mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Test hamulców Avid Juicy Ultimate

Podziel się:

Avid Juicy to seria hydraulicznych hamulców tarczowych, która pojawiła się w sprzedaży w 2003 roku. Od razu stała się hitem – przede wszystkim za nowy trend jaki wniosła w produkcję hamulców tarczowych. Po latach świetności również ta grupa osprzętu doczekała się już następcy, jednak po dziś dzień w handlu bardzo łatwo trafić na popularne “soczyste”. Jako grupa hamulców, seria Juicy, obejmuje szeroki wybór – od podstawowych Juicy 3, przez wersję trochę bardziej rozbudowaną – Juicy 5, aż do wersji dla wymagających – Juicy 7. Właśnie ta ostatnia odmiana zyskała chyba największe uznanie wśród zawodników, przez co doczekała się modyfikacji, będących kolejnymi dziećmi w dużej rodzinie Juicy – Juicy Carbon (z karbonowymi klamkami) oraz Juicy Ultimate. Ten ostatni model od strony funkcjonalności ma bardzo wiele wspólnego z Juicy 7, jednak swoją budową i zastosowanymi materiałami pozwolił uzyskać naprawdę lekkie hamulce. Jak ta zmiana wpłynęła na siłę hamowania i czy jest rzeczywiście warta zakupu dowiemy się z tej recenzji.

Z pudełka

Niestety – nie można w przypadku tego testu Juicy Ultimate mówić o prawdziwym podziwianiu nowych hamulców. Do testu przekazano nam komplet używanych hamulców. Pozwoliło to jednak przygotować rzeczową recenzję obrazującą stan hamulców po kilku tysiącach kilometrów. Stan fizyczny przedstawiają ilustracje testu. Hamulce w chwili zakupu były zapakowane w plastikowe, przezroczyste pudełko, wewnątrz wyścielone gąbką i kryjące to co najważniejsze – hamulec, tarczę, odpowiednie śrubki oraz instrukcję obsługi.

Regulacja PadContact-Point Adjustment

Juicy Ultimate nie sposób pomylić z produktami innych firm. Po bliższym przyjrzeniu widać jednak, że wykonanie, użyte materiały jak i projekt monolitycznego zacisku pokazują, że testowane hamulce są innowacją w rodzinie Juicy. Zamierzeniem amerykańskiego producent było stworzenie jak najlżejszych hamulców, dla osób ścigających się – czy to profesjonalnie czy amatorsko. I ten manewr udał się producentowi w pełni. Klamka (wykonana z karbonu) technologicznie daje takie same możliwości regulacji jak klamka Juicy Seven, jest jednak zdecydowanie lżejsza. Korpus wykonano ze stopu magnezu. Ta wersja hamulców posiada też regulacje Pad Contact-Point Adjustment. Jest ona jednak całkiem inaczej rozwiązana niż w niższych seriach. Zamiast wystającego regulatora, producent zdecydował się na zastosowanie pokrętła obsługiwanego kluczem imbusowym 2,5 mm.

Karbonowa klamka

Wśród najważniejszych technologii jakie zastosowano w tych hamulcach nie można zapomnieć o dzielonej obejmie klamki, pozwalającej na montaż bez zdejmowania chwytów. Parę lat temu nie było to takie oczywiste jak dzisiaj. Wielki japoński koncern będący konkurencją dla Avida przez długi czas lansował rozwiązanie wymagające demontażu gripów. Klamki są też dwustronne – bez problemu można je zakładać według naszego systemu, jak i tego znanego z Wielkiej Brytanii i zgodnego z układem w motorach: przednia klamka po prawej stronie, a tylna po lewej stronie kierownicy.

Omawiając budowę hamulca nie można obojętnie przejść obok zastosowanych śrubek. Wydawać by się mogło, że są to mało istotne detale, jednak producent w celu zminimalizowania masy wykorzystał części ze stopu tytanu. Dzięki temu są lżejsze i trwalsze, a przy tym nie ulegają korozji jak stalowe odpowiedniki w hamulcach niższej klasy.

Charakterystyczny dla produktów Avida kształt klamki

Producent przy produkcji klamki zastosował geometrię Power Reserve, mającą na celu ułożenie ruchu klamki jak najbardziej zgodnego z naturalnym ruchem dłoni. Zachowanie odpowiedniego kąta względem kierownicy, z jakim porusza się tłok oraz minimalizacja martwego ruchu dźwigni sprawia, że ruch ręki powinien pozwolić na łatwiejsze opanowanie siły i modulacji hamulca. Technologia ta ma sprawiać, że dłoń porusza się po łuku, a nie w linii prostej. Istotne jest też zmniejszenie tzw. X-factor (odległości osi obrotu klamki od kierownicy) – to znaczy jak największe zbliżenia punktu obrotu klamki do kierownicy, dającego jeszcze mniejsze ugięcie. Pozwala to na zwiększenie siły i czułości systemu. Poprawia też kontrolę nad hamulcami.

Klamki posiadają regulację odległości od kierownicy – regulacji dokonuje się kluczem imbusowym 2,5 mm. Skok śruby jest indeksowany, a każdy krok zmienia pozycję o 1 mm. Dźwignia jest też zabezpieczona w razie upadku przed wyrwaniem tłoczka. Technologia ta charakteryzuje wszystkie hamulce Juicy od modelu 5 wzwyż. W chwili uderzenia klamką o twardą przeszkodę sprawia, że popychacz ‘wyskakuje’ z elementu tłoczka. Pomysł bardzo rozsądny patrząc na zaawansowane zastosowanie hamulców. Posiada on jednak pewną wadę – im więcej razy wyciągniemy dźwignie tym szybciej pojawi się luz, aż zacznie sama wylatywać w trakcie jazdy. A czy jest choć jedna osoba, która posiada hamulce z tą funkcją i nigdy nie ‘bawiła się’ dźwigniami w czasie jazdy?…

Monolityczny zacisk

W hamulcach Juicy Ultimate kompletnie przeprojektowano zacisk względem niższych modeli. Nie jest już elementem skręcanym z dwóch połówek, a stanowi jednoczęściowy, monolityczny odlew. Poza oszczędnością masy takie rozwiązanie powinno wpłynąć też na poprawę działania. Problem nieszczelności pomiędzy połówkami znika, a także wzrasta sztywność połączenia. Wielkość tłoczków jak i zastosowane klocki są takie same jak dla pozostałej serii hamulców Juicy. Poza tym zacisk charakteryzuje, naszym zdaniem, bardzo przydatna regulacja kąta wychodzenia przewodu hamulcowego – tak zwane banjo. Ułożenie przewodu bliżej ramy ułatwia prowadzenie go. Pozwala także zmniejszyć ryzyko zerwania przewodu przez przeszkodę utrudniając wyrwanie go np. gałęzią.

W zestawie, który testowaliśmy znajdowały się dwie tarcze hamulcowe Avid typu G2 Clean Sweep. Tarcze miały średnicę 160 mm, 6 ramion i klasyczne mocowanie na 6 śrub Torx T25. W klasie do jakiej dedykowane są testowane hamulce taki rozmiar i zestaw jest odpowiedni.

Cały zestaw na wadze zgodnie z założeniem producenta jest zdecydowanie lżejszy od Juicy 7, a także od wielu klasowych rywali.

Masa przedniego hamulca (klamka, przewód, zacisk): 207 g
Masa przedniego hamulca (komplet z tarczą i adapterem PM-IS): 352 g
Masa tylnego hamulca (klamka, przewód, zacisk): 216 g
Masa tylnego hamulca (komplet z tarczą i adapterem PM-IS): 381 g
Masa tarczy G2 CS 160 mm: 104 g

Jako ciekawostkę warto wspomnieć o wersjach kolorystycznych: czarnej (testowana), białej oraz niebieskiej – zgodnej kolorystycznie z odpowiednim wariantem amortyzatora RockShox Sid.

Działanie

Montaż i regulacja hamulców jest bardzo prosta. Model ten został wyposażony w technologie Tri Align™ Caliper Positioning System™. Ułatwia ona i przyspiesza mocowanie zacisku. Więcej informacji o montażu hamulca można znaleźć w odpowiednim poradniku. Hamulce testowaliśmy z założonymi klockami półmetalicznymi A2Z. Omawiany produkt charakteryzuje duża siła hamowania oraz dobra modulacja. Po kilkudziesięciu kilometrach od założenia, dotarciu hamulców oraz po przyzwyczajeniu się do sposobu hamowania można zatrzymywać rower naciskając na klamkę jednym palcem. Hamulce pozwalają łatwo wyczuć moment blokowania kół. Omawiając modulację i sam proces hamowania nie można zapomnieć o zastosowanej technologii Pad Contact-Point Adjustment.

Najmniejszy skok klamki – Pad Contact-Point Adjustment w pozycji skrajnej Out

Największy skok klamki – Pad Contact-Point Adjustment w pozycji skrajnej In

Sama regulacja momentu rozpoczęcia pracy hamulca jest bardzo prosta. Po naciśnięciu klamki kręcimy kluczem, co jakiś czas sprawdzając czy jest już odpowiednio dobrany moment rozpoczęcia hamowania. Na potrzeby prezentacji przygotowaliśmy materiał wideo pokazujący różnice pomiędzy granicznymi pozycjami regulatora. Z wykorzystaniem tej regulacji można mieć klamki o bardzo krótkim skoku, albo klamki o dużym skoku, dające przez to inne wyczucie mocy. Każdy może znaleźć najwygodniejszą dla siebie pozycję. Nam najlepiej jeździło się, gdy skok był krótki.

Dla osoby, która po raz pierwszy spotyka się z karbonowymi klamkami dość osobliwym może okazać się efekt ich użycia. Klamki dają wrażenie gięcia się, nie są tak twarde i “jednoznaczne” jak aluminiowe odpowiedniki z niższych wersji Avid Juicy, można je określić mianem “gumowych”. Można się jednak do tego przyzwyczaić. Tarcze hamulcowe o średnicy 160 mm są wystarczające dla większości rowerzystów jeżdżących w typowym XCM. Moc jaką generują te tarcze, nawet pod dość ciężkim rowerzystą pozwala pewnie kontrolować prędkość na drogach asfaltowych, szutrowych czy w terenie. Dla lżejszych maratończyków przewidziano nawet wersję z tarczą 140 mm z tyłu.

Hamulce zazwyczaj na zjazdach nie przegrzewają się i nie tracą mocy. Czy hamujemy na suchej nawierzchni czy w błocie – nie zawiodą nas. Czasem jednak w trakcie bardzo długiego, technicznego i stromego zjazdu w górach zachodziła potrzeba puszczenia klamki, gdyż nieco puchła. Co jednak bardzo ważne – klamka nigdy nie doszła do samej kierownicy, a hamulec nie stracił mocy.

Testowany egzemplarz jak wspomniano na wstępnie nie był nowy. Widać, że przejechał kilka tysięcy kilometrów i wcale nie był lekko traktowany. Po gruntownym serwisie wraz z wyczyszczeniem klamki, zmianą membran oraz uszczelek hamulce dostały drugie, nowe życie. Największe zużycie widać na powłoce lakierniczej, która miejscami po prostu została obita. Jest to jednak przede wszystkim efekt traktowania i sposobu użycia. Jednak ani klamki, ani śruby, ani też zaciski nie są technicznie zużyte. Spokojnie mogą jeszcze jeździć wiele lat. Taki stan rzeczy obrazuje ogólną trwałość hamulców.

„Okienko” rewizyjne stanu okładzin

Eksploatacja

Zastosowano w hamulcach płyn DOT 5.1 charakteryzujący się wyższą temperaturą wrzenia, niż płyn DOT 4. Mówiąc o zastosowanym płynie – nie można pominąć kwestii odpowietrzania hamulców. To drugi po wymianie klocków punkt eksploatacji hamulców wymagający naszej uwagi. Hamulce oparte o DOT warto częściej odpowietrzać aniżeli konstrukcje wykorzystujące w układzie olej mineralny. Wiąże się to z higroskopijnymi właściwościami płynu hamulcowego. Z czasem hamulce tracą swoje pierwotne właściwości i trzeba je odpowietrzyć. Avid zastosował w nich bardzo wygodny system Drip Free Bleeding. Nie odpowietrzamy hamulców poprzez przelewanie płynu z klamki do zacisku w formie otwartej tylko stosujemy specjalny zestaw. Wiele osób widzi w tym wadę – potrzebę zakupu specjalnego akcesorium w dość wygórowanej cenie – około 150zł (oryginalny zestaw Avid) lub około 50zł za tańszy, dobrej jakości odpowiednik. Rozwiązanie to ma jednak niezaprzeczalne plusy. Nie rozlewamy nigdzie płynu hamulcowego, minimalizujemy jego zużycie, ale co najważniejsze – system stosuje podciśnienie. Przez to pozwala na eliminację dużo większej ilości pęcherzy powietrza niż odpowietrzanie poprzez systemy przelewowe. Samo odpowietrzanie nie zajmuje dużo czasu, wymaga jednak odrobiny wprawy. Jeśli nie chcemy kupować zestawu, nie mamy odpowiednich umiejętności – oddajmy hamulce profesjonalistom w serwisie.

Kolejnym materiałem eksploatacyjnym jaki występuje w hamulcach są okładziny. Klocki wymienia się łatwo, bez potrzeby użycia narzędzi. Niestety trzeba najpierw zdjąć koło – w przeciwieństwie do nowszej konstrukcyjnie serii Elixir.

          

Podsumowanie

Avid Juicy Ultimate to hamulce godne polecenia wszystkim, którzy się ścigają oraz każdemu rowerzyście, który skrupulatnie liczy masę swojego roweru. Idealne do XC i maratonów, jednak w górach wymagają większych tarcz, żeby pokazać w pełni swoje możliwości. Hamulce są lekkie, a zarazem mocne. Charakteryzują się dobrą modulacją i łatwym wyczuciem momentu blokowania koła. W terenie poradzą sobie bardzo dobrze i nie zawiodą. Trwałość hamulców jest dobra, a serwis, mimo że wymagający specjalnego zestawu, nie sprawia większych problemów. Dostępność części zamiennych też jest ważnym argumentem przy zakupie.

Plusy:

– niska masa
– regulacja momentu rozpoczęcia hamowania
– duża siła hamowania
– dobre wyczucie momentu blokowania koła
– wygoda odpowietrzania
– wygodna klamka z możliwością dwustronnego montażu bez zdejmowania gripów

Minusy:

– wciąż od chwili rynkowej premiery bardzo drogie
– słabe pokrycie lakiernicze
– sprężyste karbonowe klamki, do czego trzeba się przyzwyczaić
– wymiana klocków wymaga zdjęcia koła

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3 Hamowanie to jedna z najistotniejszych funkcji naszego jednośladu, niejednokrotnie bagatelizowana przez użytkowników. Nie mniej jednak, pomijając rezultaty osiągnięte na trasach, jakość, a […]
  • Test hamulca tarczowego Avid BB7Test hamulca tarczowego Avid BB7 Montaż: Montaż hamulca jest bajecznie łatwy, a (z regulacją) zajmuje mniej czasu niż montaż tarczy. Wystarczy poluzować śrubki CPS (to te łączące zacisk z adapterem), "Nałożyć" hamulec […]
  • Montaż hamulców tarczowychMontaż hamulców tarczowych W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce tarczowe. Jeszcze kilka lat temu były one czymś nowym, rzadko spotykanym, trudnym w montażu i wymagającym ogromnych […]
  • Hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano Deore BR-M525Hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano Deore BR-M525 Z pudełka: Hamulec Deore 525 powstał parę lat temu. Był wtedy najtańszym hydraulikiem na rynku. Budowę ma dość prostą: klamka ze zbiornikiem wyrównawczym (system otwarty) oraz przewód i […]
  • Avid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowańAvid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowań Dane techniczne: Wykonanie: kute aluminium + stal nierdzewna Klocki: jednoczęściowe, Avid 20R Waga: 198 g (zestaw na jedno koło) Nie ma wątpliwości, że bez hamulców da się jechać, […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie