mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Raleigh StowAway 7 – rower kieszonkowy

Podziel się:

Raleigh StowAway 7Rower to wynalazek, którego historia sięga około 200 lat wstecz. Jednak wcześniej już Leonardo Da Vinci opracował projekt pojazdu na dwóch kołach poruszanego za pomocą siły ludzkich mięśni. Obecnie rower to wyspecjalizowana maszyna, która doczekała się wielu odmian. Dla jednych rower oznacza ultralekką szosówkę do połykania setek kilometrów, dla innych jest to ciężki „góral” z pełnym zawieszeniem i hamulcami tarczowymi. Rower przez wiele lat był jednak głównie środkiem transportu. Obecnie rowery użytkowe bywają niedoceniane, ale nie należy zapominać, że to właśnie na ciężkich, leniwych rowerach do jazdy „po bułki” zbudowano podwaliny obecnego kolarstwa wyczynowego. Mimo wszystko producenci starają się oferować coś dla przeciętnego Kowalskiego, który nie jeździ rowerem tylko w weekendy dla sportu, ale używa go przede wszystkim jako środka transportu. Przykładem może być marka Raleigh, która oferuje bogatą gamę rowerów użytkowych. Specjalnie dla Was przetestowaliśmy model StowAway 7 – małego składaka opartego o ramę wykonaną ze stopu aluminium.

Z pudełka
Aby stać się posiadaczem StowAwaya, trzeba pozbyć się ze swojego portfela kwoty 1299 zł. Rower dostarczany jest w małym pudle, które na pierwszy rzut oka nie zdradza, co może znajdować się w środku. Sprzęt jest złożony, dlatego po otwarciu kartonu można mieć wątpliwości, czy to na pewno jest rower, a nie kilka rurek i dwa koła. A jednak – po wyciągnięciu całości wystarczy go rozłożyć i w kilkadziesiąt sekund stanie przed nami pełnoprawny rower. StowAway jest wyregulowany i przygotowany do jazdy, wystarczy dokręcić jeden pedał, napompować koła i w można ruszać w drogę. Producent do każdego roweru dołącza także podstawowe klucze takie jak płaski klucz do pedałów oraz imbusy.
Model ten dostępny jest w dwóch wersjach: StowAway 3 z 3 biegową piastą Shiman Nexus, z ramą w kolorze zielonym, oraz StowAway 7 ze standardowym 7-rzędowym wolnobiegiem, przerzutką z tyłu i ramą w kolorze jasnobeżowym. Egzemplarz na którym jeździliśmy ważył 15.1 kg.

Raleigh Stow Away 7     Raleigh Stow Away 7

Budowa
Pisząc ten artykuł nie sposób wspomnieć o rozwiązaniach technicznych, które sprawiają, że mały Raleigh różni się od innych typowych rowerów użytkowych. Z założenia każdy składany rower musi zajmować bardzo mało miejsca podczas przechowywania i transportu. Raleigh StowAway 7Podstawą jest składana rama, dzięki której długość roweru spada o połowę. W modelu StowAway wykorzystano sprawdzony system w postaci zawiasu z klamrą do blokowania ramy podczas jazdy. Całość jest nieźle spasowana i nie sprawia wrażenia awaryjnego. Po złożeniu ramy do unieruchomienia konstrukcji używa się klamry, która z dużą siła ściska zawias, uniemożliwiając mu przypadkowe otwarcie. Klamra pracuje lekko i precyzyjnie, dodatkowo została ona wyposażona w małą plastikową blokadę zabezpieczającą.
Raleigh StowAway 7


Raleigh w StowAwayu umieścił także składany wspornik kierownicy, który pozwala jeszcze bardziej zmniejszyć wymiary roweru. System działa identycznie jak w przypadku ramy i również posiada blokadę zapobiegającą przypadkowemu odpięciu klamry. Złożony Raleigh ma niecałe 90 cm długości, 65 cm wysokości i tylko 50 cm szerokości.

Na niewielkie wymiary roweru ma także wpływ średnica kół. StowAway posiada małe, 20 calowe obręcze z oponami o szerokości 1,75 cala. Mała i niska rama pociągnęła za sobą konieczność bardzo dużego zakresu regulacji wysokości sztycy i kierownicy. Wysokość kierownicy reguluje się podobnie jak sztycę –Raleigh StowAway 7wystarczy poluzować zacisk z obejmą i wysunąć obydwie rurki na żądaną wysokość. Wspornik kierownicy oferuje regulację w zakresie 12cm. Wspornik siodła ma długość aż 50 cm. Dzięki temu zarówno niska jak i wysoka osoba bez problemów dopasuje swoją pozycję podczas jazdy. Aby jeszcze bardziej zmniejszyć rozmiary Raleigha można złożyć prawy pedał, niestety lewy to już standardowa plastikowa konstrukcja, obracająca się na łożyskach kulkowych. Malutkie koła wymusiły zastosowanie korby z dużą 48 zębową tarczą, której ramiona mają długość 170 mm.
Przydatnym rozwiązaniem wydaje się być podpórka umieszczona pod mufą suportową, która służy do postawienia roweru gdy jest złożony.

Jazda
Raleigh Stow Away 7Znalezienie wygodnej pozycji na StowAwayu nie sprawia problemów, pozwala na to opisany wcześniej duży zakres regulacji siodła i kokpitu. Komfort zwiększają grube, miękkie i wyprofilowane chwyty, oraz szerokie kanapowe siodło.

Po przejechaniu kilkunastu pierwszych metrów łatwo odczuć, że rower jest zaskakująco zwarty i sztywny podczas przyspieszania. Wpływa na to rama wykonana z aluminiowych rurek o sporej średnicy i dużej sztywności, zwłaszcza w tylnym trójkącie. Przednia część ramy również nie odstaje od tyłu, i mimo, że Raleigh StowAway 7kierownica jest połączona z resztą tylko jedną rurką i do tego składaną, trudno odczuć jakąkolwiek wiotkość konstrukcji. Miejmy nadzieję że będzie tak nawet po kilku latach użytkowania, gdy zawiasy będą nieco bardziej przepracowane.

Po pokonaniu dłuższego odcinka testowego w zróżnicowanych warunkach miejskich możemy powiedzieć nieco więcej o zachowaniu roweru w zakrętach, pokonywaniu nierówności i innych przeszkód w miejskiej dżungli. Małe koła są bez wątpienia zaletą, gdy trzeba schować rower, niestety podczas jazdy można odczuć kilka wad takiego rozwiązania. Po pierwsze świetna zwrotność i niewielki efekt żyroskopowyRaleigh StowAway 7toczącego się koła, okupione są średnią zdolnością roweru do pokonywania wszelakich krawężników jak i dziur na naszych drogach.
Podjeżdżając pod wyższy krawężnik trzeba pamiętać o zmniejszeniu prędkości i podciągnięciu przedniego koła, tak aby nie narazić się na przebicie dętki lub co gorsza wywrotkę. Producent świadomy tych wad wyposażył StowAwaya w opony z systemem antyprzebiciowym, za co należy się pochwała. Warto też wspomnieć, że ogumienie ma z obu stron odblaskowe paski zwiększające widoczność i bezpieczeństwo podczas jazdy po zmroku. Bieżnik opon jest dość wąski. Niska powierzchnia styku z podłożem zmniejsza opory toczenia. Duża ilość nacięć i rowków przydaje się na mokrej nawierzchni. Małe kółka nie są zbyt stabilne w szybko pokonywanych zakrętach, a stromy kąt główki sprzyja nieco nerwowemu prowadzeniu. Łatwo jednak znaleźć granicę możliwości i wyczuć rower tak aby wygodnie i bezpiecznie nim podróżować.

Raleigh StowAway 7Testowany jednoślad nie jest demonem prędkości. Mimo zastosowania dużej korby, niczym w rowerze trekkingowym, maksymalna prędkość jest dość niska. Najmniejsza zębatka z tyłu pozwala na wygodne podróżowanie w tempie 20-25 km na godzinę, co w zupełności wystarcza w przypadku jazdy po mieście. Jeśli już mowa o napędzie, to nie mieliśmy powodów do narzekań, mimo że jest on raczej z niższej półki. Przerzutka Shimano klasy Tourney całkiem szybko i precyzyjnie zmienia biegi, a dzięki obrotowej, 7 biegowej manetce Revoshift, można zmienić kilka przełożeń na raz, tak samo jak w Gripshiftach od Srama. Miłym akcentem są pancerze linek dopasowane kolorystycznie do ramy.

Jak widać w małym Raleighu wszystko mniej lub bardziej jest związane z małymi kołami. Nie inaczej jest w przypadku hamulców, które w połączeniu z obręczami o małej średnicy bardzo dobrze radzą sobie z zatrzymaniem rozpędzonego roweru, mimo że to „tylko” zwykłe v-brake które w rowerze z kołami 26 lub 28 radziłyby sobie przeciętnie.

Nieco rozczarowuje wykorzystanie stalowych komponentów takich jak ramiona korby i piasty, a także sztyca i kierownica. Aluminium byłoby zdecydowanie lżejsze i odporne na korozję.

Raleigh StowAway 7   Raleigh_Stow_Away_08   Raleigh StowAway 7

Podsumowanie
Raleigh StowAway 7 to rower, który wybiorą głownie osoby oczekujące od roweru bardzo małych wymiarów i wygody w przechowywaniu oraz transporcie. Do niedawna sprzęt tego typu był w naszym kraju raczej niszowy. Obecnie jednak ten trend się zmienia i coraz częściej w centrach wielkich miast spotyka się tego typu rowery zamiast popularnych “holendrów” i “mieszczuchów” Rower ten, świetnie nadaje się on na krótkie dystanse w zatłoczonym mieście, a składana rama sprawi, że przewiezienie go w bagażniku samochodu, w tramwaju, lub w windzie będzie dziecinie łatwe. Mimo, że StowAway to sprzęt typowo użytkowy, nie zabrakło w nim stylistycznych akcentów, które nadają mu nieco indywidualności.

Plusy:
+ niewielkie wymiary
+ łatwe składanie
+ szeroki zakres regulacji

Minusy:
– stosunkowo duża waga
– ciężkie stalowe komponenty

Specyfikacja roweru Raleigh StowAway 7 oraz innych rowerów zbliżonych ceną:

Raleigh StowAway 7

Dziękujemy za przekazanie do testu roweru Raleigh StowAway 7 sklepowi internetowemu www.szumgum.com oraz dystrybutorowi rowerów marki Raleigh w Polsce.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Raleigh Pulse 7 GTS – niedrogi e-bikeRaleigh Pulse 7 GTS – niedrogi e-bike Rynek rowerów użytkowych cały czas się rozwija. Coraz wyższe koszty transportu, ciągłe dążenie do bardziej proekologicznej postawy skłaniają do przesiadki na jednoślady. Rowery miejskie, […]
  • Raleigh Talus 1.0 29 GTS – test budżetowego 29eraRaleigh Talus 1.0 29 GTS – test budżetowego 29era Czy tego chcemy, czy nie władzę nad światem rowerowym powoli przejmują rowery z dużymi kołami. Jeszcze kilka lat temu, chcąc kupić 29era z prawdziwego zdarzenia, trzeba było pogodzić się z […]
  • Raleigh Storm GTS – test roweruRaleigh Storm GTS – test roweru Raleigh Storm jest przedstawicielem rowerów klasy podstawowej. Można go zaliczyć do rowerów podstawowego segmentu MTB (rowery górskie). Dlaczego o tym wspominam? Dlatego by od samego […]
  • Punkt G Enduro znaleziony – test roweru Cove G-SpotPunkt G Enduro znaleziony – test roweru Cove G-Spot Enduro jako odmiana kolarstwa górskiego z roku na rok staje się w naszym kraju coraz bardziej popularna. Z pewnością nie da się jednoznacznie zdefiniować tej dyscypliny, której domeną […]
  • ErokIT – rower przyszłościErokIT – rower przyszłości Na ulicach Berlina ausrtiacki wynalazca zaprezentował bardzo ciekawy prototyp urządzenia o nazwie ErokIT. Jest to połączenie roweru i motocyklu z silnikiem elektrycznym. ErokIT posiada […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie