mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Amortyzator Marzocchi XC-600

Podziel się:

Dane techniczne:
Medium ściskane: powietrze
Tłumienie: olejowe – 6 stopniowa regulacja
Blokada skoku
Średnica goleni górnych: 26mm
Skok: 50 mm
Masa: około 1300-1400 g

Marzocchi XC-700

Marzocchi XC-700 w pełnej krasie

Pewnie wielu z was zaczęło czytać ten artykuł z myślą, że jest on o Marzocchi XC-600 – nowym modelu Marzocchi na rok 2007. Producent ten wypuścił na rynek 3 modele swoich amortyzatorów: XC-500, XC-600, XC-700 SL. Jednak na rynku były już kiedyś amortyzatory o takich nazwach. W latach 1994 –1996 Marzocchi produkował kilka modeli, które niewiele różniły się od siebie pod względem technicznym. Oprócz modeli wymienionych wyżej(XC-500, 600, 700) dostępny był także XCR oraz DH-3. XCR od swoich tańszych braci różnił się głównie lekko zmienionym kształtem goleni dolnych (nie miały charakterystycznych otworów), oraz bardziej poręcznym pokrętłem regulacji tłumienia, które mocno zmniejszało ryzyko wkręcenia palców w szprychy podczas regulacji w czasie jazdy. Z kolei DH-3 przeznaczony był jak sama nazwa wskazuje do ostrzejszej jazdy. Podobnie jak XCR miał wygodniejsze pokrętła. Mimo nazwy tak samo nadaje się do xc jak i reszta. Jego skok to 77 mm, podczas gdy seria XC miała tylko 50 mm. Jak widać obecnie produkowane modele mają niewiele wspólnego ze swoimi protoplastami. Dziś takie parametry nie wzbudzają emocji, nawet najtańsze widelce zazwyczaj mają lepsze, jednak każdy wie że sam skok widelca nie musi decydować o jego jakości. We wszystkich amortyzatorach występuje 6-stopniowa regulacja tłumienia, przy czym pozycja numer 6 powoduje blokadę widelca. Zakres regulacji tłumienia jest bardzo szeroki. Pozycja 1 jest najmiększa i na niej komfort jazdy jest największy, podobnie z 2 i 3 które są trochę twardsze i zalecane dla cięższych bikerów. Pozycje 4, i 5 są już bardzo twarde i oferują największe tłumienie, jednak podczas jazdy raczej się ich nie używa, Sprawdzą się za to przy ostrym skakaniu(o ile można mówić o skakaniu na widelcu o 5 cm skoku), ponieważ tak ustawiony widelec jest prawie niemożliwy do dobicia, nawet gdy ciśnienie powietrza jest niskie.

Marzocchi XC-700

Marzocchi XC-700 z przodu

Ciśnienie powietrza?? Tak. Wszystkie Marzocchi z serii XC/DH były amortyzatorami powietrznymi. Do pompowania powietrza służą dwa zawory samochodowe(Schraedera). Standardowym ciśnieniem dla wszystkich wersji jest 3,5 Bar czyli 51 psi. Oczywiście można tworzyć swoje własne kombinacje ciśnień, i poziomu oleju w obu goleniach co jest niezaprzeczalną zaletą. Brakuje jedynie komory negatywnej lub czegoś co tłumiłoby odbijanie widelca. O ile może to irytować na postoju, o tyle podczas jazdy olej robi swoje i nie dopuszcza do stuknięcia, nawet gdy bardzo szybko pokonujemy korzenie w lesie(lub inne nierówności na których amortyzator szybko się ugina i szybko powraca.). W amortyzatorze o którym pisałem kiedyś, a mianowicie o Suntourze XCM takie stukanie występuje nawet podczas jazdy i rzeczywiście jest dokuczliwe, co więcej im widelec ugnie się bardziej tym silniejsze jest stuknięcie ponieważ nie ma tłumienia.

Marzocchi XC-700

Marzocchi XC-700 - dolne golenie

W moje ręce wpadł niedawno taki stary widelec Marzocchi, ale ciężko jest mi powiedzieć jaki to dokładnie model, ponieważ nie ma naklejek, a ponadto możliwe jest, że został złożony z kilku rożnych modeli, na co wskazuje, różna data produkcji na boosterze i goleniach dolnych. Stawiam na wersje XC-600. Jak na 11-12 letni sprzęt to stan wizualny jest całkiem dobry, mimo wielu pokaźnych rys jakoś nie widać na nim upływu czasu. Stan techniczny jest nienaganny oprócz cieknących uszczelek olejowych – typowej przypadłości wszystkich Marzcocchi XC/DH.

Kolejna przypadłość to dość niska sztywność, głównie ujawniająca się podczas mocniejszego wciśnięcia hamulca. Oczywiście mówię tu o hamulcach typu v-brake, ponieważ tarcz do niego nie zamontujemy chyba, że umiemy spawać aluminium. W czasach gdy go produkowano królowały cantilevery, widać to dobitnie na przykładzie boostera w którym jest otwór umożliwiający montaż uchwytu na linkę. Niestety gdy założymy do niego hamulce typu v-brake, szybko zaobserwujemy zatrważające rozginanie się piwotów, oraz połączonych z nimi goleni. Oczywiście siła hamowania również spada i to dość znacznie. Osobiście nie wyobrażam sobie jazdy bez dodatkowego boostera montowanego przed szczękami, który co prawda może wyglądać nie najlepiej, ale zdecydowanie poprawia siłę hamowania, a co za tym idzie bezpieczeństwo.

Marzocchi XC-700

Marzocchi XC-700 - górne golenie

Kolejnym aspektem jaki chciałbym poruszyć jest stosunkowo niska masa, nawet jak na dzisiejsze czasy. Oczywiście SID to to nie jest, ale nawet z rurą sterową jeś bardzo lekki i zawstydzi niejeden widelec produkowany obecnie.
Mimo niskiej masy, małego skoku, i niewielkich wymiarów(takich jak szerokość goleni i ich rozstaw) Marzocchi wygląda bardzo porządnie. Wszystkie części są najwyższej jakości, elementy aluminiowe wyprodukowane zostały metodą obrabiania CNC, jedynym plastikowym elementem są chyba tylko zaślepki nakręcane na zawory powietrzne. Pokrętła regulacji tłumienia pracują bardzo dobrze, nasze palce i uszy pieści lekkie i przyjemne klikanie

Na koniec dodam, że w czasach gdy był produkowany, używało go wielu zawodowców, i nierzadko były to widelce przekraczające linię mety jako pierwsze. W swoim czasie musiał być to prawdziwy skarb, a jego cena musiała powalać. Obecnie jest raczej symboliczna i oscyluje około 100 zł, Podczas gdy następca serii XC-DH seria Z1/2/3 osiąga już zdecydowanie wyższe ceny. Mimo wszystkich swoich wad, i mankamentów, oraz wieku, być może warto w niego zainwestować, aby mieć niecodzienny i legendarny już sprzęt, za śmieszną cenę.

Marzocchi XC-700

Marzocchi XC-700 - regulator tłumienia

A oto krótkie podsumowanie:

Zalety:
+ wspaniała charakterystyka pracy
+ niska masa
+ możliwość szerokiej regulacji tłumienia
+ blokada skoku
+ amortyzator jest powietrzny co daje możliwość napompowania wg. upodobań
+ legendarny model Marzocchi
+ łatwa dostępność instrukcji począwszy od roku 1994
(na stronie www.marzocchi.com)

Wady:
– zbyt wiotki do używania z v-brake’ami
– krótka żywotność uszczelek olejowych
– z racji wieku mogą być problemy z częściami zamiennymi.

Poniżej znajdują się zdjęcia modelu XC-600:

Marzocchi XC-600

Marzocchi XC-600 w całej okazałości

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie