mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Giro Feature – test kasku

Podziel się:

Kask do jazdy na rowerze wydaje się być przedmiotem mało skomplikowanym. Z założenia ma pełnić tylko jedną funkcję – ochraniać głowę przed uderzeniami o ziemię, drzewa, kamienie, itp. podczas wypadku. Wypadki na szczęście zdarzają się na tyle rzadko, że kask jest zwykle traktowany jako element garderoby i tak jak w przypadku spodni, koszuli, czy butów przy jego wyborze kierujemy się najczęściej wyglądem, wygodą oraz funkcjonalnością.

Giro FeatureNa przestrzeni lat wraz z ewolucją różnych dyscyplin MTB, powstawał coraz bardziej wyspecjalizowany sprzęt do ich uprawiania. W przypadku kasków rowerowych jeszcze do niedawna można było zauważyć trzy podstawowe typy, różniące się budową oraz zastosowaniem. Najpopularniejszy ich rodzaj to lekkie i przewiewne kaski z dużą ilością otworów wentylacyjnych, wykorzystywane w dyscyplinach takich jak, szosa, maratony, xc oraz szeroko rozumianej turystyce, czyli wszędzie tam, gdzie ryzyko poważnego wypadku jest stosunkowo małe. Drugi typ to kask potocznie zwany orzeszkiem. Cechuje go prosta i nieskomplikowana budowa, niewielka ilość otworów wentylacyjnych oraz większe zabudowanie w tylnej części. Orzeszki spotkamy głównie na głowach jeżdżących na rowerach BMX, a także uprawiających dyscypliny takie jak dirt czy street. Trzecia, najbardziej charakterystyczna grupa to kaski w pełni zabudowane, tzw. Fullface. Wywodzą się one z kasków motocyklowych i poza ochroną całej głowy zabezpieczają także szczękę. Są niestety ciężkie i niezbyt komfortowe, dlatego nie zobaczymy ich u innych rowerzystów podczas przejażdżki po parku, za to świetnie się spiszą się na trasie DH, bikeparku, czy innych wymagających zawodach.

Giro FeatureOd jakiegoś czasu bardzo dużą popularność zdobywają rowery do szeroko pojętej jazdy po górach. Modne stają się pojęcia takie jak Enduro, Trail i All Mountain. Zgodnie z nimi rower taki powinien się cechować wszechstronnością. Szczyty zdobywać z łatwością maszyny do Cross-Country, a zjazdy pokonywać jak rasowa zjazdówka, dając przy tym maksimum przyjemności z jazdy. Producenci kasków próbując nadążyć za nowym trendem wprowadzając do swojej oferty kolejne modele, które są równie uniwersalne jak rowery i jeźdźcy z nich korzystający.

Zaprezentowany w 2011 r. Feature od amerykańskiego producenta Giro jest odpowiedzią na nowy trend. Co ciekawe, Giro w swojej ofercie miał już kiedyś bardzo podobny model o nazwie Semi-MX, jednak zniknął on z oferty w 2007 r. Zgodnie z duchem Enduro nowy Feature ma oferować to co najlepsze w różnych rodzajach kasków. Z jednej strony ma dawać zwiększoną ochronę, a z drugiej nadal być lekkim i wystarczająco przewiewnym. Sprawdźmy zatem czy tak jest w rzeczywistości.

Z pudełka
Feature dostarczany jest w gustownym, czarnym pudełku, we wnętrzu którego poza samym kaskiem, otrzymujemy także woreczek zawierający instrukcję w 17 językach (także w polskim), 4 dodatkowe samoprzylepne gąbki, naklejkę z logiem Giro oraz naklejkę, na której można wypisać swoje dane niezbędne dla służb ratunkowych w razie wypadku.
Wewnątrz kasku znajdziemy kilka naklejek informujących i ostrzegających o przeznaczeniu produktu oraz jedną z informacją o rozmiarze, Giro Feature - dodatkiobwodzie głowy i masie kasku. W testowanym egzemplarzu deklarowana masa wynosiła 299g, w rzeczywistości kask ważył o 10g więcej, co i tak jest niezłym wynikiem w tej klasie.
Giro oferuje testowany model w trzech rozmiarach: S (51-55 cm), M (55-59 cm) i L (59-63 cm).
Ukłonem w stronę klientów jest duża ilość wersji kolorystycznych. Wybierać można począwszy od nierzucającej się w oczy matowej czerni, poprzez stonowane szarości, aż do odważnych, jaskrawych kolorów takich jak limonkowy zielony, czerwony, czy morski. Nie zabrakło także klasycznej bieli. I to właśnie ten ostatni zagościł na naszej głowie. Co ciekawe większość wersji poza głównym kolorem posiada także kolorowe akcenty w postaci jednolitych pasków, wkładek oraz napisów i logo. I tak na przykład biały kolor połączono z szarymi akcentami. Ponadto powierzchnia kasku nie jest w rzeczywistości jednolita, na białe tło nałożono bowiem szaro-beżową grafikę w postaci kleksów przeplatających się z bliżej nieokreślonymi figurami i napisami.
Warto wspomnieć, że na nadchodzący sezon 2013 przygotowano kilka nowych wersji kolorystycznych.
Przy pierwszym kontakcie zastosowane materiały, jak i jakość wykonania i spasowania nie budzą zastrzeżeń.

Giro Feature - kolory

Giro Feature – kolory | źródło: Pinkbike.com, autor: Ian Hylands

 

Budowa
Kask jak przystało na renomowanego producenta został wyprodukowany w technologii In-Mold. Stałe połączenie skorupy ze styropianową masą gwarantuje odpowiednie właściwości kasku, a także trwałość i sztywność.

Giro Feature - wnętrzeFeature od zewnątrz jest mocno zabudowany, posiada 12 niezbyt dużych otworów wentylacyjnych, które jednak (jak chwali się producent) zostały tak umiejscowione i wyprofilowane, że skutecznie mogą konkurować z kaskami o bardziej otwartej konstrukcji.
W przedniej części zamontowano słusznych rozmiarów daszek, z regulacją wysokości. Aby dokonać regulacji wystarczy poluzować nieco śrubę dociskającą daszek w przedniej części.
Na uznanie zasługują fakt iż śruby, którymi przykręcono daszek jak i inserty do których się je przykręca są aluminiowe, co dobrze rokuje na przyszłość pod kątem trwałości. Tuż nad daszkiem znajdziemy 3 otwory, którymi powietrze wpływa do środka podczas jazdy. Jak w innych kaskach tego typu, próżno tu szukać siateczki zabezpieczającej przed wpadaniem owadów. Na szczęście wloty są na tyle małe, że ryzyko to jest raczej małe.

Giro Feature - regulacja daszkaGłęboko nachodzący na szyję tył kasku z czterema otworami, to jedna z cech, dzięki której można rozpoznać Feature.

Zaglądając do wnętrza widać, że producent walczył o uczynienie swojego produktu możliwie lekkim i przewiewnym. W centralnej jego części od czoła aż do czubka głowy biegną trzy kanały wentylacyjne, połączone z otworami. Po bokach znaleźć można także poprzeczne wyżłobienia, które mają doprowadzić do głowy nieco więcej chłodniejszego powietrza.

Wkładek zastosowano całkiem dużo, chociaż ich powierzchnia i objętość nie powala. Po części wynika to z zastosowania wspomnianych kanałów wentylacyjnych, które zabierają nieco miejsca. W przedniej części jest 6 chłonących pot paneli, dwa na czubku głowy oraz jeden duży w tylnej części. Wszystkie są przypięte za pomocą rzepów, poza tylnym, który jest przyklejony do modułu regulacji obwodu. Przednia oraz tylna wkładka posiadają wytłoczone logo producenta.

Jak w każdym kasku rowerowym, poza fullface, kask można wyregulować, dopasowując do obwodu głowy. W Feature realizowana jest za pomocą systemu In Form – w skład którego wchodzi pokrętło zintegrowane z cienką plastikową opaską. Jest ona mocowana do kasku poprzez zatrzaski w okolicy skroni. Zatrzaski znajdziemy także w tylnej części głowy. Co ciekawe można za ich pomocą wyregulować głębokość osadzenia całego systemu wewnątrz kasku, aby lepiej dopasować go do indywidualnych preferencji. Warto wspomnieć, że ów system spotykany był wcześniej tylko w kaskach narciarskich Giro.

Giro Feature - system In FormGiro Feature - system In FormGiro Feature - system In Form

W Feature jak w każdym innym kasku nie zabrakło oczywiście standartowej regulacji długośći pasków, realizowanej za pomocą tradycyjnej klamerki.
Dobrze pomyślana została gumowa szlufka z logiem Giro. Jest szeroka i w testowanym kasku świetnie spełnia swoje zadanie, czyli utrzymuje w ryzach nadmiar paska i nie pozwala mu niepotrzebnie odstawać i zwisać.
Do budowy pasków zostały użyte bardzo cienkie i sprawiające wrażenie delikatnych tasiemki. W porównaniu do zwykle spotykanych są one co najmniej dwa razy cieńsze, mimo to nie ma obaw o ich mniejszą wytrzymałość. Po obydwu stronach mają one kształt litery „Y”, w miejscu łączenia zostały one zszyte.Giro Feature - pasek

Gładka powierzchnia skorupy kasku, oraz nic nie znaczące na pierwszy rzut oka przetłoczenia w tylnej części, umożliwiają jazdę w goglach. Podobne przetłoczenia utrzymujące taśmę od gogli znajdziemy w kaskach narciarskich Giro.

Mała ilość otworów w przedniej i górnej części oraz duża odległość między nimi może stwarzać problemy w przypadku chęci zamocowania oświetlenia w postaci czołówki montowanej na kasku.

Jazda
Po ubraniu kasku na głowę łatwo wyczuć, że jest on głęboki. Nisko zachodząca tylna krawędź sprawia, że Feature osłania więcej głowy niż w popularnych kaskach do lżejszych zastosowań.
Dopasowanie go do głowy za pomocą pokrętła jest łatwe i wygodne. Można to robić jedną ręką, nawet podczas jazdy. Pokrętło jest skonstruowane tak, że obraca się tylko w jedną stronę, zaciskając opaskę na głowie. Aby ją poluzować należy je wcisnąć o 3-4 mm tak aby zapadki w mechanizmie się poluzowały. Zapięcie jak i dopasowanie długości zapięcia nie nastręcza większych problemów i po początkowym dopasowaniu Feature jest gotowy do jazdy.

Giro FeatureDzięki niskiej masie już po chwili jazdy można zapomnieć o tym, że mamy coś na głowie.
Kask nawet na największych nierównościach jest stabilny, nie straszne mu są także skoki. Po zajęciu pozycji na rowerze jedyne co przypomina o jego obecności jest widok daszka, którego pochylenie możemy sobie regulować w zakresie kilku stopni.

Po przejechaniu kilku kilometrów można wysnuć pierwsze wnioski na temat przewiewności. Ze smutkiem musimy stwierdzić, że mimo wszelkich starań Giro Feature odstaje od kasków typowo szosowych i MTB z wyższej półki, w których liczba otworów jest zwykle przynajmniej dwa razy większa. Mimo to zaprojektowanie i umiejscowienie otworów wraz z kanałami możemy uznać za udane. Poza nieznośnymi upałami, Feature będzie oferować przyzwoity komfort termiczny naszej głowy.Giro Feature

Rozczarowujące są wkładki umieszczone w przedniej części kasku. Osoby, które mocno się pocą będą niezadowolone z ich niewystarczającej pojemności. Już po kilkunastu minutach podjeżdżania, czy energicznej jazdy po płaskim krople potu mogą zacząć spływać po czole i dalej dostawać się do oczu lub zalewać okulary. Niewątpliwie przeszkadza to w jeździe, dlatego ten element kasku oceniamy jako największy minus testowanego Giro Feature. Do powstawania problemu przyczynia się także sam kształt kasku, który w przedniej części nie przylega do głowy na tyle nisko, aby wkładki mogły wchłaniać wilgoć z czoła. Sytuację poprawić mogą dodatkowe gąbki dołączane do kasku. Nie są one zbyt dobrej jakości i nieco problematyczne jest odklejenie zabezpieczającej klej taśmy. W testowanym egzemplarzu trzymała ona tak mocno, że dużo łatwiej było zerwać warstwę kleju z gąbki. Plus za chęci, minus za wykonanie.
Narzekać można także nieco na luzowanie się pasków od zapięcia, co kilka jazd warto sprawdzić, czy pasek nie jest zbyt luźny.

Giro FeatureGiro FeatureGiro Feature

Podsumowanie
Giro Feature to świetna odpowiedź na prężnie rozwijający się rynek produktów skierowanych do osób uprawiających jazdę Enduro i All Mountain. Mimo, że nie jest doskonały, to dzięki niskiej cenie może konkurować z często dwukrotnie droższymi produktami innych marek, takimi jak POC Trabec, Urge Endur-O-Matic, Urge All M, 661 Recon, czy Fox Flux. Spora gama kolorów pozwoli go dopasować do pozostałych części garderoby. Giro pomyślał także o kobietach tworząc bliźniaczy model Feather dostępny w 3 odpowiadających płci pięknej malowaniach.
Cena jaką trzeba zapłacić za Giro Feature to katalogowo 75$, w Polsce ceny wahają się od 235 zł do nieco ponad 300.

Plusy:
+ dobre wykonanie
+ niska masa
+ niezły system dopasowania „In Form”
+ regulowany daszek
+ daje poczucie bezpieczeństwa
+ duża ilość wersji kolorystycznych
+ przystępna cena

Minusy:
– przeciętna przewiewność
– słabej jakości dodatkowe gąbki
– mała ilość i pojemność wkładek w przedniej części

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Giro TargaGiro Targa Kask, którego nie ma. Giro Targa to kask, w którym więcej jest dziur niż samego kasku. 15 potężnych otworów i całkiem wąskie paski skorupy styropianowej oblane plastikową powłoką powodują, […]
  • Giro Phase – test kaskuGiro Phase – test kasku Na nowy sezon 2012 sprawiłem sobie nowy kask. Powodem zmiany nie było na szczęście uszkodzenie poprzedniego w wypadku, po prostu chciałem mieć na głowie coś lepszego niż lidlowski Crivit. […]
  • Altura Mayhem – test szortów do enduroAltura Mayhem – test szortów do enduro Tym razem w naszym teście produkt typowo endurowy, coś dla tych co nie lubią obcisłej lycry i wolą bardziej luźne i obszerne ciuchy. SpodenkI znanej i cenionej w rowerowym świecie […]
  • B’Twin Unscar ER – test budżetowego kasku EnduroB’Twin Unscar ER – test budżetowego kasku Enduro B’Twin to marka dostępna w znanej sieci sklepów sportowych Decathlon. Wielu kojarzy się on z typowo amatorskim sprzętem dostępnym najczęściej w niezłej cenie. Rozwój dyscypliny jaką jest […]
  • Cratoni z Lidla? – test kasku firmy Crivit SportsCratoni z Lidla? – test kasku firmy Crivit Sports Jakiś czas temu zmuszony zostałem do pomyślenia o nowym kasku, bo jak wiadomo po mocniejszym "dzwonie", gdy podczas wypadku kask przyjmie na siebie mocne uderzenie, należy go wymienić, […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie