mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Altura Mayhem – test szortów do enduro

Podziel się:

Tym razem w naszym teście produkt typowo endurowy, coś dla tych co nie lubią obcisłej lycry i wolą bardziej luźne i obszerne ciuchy. SpodenkI znanej i cenionej w rowerowym świecie firmy Altura model Mayhem. Do wyboru mamy dwie wersje kolorystyczne: oliwkową z czarnymi wstawkami i całą czarną szytą ciemno szarą nitką. W naszym teście ocenię kupiony przeze mnie ciemniejszy wariant.

Artura Mayhem – widok z tyłu

Altura Mayhem – widok z tyłu

Mayhem to średnia półka produktów Altury. Nie można się w nim spodziewać wodotrysków, jest to jednak produkt praktyczny i dobrze wykonany. Szorty uszyte są w 100% z nylonu. Również wstawka w kroczu jest z tego materiału, co akurat tutaj wypada na minus, gdyż w wyższych modelach zastosowano tam bardziej elastyczny materiał. Nylon dzięki swoim właściwościom nie wchłania wilgoci jak bawełna i jednocześnie jest bardzo wytrzymały. Jak każda tkanina nie jest dla wody nieprzepuszczalny, jednak dzięki impregnacji nie musimy się martwić że przemokniemy podczas jazdy w lekkim deszczu i błocie. Duża ulewa je pokona, dlatego do jazdy w deszczu trzeba poszukać innych spodni. Oczywiście nylon nie wchłania również potu, więc nie grożą nam mokre plamy, jak podczas jazdy w „cywilnych” szortach z bawełny.
Gdy pierwszy raz weźmie się te spodenki do ręki wrażenie robi ich niska masa, gdyż ważą jedynie 223g. Wykonanie stoi na dobrym poziomie, szycie jest dokładne, a materiały dobrze spasowane.

Altura Mayhem - oliwkowa wersja kolorystycznaAltura Mayhem - wewnętrzne spodenkiAltura Mayhem - Wkładka

Budowa

Altura Mayhem - Ściągacze i gumka z tyłu szortów

Altura Mayhem – Ściągacze i gumka z tyłu szortów

Szorty w pasie posiadają szlufki, jakby ktoś chciał używać paska, choć nie jest to konieczne, gdyż z tyłu mamy dwa ściągacze na rzepy i gumkę, dzięki którym łatwo dopasujemy obwód pasa do swoich gabarytów. Z przodu mamy rozporek i zapięcie na dwa kapsle, ukryte pod gumowym logiem Altury. Wewnątrz, po bokach, są dwa paski zapinane na małe kapsle. Służą one do wpięcia wewnętrznych spodenek z wkładką.

Spodenki te standardowo dostajemy w komplecie z szortami, jednak mi udało się zakupić taniej same szorty, więc nie napiszę z własnego doświadczenia o jakości wewnętrznych spodenek, ale z wiarygodnych źródeł wiem że są one dobrej jakości.

Altura Mayhem - Kieszeń tylna i obok niej malutka kieszonka zapinana na rzep

Altura Mayhem – Kieszeń tylna i obok niej malutka kieszonka zapinana na rzep

Ilością kieszeni Mayhemy nie imponują, z przodu są dwie standardowe, z tyłu jedna zapinana na zamek, dość mała, a obok niej jeszcze mniejsza kieszonka zamykana na rzep, do której wpasuje się mały odtwarzacz mp3. Zamki po bokach nogawek mogą sugerować obecność dwóch dodatkowych kieszeni (zapięcia są umieszczone pionowo, tak jest w modelu Gravity, który ma w tym miejscu właśnie kieszenie). Jednak jak się okazuje pod zamkami kryją się wywietrzniki. Po otwarciu zamka pod spodem mamy przewiewną siateczkę, taką samą jak w przypadku kieszeni przednich. Patent ten ma zwiększyć przewiewność, zwłaszcza w cieplejsze i upalne dni. W chłodniejszą pogodę zamki zapinamy, żeby nie wpuścić do nogawek zimnego powietrza.

Altura Mayhem - Zapięcie na 2 kapsle, trzyma mocno i pewnie

Altura Mayhem – Zapięcie na 2 kapsle, trzyma mocno i pewnie

Obok prawego wywietrznika jest duże logo producenta. Nie uświadczymy w tych szortach większej kieszeni na np. mapę. Przednie kieszonki wykończone są w środku delikatną siateczką, więc nadają się jedynie żeby włożyć w nie ręce, wkładanie przedmiotów z ostrymi krawędziami, jak np. klucze może się źle skończyć dla zastosowanego materiału. Tak więc, jak ktoś potrzebuje szortów z dużymi kieszeniami mogącymi pomieścić większą ilość gadżetów musi rozejrzeć się za innym produktem.

Szorty są bardzo obszerne, i wiernie oddają określenie „baggy shorts”. Wedle panującej obecnie mody są dość długie, mają dokładnie 56cm długości w rozmiarze „M”, a to o około 10cm więcej od starszych modeli Altury, jakie posiadam i które również mają „M” na metce. Należę do niższych osób, mam 165cm wzrostu i Mayhemy sięgają mi nieco poniżej kolana, czyli prawie na akceptowalnej granicy. Kilka centymetrów więcej i by były po prostu za duże.
Dodam też że według rozmiarówki Altury rozmiar „M” jest dla zakresu 75-82cm obwodu w pasie, ale przy moich 86cm musiałem sporo ściągnąć rzepy żeby spodenki trzymały się na swoim miejscu.

Altura Mayhem - Test kropli wody zaliczony   Altura Mayhem - Kapsle ukryte są pod gumowym logiem Altury   Altura Mayhem - Wywietrzniki ulokowane po bokach nogawek   Altura Mayhem - Kieszenie przednie wykonane są z delikatnej i przewiewnej siateczki

Użytkowanie
Po włożeniu spodenek wystarczy wyregulować rzepami szerokość w pasie żeby nie były za luźne i można ruszać w drogę. Dzięki niskiej wadze szorty nosi się komfortowo, nic nie uciska, nie przeszkadza podczas jazdy, a duża długość okazuje się plusem podczas pedałowania. Nogawki sięgając poniżej kolana chronią większą część nogi przed ochlapaniem błotem czy podczas ewentualnego upadku, niż w przypadku szortów krótszych.

Altura Mayhem - Drobne akcenty, jak logo producenta na zakończeniach zamków cieszą

Altura Mayhem – Drobne akcenty, jak logo producenta na zakończeniach zamków cieszą

Zamki wywietrzników mają materiałowe przedłużenia zakończone plastikowymi końcówkami z logo producenta, dzięki czemu można bezproblemowo zapinać i rozpinać je podczas jazdy. Równie funkcjonalna jest mała kieszonka, dzięki zapięciu na rzepa można w niej wozić ze sobą komórkę i mieć do niej bardzo łatwy dostęp.

Jak wypadły testy pogodowe? Spodenki przyszło mi testować w okresie dynamicznych zmian pogody, dzięki czemu w kilka dni sprawdziłem jak się sprawują przy różnych temperaturach.
Parę dni w różnych warunkach, które pozwoliły ocenić wygodę szortów. Dzień pierwszy. Temperatura w okolicach 15 stopni, zachmurzone niebo, chłodny wiatr wiejący z umiarkowaną siłą. Cały wcześniejszy dzień padało, więc wszędzie mokro, również powietrze jest wilgotne. Wybrałem się w trasę głównie szosą ze względu na bagienne warunki panujące w lasach. Przy temperaturze 15 stopni jazda w Mayhemach jest znośna, nie jest za ciepło, ale też się nie marznie. Otwarcie wywietrzników przy jeździe ze średnią 25km/h po szosie spowodowało cyrkulację powietrza w nogawkach. Po kilku minutach zamknąłem wywietrzniki, chłód był wyraźnie większy przy otwartych.

Altura Mayhem - Paski do wpięcia wewnętrznych spodenek z wkładką

Altura Mayhem – Paski do wpięcia wewnętrznych spodenek z wkładką

Następny dzień przywitał mnie bezchmurnym niebem i wesoło świecącym słoneczkiem. W trasę wybrałem się po dziesiątej, temperatura ok. 18-20st. Przyjemny chłodny wietrzyk. Słowem idealna pogoda na rower. Był po drodze jeden stromy podjazd i szybki zjazd singletrackiem, potrzeby otwierania wywietrzników nie odnotowałem, szerokie nogawki wpuszczały wystarczająco dużo chłodnego powietrza. Dzień trzeci zafundował mi w trasie upalną pogodę rzędu 26-28 stopni. Zrobiłem z kumplami trasę ok. 50km, dużo stromych podjazdów. Tym razem wywietrzniki się przydały, ich otwarcie powiększyło komfort jazdy. Szybki zjazd leśną, zabłoconą drogą pozwolił przetestować odporność Mayhemów na tryskające spod kół strumienie błota. Test wypadł pomyślnie, nic nie przeciekło i nie przemokło.

Podsumowując
Altura Mayhem to świetne szorty na ciepłe i bardzo ciepłe dni. Wywietrzniki i dość szerokie nogawki polepszają komfort jazdy kiedy mamy wysoką temperaturę. Niska waga i luźny krój zapewniają wysoki komfort noszenia. Przy temperaturach poniżej 15 stopni lepiej ubrać pod spód zamiast zintegrowanych spodenek długie, ciepłe spodnie rowerowe, bez nich może być za zimno. Tu wychodzi dodatkowo plus rozwiązania jakim są wypinane spodenki wewnętrzne.
Dla tych, którzy lubią wozić w kieszeniach szortów sporo rzeczy minusem będzie mała ilość kieszeni, z których tylko dwie nadają się do przewożenia gadżetów, w tym jedna, malutka uszyta została głównie z myślą o komórkach i odtwarzaczach muzyki.

Wygląd to rzecz gustu, ale trzeba przyznać że Mayhemy ładnie się prezentują. Jakość wykonania stoi na dobrym poziomie, podobnie jakość użytych do uszycia spodenek materiałów. Jak ktoś rozważa zakup szortów do Enduro zdecydowanie polecam Mayhemy. Dodatkowo dla osób preferujących dłuższe spodenki dostępna jest wersja ¾, która posiada dodatkowo dwie kieszenie po bokach, pod wywietrznikami i ściągacze na rzepy na dole nogawek.
Jako że Altura nie ma dystrybutora na Polskę musimy ich produkty zakupić za granicą, co niestety oznacza dość długie oczekiwanie na przesyłkę. Mayhemy możemy zakupić w Cycle Store UK w cenie 218pln. Oczywiście w komplecie dostaniemy wpinane wewnętrzne spodenki z wkładką.

 

Plusy:
– niska waga
– wywietrzniki, które można łatwo zapiąć/rozpiąć podczas jazdy
– dobre wykonanie i dobre materiały
– umiarkowana odporność na przemoczenie, materiał nie wchłania wilgoci
– luźny krój, duża wygoda
– wewnętrzne spodenki z dobrej jakości wkładką w komplecie

Minusy:
– mała ilość kieszeni
– przednie kieszenie nie nadają się do przewożenia przedmiotów z ostrymi krawędziami, np. kluczy
– konieczność zakupu poza granicami Polski, co oznacza długi czas oczekiwania na przesyłkę

Strona producenta:
http://www.altura.eu/products/men/baggy-shorts/mayhem-baggy-shorts.aspx

Tabela rozmiarów Altury:
http://www.altura.eu/tech-spec/sizing-and-fit.aspx

Za zdjęcia oliwkowej wersji Mayhemów podziękowania dla INsejna.

Aktualizacja 15.10.2012

Po dłuższym czasie użytkowania szortów Altury jedynie napisy z logiem i rozmiarem wewnątrz częściowo „zeszły”. Poza tym spodenki są jak nowe, nie sprawiały żadnych problemów.

I na koniec, tradycyjnie kilka fotek prezentujących jak spodenki wyglądają w użyciu:

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Altura Mayhem 3/4 – test koszulkiAltura Mayhem 3/4 – test koszulki Jakiś czas temu testowaliśmy szorty rowerowe angielskiego producenta odzieży - firmy Altura Mayhem. W tym artykule postanowiliśmy opisać i przetestować luźną koszulkę Altura Mayhem w […]
  • Endura Singletrack II – szorty do zadań specjalnych?Endura Singletrack II – szorty do zadań specjalnych? Z pewnością każdy kiedyś stanął lub stanie przed koniecznością wyposażenia swojej garderoby w ubrania specjalnie do jazdy na rowerze. Podobnie jak w „cywilnym” świecie, tak i tutaj panują […]
  • Test spodni zimowych Shimano Windflex Bibtight CW8U102900Test spodni zimowych Shimano Windflex Bibtight CW8U102900 Nie od dziś wiadomo, że firma Shimano potrafi stanąć na wysokości zadania jeśli chodzi o produkcję zarówno podzespołów i akcesoriów jak również odzieży rowerowej przeznaczonej do […]
  • Giro Feature – test kaskuGiro Feature – test kasku Kask do jazdy na rowerze wydaje się być przedmiotem mało skomplikowanym. Z założenia ma pełnić tylko jedną funkcję – ochraniać głowę przed uderzeniami o ziemię, drzewa, kamienie, itp. […]
  • ENDURO TROPHY Zawoja – 20.07.2013ENDURO TROPHY Zawoja – 20.07.2013 Już 20 lipca 2013 półmetek Enduro Trophy w tym sezonie. Trzecia impreza spod szyldu ET odbędzie się w miejscowości leżącej w cieniu najwyższego szczytu Beskidów – w Zawoi. Kto […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie