mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800)Nie ważne czy jeździsz tylko raz na jakiś czas i jedynie po asfaltowych ścieżkach, czy jeździsz codziennie i ścigasz się na rowerze – potrzebujesz chronić wzrok i oczy. Po pierwsze – przed promieniowaniem UV, a po drugie przed zabrudzeniem – czy to wylatującym spod kół błotem i kamykami czy owadami wlatującymi w twarz w pędzie jazdy. Nie każdego stać na fotochromy, czasem możliwość wymiany szkieł jest wystarczająca. Szukając właśnie takich, wygodnych i uniwersalnych okularów trafiliśmy na model Xudd 800 – produkt sprzedawany jedynie w sklepach Decathlon. Głównymi założeniami wyboru były wygoda noszenia, duże pole widzenia i możliwość wymiany szkieł. Omawiane okulary spełniały wszystkie te założenia. Produkt został kupiony mniej więcej 4 lata temu jeszcze pod nazwą Xudd 800. W tej chwili okulary są nadal dostępne w sklepach, jednak teraz nazywają się Arroyo Pack ORAO – SG800. Dziś cena kształtuje się na poziomie około 100 zł. Jak oceniamy je po kilku latach i czy warto po nie sięgnąć dowiecie się z tej recenzji.

Budowa
Okulary dostajemy w odpowiednio wyprofilowanym, usztywnianym etui. Wewnątrz mieści się bohater testu oraz wykonany z miękkiego materiału pokrowiec na dodatkowe szkła.Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) Można go również bez problemu wykorzystać do przecierania i czyszczenia. Oprawki zbudowane są z elastycznego tworzywa sztucznego. Nosek oraz zauszniki wykonano z miękkiego kauczuku dla podniesienia wygody i pewności trzymania. Okulary są dosyć lekkie i ważą 30 gramów. Szkła to jednoczęściowy element wykonany z poliwęglanu wciskany w oprawki. Po włożeniu trzyma się pewnie i nie ma najmniejszej obawy, że samoczynnie wyleci. Omawiane okulary w komplecie posiadają 4 pary szkieł. Decathlon opisuje je kategoriami i przeznaczeniem jako szkła typu: 0, 1, 2, 3. Zgodnie z tym opisem – szkła typu ‘0’ są przezroczyste i poza ochroną przed promieniami UV mają służyć też do ochrony przed zachlapaniem, wlatującymi owadami, a także mechanicznym uszkodzeniem narządu wzroku. Zalecane są do jazdy w pełnym zachmurzeniu, podczas opadów a także w czasie jazdy nocą. Kolejny zestaw – ‘1’ – zabarwiony jest na kolor żółty. Według zaleceń producenta opisywane soczewki sprawdzą się najlepiej przy około 80% zachmurzeniu. Z naszego doświadczenia wynika, że są też niezłe w czasie długotrwałej jazdy po lesie, gdzie gęsto rosnące drzewa nie pozwalają na przebicie się wystarczającej ilości światła. Żółte wybarwienie bardzo mocno podnosi kontrast i pomaga w dostrzeganiu szczegółów trasy. Szkła oznaczone jako ‘2’ to zestaw wybarwiony na kolor różowy. Zdecydowanie ciemniejsze szkła bardzo dobrze poradzą sobie przy większym nasłonecznieniu, a w czasie jazdy w terenie wciąż nie zaciemnią zbyt mocno pola widzenia. Ostatnie szkła – zestaw ‘3’ – zabarwiono na kolor szary. Pokryte są błyszczącą, refleksującą powłoką. Soczewki najlepiej radzą sobie w pełnym słońcu filtrując nadmiar światła i zapobiegając oślepianiu.


W naszym przypadku najczęściej stosowaliśmy szkła oznaczone numerami 0,1 oraz 3.

Jazda i użytkowanie
Czas na ocenę użytkową. Okulary na nosie leżą wygodnie i bardzo pewnie, nosek jak i zauszniki wykonane z miękkiego tworzywa podnoszą komfort noszenia. Po dłuższym okresie używania nosek nadal trzyma się dobrze, jednak zauszniki zaczęły się już odrywać. Oprawki są elastyczne i nie sprawiają wrażenia łatwych do złamania. Komfort noszenia zapewniają na wysokim poziomie, nawet po całodniowych wyprawach nie czuć zmęczenia od noszenia okularów na nosie.
Szkła są odporne na odpryski i w przypadku kamieni lecących spod rozpędzonych kół nie trzeba się martwić o uszkodzenie okularów. Materiał szkieł w razie uderzenia jest bezpieczny i chroni nasze oczy – nie roztrzaska się na tysiące drobnych części – tak zapewnia producent.
Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800)Okularów używaliśmy przez cały rok w różnych warunkach. Wymienność szkieł jest ich dużą zaletą pozwalając na uniwersalne zastosowanie i łatwe dostosowanie do panujących warunków. Jeśli tylko plecak pozwoli, zawsze można ze sobą zabrać dodatkowe szkła w trasę i w razie zmiany warunków pogodowych czy miejsca w którym jeździmy wymienić je na najbardziej optymalne. Tak jak już pisaliśmy, w naszym przypadku najczęściej stosowaliśmy szkła oznaczone numerami “0” (przezroczyste),”1” (żółte) oraz “3” (szare). Zestaw “0” (przezroczyste) idealnie sprawdzał się w czasie nocnych wypraw, w dni o dużym zachmurzeniu oraz we mgle. “Jedynki” (żółte) bardzo dobrze sobie radziły w pochmurne dni podnosząc kontrast oraz w czasie jazdy w terenie – szczególnie leśnym. Wszędzie tam gdzie potrzebowaliśmy mieć jasny i kontrastowy obraz zdecydowanie najlepiej sobie radził ten zestaw. Nawet gdy szlak prowadził przez słoneczne fragmenty nie odnotowaliśmy zbytniego zmęczenia podczas używania żółtych szkieł. Szkła opisane numerem “2” (różowe) nie witały zbyt często na nosie – raczej zostawały na dłuższe wyprawy asfaltowo-terenowe przy średnim nasłonecznieniu. Ostatnią parę montowaliśmy do oprawek w sytuacji najmocniejszego oświetlenia i to jedynie wtedy gdy wiedzieliśmy, że wyprawa będzie wiodła szlakiem o przewadze nasłonecznionych odcinków.
Szkła nie zniekształcają obrazu. Są dobrze wyprofilowane i ze względu na dużą powierzchnię zapewniają bardzo duże pole widzenia.
Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800)Mocowanie soczewek do oprawek jest pewne, a sama wymiana nie nastręcza jakichkolwiek trudności. Wystarczy wypiąć boczne elementy, a następnie wypchnąć szkła znad noska. Czynność wymaga zastosowania pewnej ilości siły i za pierwszym razem może budzić obawę uszkodzenia szkieł. Jednak w ciągu kilku lat używania i żonglowania szkłami nie zaobserwowaliśmy tego problemu. Ponadto – mocowanie nie wyrobiło się i nadal trzyma prawidłowo.
Niestety – mimo obietnic ze strony producenta o fantastycznej wentylacji okularów nie możemy tego potwierdzić. W ciepłe letnie dni nie mogliśmy narzekać na przegrzewanie, jednak w wielu sytuacjach okulary bardzo szybko parowały. Szczególnie podczas mozolnych podjazdów lub postoju gdy ruch powietrza opływającego twarz był niewielki. Problem leży w dopasowaniu szkieł do twarzy. Odstęp na wysokości policzków jest niewielki, podobnie jak szpara przy nosie. Wpływa to negatywnie na wentylację wewnętrznej strony szkieł i powoduje parowanie. Na szczęście w czasie jazdy nie zdarzało się to za często. Nie można jednak tego problemu zlekceważyć gdyż często ma on ogromny wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy w terenie.
Tak jak podkreślaliśmy na początku recenzji – okularów używaliśmy przez kilka lat. Jak je możemy ocenić od strony trwałości? Jeśli dbamy o szkła i nie przecieramy ich z błota na sucho odwdzięczają się one brakiem zarysowań. Najlepiej myć je mydłem pod niewielkim strumieniem bieżącej wody, a następnie przetrzeć lub zostawić do wyschnięcia. Pomimo kilku sezonów używania elementy wykonane z twardych tworzyw nie nosiły śladów zużycia. Jedynie elastomerowe zauszniki uległy zużyciu.
Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800)Okulary otrzymujemy w przystosowanym do nich etui, które jest bardzo wygodne i sprawia wrażenie trwałego. Szkoda jednak że zajmuje tak dużo miejsca w plecaku. Mimo zastosowania pasków służących do przypięcia do kierownicy nie wyobrażamy sobie wożenia takiego akcesorium w tym miejscu – na pewno nie w rowerze do jazdy w terenie. Dla szosowców może to mieć całkowicie inne znaczenie.
Na nieszczęście dla okularów mieliśmy okazję sprawdzić też jak poradzą sobie w sytuacji krytycznej. W trakcie jednej z wycieczek terenowych doszło do nieprzyjemnego upadku kończącego się uderzeniem głową. Okulary nie wytrzymały tej próby – jedno z uszu pękło na zawiasie. Na szczęście testerowi nic się nie stało jednak okulary już nie nadają się do dalszego użycia. Cóż – jest to prawdopodobnie specjalnie osłabiony punkt konstrukcyjny, aby w podobnych sytuacjach nie narażać na szwank rowerzysty.

Podsumowanie
Kilka sezonów jazdy w okularach pozwoliło nam je dobrze poznać i ocenić. Od strony wykonania nie mamy żadnych zastrzeżeń. Materiały jakie zastosowano do produkcji są solidne, nie zmieniły wymiarów ani nie odkształciły się. Szkła są trwałe, jeśli się o nie tylko dba to obędzie się bez rys. Pewnie trzymają się oprawek i po dziś dzień by je wyjąć trzeba użyć odrobinę siły. Głównymi atutami okularów jest szerokie pole widzenia i wymienność szkieł. Nie obyło się jednak bez problemów w trakcie używania. Szczególnie we znaki daje się nadmierne parowanie. Wpływa na to konstrukcja jak i kształt twarzy testera. Subiektywnie oceniając był to jeden z największych mankamentów podczas obcowania z Arroyo Pack ORAO SG800.

Plusy:
+ cztery komplety szkieł i twarde etui w komplecie
+ trwały mechanizm wymiany szkieł
+ dobre dopasowanie i wygoda noszenia
+ szerokie pole widzenia
+ lekkie

Minusy:
– kiepska wentylacja przy niskiej prędkości
– łatwo parują
– dosyć wysoka cena

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie