mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Author 3CC – test klocków hamulcowych

Podziel się:

Dane techniczne:
Cena: 35-70 zł (4 sztuki)
Waga: ?
3 różne mieszanki gumy różniące się kolorem.

Author 3CC

Author 3CC od środka

Sezon zbliża się wielkimi krokami, ptaszki nieśmiele zaczynają śpiewać, dzień jest coraz dłuższy. Tylko patrzeć jak temperatura i słońce stworzą warunki do jazdy na rowerze. Dla wielu nastąpił okres modernizacji sprzętu, kupuje się nowe błyszczące części, a stare i zużyte trafiają do śmieci bądź znajdują swoje miejsce na rynku wtórnym. Jednak czy wszyscy pamiętają o tak błahych rzeczach jak klocki hamulcowe?

Author 3CC

Bok klocka

Klocki hamulcowe to taki element o którym wielu często zapomina. Wymieniamy je wtedy kiedy zajdzie potrzeba, wtedy kiedy nasze hamulce przestają hamować tak jak wtedy gdy były nowe, lub nawet gdy klocki rozlecą się. Warto wcześniej zainteresować się jaką część przyjdzie nam wymienić w niedalekiej przyszłości. Mimo, że teraz wszystko działa i jest w dobrym stanie to gdy zaczniemy jeździć wiele elementów będących na skraju zużycia może nas niemile zaskoczyć. Co z tego że mamy nowy amortyzator, nowe manetki, nowe siodełko, jeśli za miesiąc klocki zetrą się do metalu, a opona stanie się łysa. Wtedy pośpiesznie odwiedzamy sklep kupując byle co, aby rower dalej mógł jeździć. Często kupujemy drożej, niekoniecznie lepiej.

Author 3CC

Author 3CC - od tyłu

Jak wiadomo jakość hamowania naszego roweru odpowiada wiele czynników. Począwszy od samych szczęk hamulcowych i klamek, przez stan linek i pancerzy aż do klocków hamulcowych, a nawet stopu obręczy. Użytkownicy popularnych v-łek mają bardzo duży wybór klocków. Jedne są tańsze, inne kosztują ogromne pieniądze jak na dwa kawałki gumy i metalu. Są wersje z wymiennymi okładzinami lub jednorazowe. Które wybrać? Na to pytanie nie sposób odpowiedzieć.

Nasz test dotyczy klocków Author ABS-3CC. Są one jednymi z droższych dostępnych na rynku, Występują w 2 wersjach z wymiennymi okładzinami oraz bez nich dzięki temu są tańsze. W teście brały udział klocki jednorazowe.

Author 3CC

Logo producenta

Od samego początku klocki wyróżniają się swoim kolorem. Jak można wywnioskować z ich nazwy i wyglądu są zrobione z 3 różnych rodzajów gumy: szarej, pomarańczowej i czarnej.

Podczas ich montażu znalazłem ich pierwszą i chyba jedyną wadę. Są one dość grube, co w przypadku specyficznej budowy niektórych szczęk może powodować, że szczęki hamulca będą dość mocno odchylone na zewnątrz i niektórzy mogą napotkać trudności w montażu. Sytuację trochę poprawia zamiana podkładek. Ale dość narzekania teraz trochę słów o tym jak klocki spisują się podczas pracy.

Author 3CC

3CC - 3 różne mieszanki

Oczywiście jak zawsze tuż po montażu nowych klocków nie zauważymy jak tak naprawdę działają, ponieważ muszą się dotrzeć. Rzeczą którą od początku widać jest to że klocki bardzo cicho hamują. Słychać jedynie ciche syczenie. Wynika to zapewne z dość miękkiej gumy jaką zastosowano. Widać to również gdy szybko wciśniemy klamkę. Twarde klocki będą głośno stukać przy kontakcie z obręczą, te są dość ciche. Tyle o efektach dźwiękowych, teraz trochę o tym co najistotniejsze.

Author 3CC

Author 3CC

Po krótkim dotarciu klocki zaczęły przyjemnie hamować. Wyraźnie czuć że guma jest dość miękka, przez to klocki po kontakcie z obręczą nie „łapią” od razu. Aby zadziałały potrzebny jest kolejny milimetr wciśnięcia klamki. Piszę o tym, ponieważ ich działanie różni się nieco od klocków z którymi miałem do czynienia wcześniej, były to klocki Shimano wykonane z bardzo twardej gumy, co powodowało że zaczynały hamować od razu gdy dotknęły powierzchni obręczy. W przypadku Authora tak nie jest. Miękka guma daje możliwość lepszego wyczucia hamulca, a więc lepszą modulację.
Dzięki temu Author’y sprawdzają się dobrze z tyłu, gdzie modulacja odgrywa dużą rolę.

Author 3CC

Część czarna

Od momentu założenia klocki przejechały około 1000 km. Dystans w sumie niewielki, z drugiej strony gdy popatrzy się na stan klocków widać, ze powinny być trwałe i podziałają jeszcze przez kilka tysięcy km. Klocki jeździły w różnych warunkach pogodowych i w każdych ich działanie było zbliżone. Z racji dużej liczby nacięć i stosunkowo małej powierzchni dobrze spisują się w deszczu, a także w błocie. Na ich działanie nie wpływała także temperatura, więc nie zawiodą na śniegu.
Mimo, że klocki nie współpracowały ze zbyt wyrafinowanymi szczękami, to działały pewnie i dawały poczucie bezpieczeństwa. Miejmy, nadzieję że będzie tak jak najdłużej.

Author 3CC

Część pomarańczowa

Dla tych którzy chcą jeździć na nich przez wiele sezonów jest wersja z wymiennymi okładzinami. Wersja ta powinna lepiej przenosić energię ze szczęk na obręcz za sprawą metalowej obudowy okładzin. Są one dość drogie jak większość klocków z wymiennymi okładzinami. Na szczęście jest także wersja bez nich kosztująca prawie 2 razy mniej.

A oto krótkie podsumowanie:

Author 3CC

Część szara

Zalety:
+ przyzwoite działanie w każdych warunkach
+ 2 wersje
+ Ciche
+ trwałe

Wady:
– dość grube
– możliwe problemy z montażem w niektórych rowerach

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Test kasku Author ReflexTest kasku Author Reflex Dane techniczne: - Waga: 340 g (L) - 2 rozmiary - 2 wersje kolorystyczne - Wymienne wkładki - Pokrętło Author Dial - Odpinany daszek - 24 otwory wentylacyjne Jak powszechnie […]
  • Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3 Hamowanie to jedna z najistotniejszych funkcji naszego jednośladu, niejednokrotnie bagatelizowana przez użytkowników. Nie mniej jednak, pomijając rezultaty osiągnięte na trasach, jakość, a […]
  • Altura Mayhem 3/4 – test koszulkiAltura Mayhem 3/4 – test koszulki Jakiś czas temu testowaliśmy szorty rowerowe angielskiego producenta odzieży - firmy Altura Mayhem. W tym artykule postanowiliśmy opisać i przetestować luźną koszulkę Altura Mayhem w […]
  • Test hamulca Shimano Alivio (BR-M430)Test hamulca Shimano Alivio (BR-M430) Z pudelka. Kupiłem go jakiś czas po tym jak zacząłem odczuwać niedosyt siły hamowania mojego roweru. Hamulec dostałem w woreczku z etykietką dystrybutora - trzeba przyznać - dość […]
  • Avid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowańAvid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowań Dane techniczne: Wykonanie: kute aluminium + stal nierdzewna Klocki: jednoczęściowe, Avid 20R Waga: 198 g (zestaw na jedno koło) Nie ma wątpliwości, że bez hamulców da się jechać, […]
Tagi wpisu: , ,

Kategoria: Hamulce, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie