mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

Podziel się:

Gravity Dropper - serwis

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej sztycy Gravity Dropper w wersji Turbo. Wbrew pozorom jest to urządzenie o nieskomplikowanej budowie, nie wymaga także żadnych specjalistycznych narzędzi ani dużego doświadczenia warsztatowego.

Do przeprowadzenia kompletnego serwisu sztycy będziemy potrzebowali kluczy imbusowych w rozmiarze 2, 3 oraz 6 mm. Ponadto do wymiany linki będzie potrzebny klucz imbusowy w anglosaskim rozmiarze 0.050 cala (inaczej 1/20 cala lub 1,27 mm) Producent dołącza go do produktu, jeśli jednak go z jakichś powodów nie posiadamy, warto się za nim rozejrzeć, zwłaszcza, że jest on stosunkowo trudno dostępny i nie znajdziemy go w żadnych typowych zestawach kluczy imbusowych sprzedawanych na naszym rynku.
Poza imbusami przyda się także śrubokręt płaski oraz smar stały.
Gravity Dropper - serwis

Zaczynamy! Sztycę należy oczywiście wyjąć z ramy, a manetkę za pomocą imbusa 3 mm zdjąć z kierownicy. Po wstępnym umyciu sztycy zdejmujemy gumową osłonę z nakrętki:
Gravity Dropper - serwis

Odkręcamy ją ręcznie i naszym oczom ukazuje się wnętrze sztycy:
Gravity Dropper - serwis

Aby wyciągnąć górną jej część należy wcisnąć manetkę i sztyca powinna bez problemu rozdzielić się na dwie części:
Gravity Dropper - serwis

Przyglądając się górnej połowie Gravity Droppera łatwo zrozumieć jak działa mechanizm. Bolec podłączony do linki wskakuje do otworów i blokuje sztycę w żądanej pozycji. Pociągnięcie za linkę skutkuje uwolnieniem górnej części która porusza się w górę dzięki sprężynie oraz w dół dzięki masie jeźdźca. Plastikowe ślizgi zapobiegają jednocześnie obracaniu się sztycy. Po wyczyszczeniu całość powinna wyglądać tak:
Gravity Dropper - serwis

Górną część wraz z siodełkiem odstawiamy na bok i przechodzimy do dolnej. Imbusem 6 mm wykręcamy śrubę znajdującą się na samym dole. Pod spodem znajduje się ściśnięta sprężyna, więc robimy to ostrożnie aby całość nie wystrzeliła i nie zrobiła komuś krzywdy:
Gravity Dropper - serwis

Po wykręceniu śruby naszym oczom ukazuje się sprężyna w całej okazałości, oraz jeden z plastikowych dystansów:
Gravity Dropper - serwis

Drugi jest nad sprężyną i aby go wyjąć wystarczy posłużyć się śrubokrętem lub jakimś cienkim, długim narzędziem. Zaglądając do środka rurki zobaczymy także bolec:
Gravity Dropper - serwis

Wszystkie części rozebrane w poprzednich krokach dokładnie czyścimy, a następnie zabieramy się za mechanizm blokujący sztycę. Potrzebujemy do tego płaski śrubokręt. Producent dość niefortunnie użył tego typu śrub, ponieważ ich łby stosunkowo łatwo zniszczyć, zwłaszcza że lubią się one zapiekać po kontakcie sztycy z wodą i brudem:
Gravity Dropper - serwis

Gdy już uporamy się ze śrubkami, naszym oczom ukazuje się mechanizm blokujący. Oczywiście należy go wyczyścić ze starego smaru i brudu:
Gravity Dropper - serwis

Ostatni element sztycy jakim musimy się zająć to manetka. Imbusem 2 mm odkręcamy śrubkę mocującą dekielek:
Gravity Dropper - serwis

Jak widać manetka również nie jest skomplikowanym urządzeniem. W tym momencie należy zdecydować, czy wymieniamy linkę i pancerz. Jeśli nie, wystarczy manetkę wyczyścić i lekko nasmarować bez odkręcania linki, ponieważ jej powtórne zamocowanie najczęściej będzie kłopotliwe ze względu na rozplecioną końcówkę. Jeżeli jednak decydujemy się na wymianę, będziemy potrzebować imbusa 0.05 cala do odkręcenia dwóch śrub. My tej operacji nie przeprowadzaliśmy, dlatego nie została ona ukazana w artykule.
Gravity Dropper - serwis

Gdy już wszystkie części są czyste (i ewentualnie wymieniliśmy linkę w manetce) możemy przystąpić do składania sztycy.
Zaczynamy od nasmarowania mechanizmu blokującego:
Gravity Dropper - serwis

Teraz można go przykręcić. Należy pamiętać o nasmarowaniu śrub, po których dokręceniu warto sprawdzić czy bolec pracuje bez zacięcia:
Gravity Dropper - serwis

Kolejnym krokiem jest włożenie sprężyny do rurki wraz ze wszystkimi podkładkami, nie należy zapomnieć o obfitym nasmarowaniu wszystkich elementów, z wnętrzem rurki włącznie:
Gravity Dropper - serwis

Po umieszczeniu sprężyny zostało nam dokręcić śrubę na dole sztycy:
Gravity Dropper - serwis

Teraz umieszczamy górną część wraz z siodełkiem wewnątrz rurki. Tutaj również nie żałujemy smaru. Jeśli planujemy jeździć w zimowych warunkach warto rozważyć użycie kilku kropel niezbyt gęstego oleju, tak aby nieco rozrzedzić smar i ułatwić działanie sztycy w ujemnych temperaturach. Do wsunięcia trzpienia musimy posłużyć się manetką.
Gravity Dropper - serwis

Gdy sztyca zablokuje się we właściwej pozycji dokręcamy z umiarem nakrętkę. Jeśli zrobimy to zbyt mocno, sztyca nie będzie się blokowała w najwyższej pozycji i pod ciężarem ciała będzie opadać.
Gravity Dropper - serwis

Na koniec naciągamy gumową osłonę tak aby wskoczyła w rowek na górze i nasunęła się na nakrętkę. Teraz trzeba już tylko zamontować sztycę w rowerze, przetestować i cieszyć się jej prawidłowym działaniem.

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie