mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

B’Twin Unscar ER – test budżetowego kasku Enduro

Podziel się:

B'Twin Unscar ERB’Twin to marka dostępna w znanej sieci sklepów sportowych Decathlon. Wielu kojarzy się on z typowo amatorskim sprzętem dostępnym najczęściej w niezłej cenie. Rozwój dyscypliny jaką jest Enduro postępuje w ogromnym tempie, obecnie stała się ona bardzo modna, toteż zaczyna ona gościć nawet w takich sklepach jak właśnie Decathlon. W nasze redakcyjne ręce trafił jakiś czas temu kask marki B’Twin zaprojektowany właśnie na potrzeby Enduro – model Unscar ER. Patrząc na cenę nie spodziewaliśmy się zbyt wiele, w końcu 149 zł to zaledwie ułamek tego ile trzeba zapłacić za podobne kaski u innych znanych producentów. Jak jest w rzeczywistości postaramy się opisać w niniejszym teście.

Z pudełka
O pudełku akurat możemy zapomnieć… Unscara kupimy udając się do najbliższego sklepu Decathlon i zabierając go leżącego luzem z półki. Może to nieco rozczarować, ale z drugiej strony prawdopodobnie jest to jedna ze składowych tak niskiej ceny tego kasku. Kask dostępny jest w trzech rozmiarach: S (obwód głowy: 53-55 cm), M (56-58 cm), L (59-61 cm). Do wyboru mamy trzy wersje kolorystyczne: czarno-białą, biało-niebieską, oraz czarno-pomarańczową. Dwie ostatnie wymagają dopłaty – są nieco droższe i kosztują 159 zł. Do kasku dołączana jest instrukcja w polskiej wersji językowej. Wewnątrz, jak w każdym kasku, umieszczono sporo naklejek ostrzegawczych i informacyjnych, dowiemy się z nich także ile waży nasz egzemplarz[a]. W przypadku naszego była to masa 360 g dla rozmiaru M, co zostało później potwierdzone na wadze. Producent deklaruje, że kask w tym rozmiarze powinien ważyć jedynie 320 g.

B'Twin Unscar ERB'Twin Unscar ERB'Twin Unscar ERB'Twin Unscar ERB'Twin Unscar ER

Budowa
B'Twin Unscar ERMimo niskiej ceny, kask nie sprawia wrażenia taniego, lichego produktu. Został on, co prawie oczywiste w dzisiejszych czasach, wykonany w technologi In-Mold. Skorupa kasku składa się z trzech części: przedniej, oraz dwóch tylnych, które ciągną się ponad uszami aż nad czoło,
zakrywając tym samym styropian niemal całkowicie. W tak tanich kaskach jest to wręcz nie do pomyślenia. Najczęściej tanie kaski mają sporo „gołej” pianki, która nie dość że nie zawsze wygląda estetycznie to jeszcze obniża trwałość produktu.

B'Twin Unscar ER

Z tyłu znalazł się uchwyt do pasków, który jednocześnie może służyć jako uchwyt do przenoszenia lub powieszenia. Przód kasku został wyposażony w dość obszerny, długi i solidny daszek. Do skorupy przymocowano go estetycznie wyglądającymi, aluminiowymi, anodowanymi na czerwono śrubami. Na pierwszy rzut oka wydaje się, że ma on możliwość regulacji pochylenia, niestety tutaj czeka nas rozczarowanie, bowiem daszek trzyma się sztywno na dwóch bolcach wciskanych w
otwory w skorupie. Na górze kasku przewidziano miejsce do przyklejenia uchwytu kamery sportowej, np. GoPro Hero, czy ContourHD.B'Twin Unscar ER

B’Twin Unscar ER posiada jedynie 7 otworów wentylacyjnych. Z przodu umieszczono trzy mniejsze, na górze są dwa większe, a tył wyposażony jest tylko w dwa małe okienka. Tym samym kask posiada sporo płaskich, gładkich powierzchni, które można zagospodarować przy pomocy własnych naklejek.

Wnętrze kasku niemal w całości zajmuje mięsista i gruba wkładka w kolorze czerwonym. Jest ona jednoczęściowa, dla lepszej wentylacji posiada otwór z przodu, powyżej którego wszyto także siateczkę.W tylnej części wkładka jest wykorzystana jako system dopasowania kasku do obwodu głowy. Jest on wykonany w bardzo prosty sposób – przez wkładkę przewleczono szeroką na ok. 2 cm gumkę, która rozciągając się dopasowuje się do głowy, jednocześnie nie pozwalając aby kask był zbyt luźny. Gumka jest przymocowana do kasku za pomocą dwóch trzpieni na jej obu końcach i w każdej chwili można ją odczepić, np. w celu wyjęcia całej wkładki.

B'Twin Unscar ER   B'Twin Unscar ER   B'Twin Unscar ER   B'Twin Unscar ER

Paski są wykonane z odpowiednio grubego, ale miękkiego materiału. Dwubarwna, czarno-czerwona klamerka jest dobrze zbudowana i w połączeniu z paskami daje pewność, że kask pozostanie na głowie nawet podczas wypadku.
Nad uszami umieszczono klasyczne sprzączki do odpowiedniego dopasowania pasków do głowy.

JazdaB'Twin Unscar ER
Zanim zaczniemy jeździć w jakimkolwiek kasku, należy odpowiednio go dopasować do głowy. Unscar z racji braku regulacji obwodu, wymaga jedynie ustawienia pozycji i długości pasków. Brak regulacji może niestety rodzić problem z wyborem odpowiedniego rozmiaru, bowiem mają one mały zakres obwodu głowy, oraz nie zachodzą na siebie. Sprawę utrudnia także wkładka, która będąc nową jest ciaśniejsza niż wtedy gdy się już dopasuje do głowy.

Gdy wybór rozmiaru i regulację mamy za sobą, można przystąpić do jazdy. Kask styka się z głową niemal całą swoją powietrzchnią, a gumka z tyłu dociska go do głowy, dlatego przy pierwszym kontakcie czujemy się jak w czapce. Po kilku chwilach przyzwyczajania się, można poczuć się komfortowo. Zgodnie z pierwszymi przypuszczeniami, B’Twin okazuje się niezbyt przewiewnym kaskiem. Siedem niewielkich otworów w niedostatecznym stopniu wentyluje głowę i na pewno nie poczujemy w tym kasku wiatru we włosach, tak jak to bywa w lekkich i przewiewnych kaskach do XC. Sytuację ratuje ogromna, jednoczęściowa wkładka, dzięki której pot nie zaczyna spływać po czole zbyt prędko. Brak przewiewności nie oznacza jednak, że w kasku jest gorąco, ponieważ gdy wkładka nasiąknie zaczyna jednocześnie całkiem sprawnie chłodzić głowę.

B'Twin Unscar ER   B'Twin Unscar ER   B'Twin Unscar ER   B'Twin Unscar ER

Podczas jazdy początkowo może przeszkadzać dość długi i zasłaniający nieco widoczność daszek. Z pewnością przydatna okazałaby się regulacja pochylenia, np. taka jaką można spotkać w podobnym kasku tego typu – Giro Feature, który był przez nas testowany w zeszłym sezonie. Unscar ER dobrze współgra zarówno z okularami, jak i goglami.

B'Twin Unscar ERJazda w trudnym terenie to główne przeznaczenie tego kasku. Dzięki sporej powierzchni zakrywającej mocno głowę daje on poczucie bezpieczeństwa. Tył kasku zachodzi bardzo nisko. Tam gdzie w innych kaskach kończy się pokrętło do regulacji, Unscar cały czas daje ochronę dla potylicy. Dół kasku szeroko rozchodzi się w stronę uszu, a kask zakończono tam wypustkami, które jednocześnie chronią kark w okolicach uszu. Mimo braku regulacji obwodu, która pozwoliłaby na mocniejsze ściśnięcie kasku przed pokonaniem większych dropów i hopek, B’Twin trzyma się na głowie pewnie i nie przesuwa się, a wszystko za sprawą jednej magicznej gumki.

B'Twin Unscar ERPo kilku miesiącach testowania, kask nie przejawia żadnych oznak zużycia i całkowicie bezproblemowo spisuje się podczas zarówno krótkich wypadów do lasu, jak i górskich wypraw, a nawet w zawodach z cyklu Enduro Trophy. Paski nie mają tendencji do luzowania się, nie widać na nich objawów zużycia. Przyczepiona kilkoma rzepami wkładka jest łatwa do wyjęcia, a dzięki dużym rozmiarom można ją prać w pralce, bez obaw o zniszczenie lub zgubienie.

Podsumowanie
B’Twin Unscar ER to budżetowa, ale bardzo dobra propozycja dla wszystkich, którzy oczekują od kasku dużo lepszej ochrony, niż to co może zapewnić tradycyjny kask XC. Nawet pomimo tego, że w zamian za wyższy poziom bezpieczeństwa uzyskuje się sporo niższą przewiewność. Niska cena nie przeszkodziła w wykonaniu B'Twin Unscar ERproduktu dobrej jakości, a braki takie jak nieregulowany daszek albo brak możliwości dopasowania pokrętłem do obwodu głowy nie przekładają się znacząco na jego właściwości użytkowe. Z zewnątrz, poza logiem producenta, nic nie zdradza, że mamy do czynienia z kaskiem z marketu sportowego za 150zł.

Plusy:
+ świetna cena
+ wysoka jakość wykonania
+ dobrej jakości paski i zapięcie
+ duża, komfortowa i chłonna wkładka
+ solidny daszek

Minusy:
– niewystarczająca przewiewność
– wysoka masa
– brak regulacji daszku i obwodu głowy
– trudności z wyborem właściwego rozmiaru

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Giro Feature – test kaskuGiro Feature – test kasku Kask do jazdy na rowerze wydaje się być przedmiotem mało skomplikowanym. Z założenia ma pełnić tylko jedną funkcję – ochraniać głowę przed uderzeniami o ziemię, drzewa, kamienie, itp. […]
  • Cratoni z Lidla? – test kasku firmy Crivit SportsCratoni z Lidla? – test kasku firmy Crivit Sports Jakiś czas temu zmuszony zostałem do pomyślenia o nowym kasku, bo jak wiadomo po mocniejszym "dzwonie", gdy podczas wypadku kask przyjmie na siebie mocne uderzenie, należy go wymienić, […]
  • Test kasku Bell SlantTest kasku Bell Slant Jak wiadomo kask jest bardzo istotny jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas rowerowych wypraw. Zapewnia ochronę przed obrażeniami a także, w przypadku kasków do jazdy szybkiej, poprawia […]
  • Giro TargaGiro Targa Kask, którego nie ma. Giro Targa to kask, w którym więcej jest dziur niż samego kasku. 15 potężnych otworów i całkiem wąskie paski skorupy styropianowej oblane plastikową powłoką powodują, […]
  • Giro Phase – test kaskuGiro Phase – test kasku Na nowy sezon 2012 sprawiłem sobie nowy kask. Powodem zmiany nie było na szczęście uszkodzenie poprzedniego w wypadku, po prostu chciałem mieć na głowie coś lepszego niż lidlowski Crivit. […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Artykuły, Ubiór
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie