mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Mactronic Laser – test tylnej lampki rowerowej

Podziel się:

Mactronic LaserJakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę z firmy Mactronic. Tym razem do testów otrzymaliśmy tylną lampkę rowerową Mactronic Laser (BPM-LASER-LED). Lampka nie jest tak malutka jak niedawno testowany Mactronic Shout, jednak kryje w sobie ciekawą funkcjonalność. Poza możliwością świecenia diodami w celu sygnalizacji obecności rowerzysty w nocy latarka posiada dwa lasery skierowane w dół. W czasie jazdy po zmroku wyznaczają one poziome równoległe linie po bokach rowerzysty tworząc jakby granice szerokości roweru. Funkcja ta powinna znacznie podnieść poziom bezpieczeństwa dając wyobrażenie kierowcom o powierzchni jezdni zajmowanej przez rowerzystę. W naszej recenzji postaramy się odpowiedzieć na pytanie czy latarka jest warta rozważenia czy laserowe wskaźniki to tylko zbędne dodatki.

Z pudełka
Podobnie jak w modelu Shout latarkę otrzymujemy w kartonowo-foliowym opakowaniu. Skrywa ono w sobie bohaterkę dzisiejszego testu oraz uchwyt do roweru. Znajdziemy w nim też instrukcję obsługi oraz baterie. Wyposażenie wystarczające, nic ponadto do używania latarki nie potrzeba. No może poza odrobiną cierpliwości przy wymianie baterii ale do tego wrócimy. Koszt zakupu lampki to około 80 zł w chwili pisania tego testu.

Mactronic Laser   Mactronic Laser

Budowa
Pierwsze wrażenie po wzięciu lampki do ręki jest pozytywne. Zbudowana jest z czarnego plastiku, a przezroczysty, czerwono zabarwiony, plastikowy klosz lampy jest dobrze dopasowany do korpusu. Pomiędzy kloszem i korpusem znajduje się uszczelka. Podobna jest też między klapką baterii, a korpusem. Latarka jest przez to odporna na zachlapanie. Jak już wspomnieliśmy o bateriach… Mactronic LaserZrozumiałym jest, że w tylnej lampce diodowej nie zużywają się one tak szybko jak w jasnych reflektorach. Jednak naszym zdaniem zamknięcie pojemnika na baterie za pomocą trzech niewielkich śrubek nie jest najlepszym pomysłem. Niech na kilkudniowym wyjeździe zdarzy się potrzeba wymiany baterii…

Patrząc na zamocowaną do roweru lampkę na górze znajdują się dwa przełączniki – jeden służący do uruchamiania świecenia światełka diodowego (LED), a drugi (LD) odpowiedzialny za uruchamianie laserowych linii świecących światłem o długości fali 550 nm (kolor czerwony). Przeciwległa ścianka (na dole) kryje po swoich bokach dwa wskaźniki laserowe. Pod kloszem kryje się 5 diod świecących czerwonym światłem i ułożonych na kształt litery T.
Uchwyt na rower jest prostą konstrukcją, zbudowaną z plastikowej obejmy skręcanej za pomocą śrubki oraz dwóch opasek gumowych służących za podkładki zapobiegające ślizganiu oraz w celu redukcji średnicy w zależności od grubości sztycy. Samo mocowanie lampki to prosty uchwyt z zatrzaskiem. Zapięcie latarki do roweru jest sygnalizowane wyraźnym kliknięciem. Zapadka uchwytu działa pewnie i pozwala także na łatwy i szybki demontaż.

Mactronic Laser  Mactronic Laser

Działanie
Po włączeniu przycisku opisanego jako LED zapalają się wszystkie diody i świecą światłem ciągłym. Kolejne naciśnięcie przełącza je w tryb mrugający. Jeszcze jedno sprawi, że każda dioda będzie się zapalała i gasła po kolei. Ostatnim wduszeniem przycisku wyłączamy lampkę. Przełącznik dla lasera (LD) posiada dwie pozycje: świecenie ciągłe, mruganie. Oba przełączniki mogą działać niezależnie, a funkcje im przypisane są zapętlone. Światło generowane przez lampkę jest jasne i widoczne z daleka. Ciągły tryb świecenie na pewno będzie zużywał Mactronic Laserwięcej prądu niż pulsujący, jest jednak mniej męczący dla oczu jadących za rowerem. Czy wybierzemy jeden czy drugi rodzaj światła na pewno będziemy po zmroku widoczni na drodze.
Światełka laserowe w zależności od wysokości i kąta montażu będą tworzyć na podłożu linie trochę różnej wielkości. Światło lasera nie jest tak mocne jak to które pochodzi z pozostałych diod i stąd też kierujący samochodami najpierw zobaczą tylne światełko, a dopiero gdy się zbliżą na kilka metrów ujrzą strefę wyznaczoną laserami. Pomysł takiego wykorzystania laserów zrobił na nas bardzo pozytywne wrażenie. Obawiamy się jednak że nawet mimo określenia potencjalnej szerokości roweru i rowerzysty nadal nieraz zdarzy się, że samochód nie minie rowerzysty z przepisowo zachowaną odległością 1m. W czasie kręcenia pedałami nogi przecinają linie lasera co dodatkowo przyciąga uwagę kierowcy samochodu podnosząc bezpieczeństwo rowerzysty na drodze.
Czas pracy latarki na bateriach jest potencjalnie długi. Producent nie deklaruje minimalnej długości pracy latarki, jednak po kilku godzinach świecenia nie zauważyliśmy żadnych znaków sugerujących na ‘kończące się baterie’. Na pewno duży wpływ na to ma zastosowane źródło światła, które jest zdecydowanie bardziej oszczędne od bardzo jasnych przednich reflektorów.

Podsumowanie
Recenzując latarkę Laser nie można pominąć jej medalowego wyróżnienia na kieleckich targach Bike Expo w kategorii bezpieczeństwo. Już wtedy doceniono innowacyjny pomysł na podniesienie Mactronic Laserbezpieczeństwa rowerzysty na drodze. Czy naszym zdaniem to rozwiązanie zdaje egzamin? Rowerzysta jeśli tylko założy i włączy tylną lampkę na pewno zwróci uwagę kierowców samochodów na siebie. Będzie widoczny z dystansu i nawet przy dużej prędkości kierujący samochodem będzie miał czas na ominięcie w bezpiecznej odległości. Świecące dodatkowo lasery są w stanie zasugerować jaką powierzchnię na jezdni zajmuje rowerzysta jednak pamiętajmy że nie jest to stuprocentowy wyznacznik szerokości roweru. Laser jest widoczny dla kierowcy dopiero gdy samochód jest dosyć blisko rowerzysty co może czasem być niewystarczające na bardzo ruchliwych drogach. Jedno jest pewne – takie dodatki do roweru na pewno podnoszą bezpieczeństwo na drodze. Tylna lampka po zmroku jest wyposażeniem obowiązkowym każdego rowerzysty i o tym nie można nigdy zapomnieć. A jeśli chcemy dodatkowo mieć laserowe wskaźniki pozycji to wybór lampki Laser będzie jednoznaczny.

Plusy:
+ mocne światło diodowe
+ innowacyjne wskaźniki laserowe
+ wyznaczona laserami ‘bezpieczna strefa’ podnosi bezpieczeństwo na rowerze po zmroku
+ niezależne sterowanie źródłem światła

Minusy:
– utrudniona wymiana baterii
– proporcjonalnie duża jak na tylną lampkę
– laserowe linie widoczne dopiero z kilkunastu metrów

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie