mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Avid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowań

Podziel się:

Dane techniczne:
Wykonanie: kute aluminium + stal nierdzewna
Klocki: jednoczęściowe, Avid 20R
Waga: 198 g (zestaw na jedno koło)

Avid Single Digit 5Nie ma wątpliwości, że bez hamulców da się jechać, gorzej jednak sprawa wygląda gdy chcemy się zatrzymać 🙂 Zawsze można hamować butem ścierając podeszwę lub wsadzając stopę między tylne koło o ramę (sprawdzone i działa), bezpieczniejsze jednak wydaje się stosowanie wszelkiego rodzaju opatentowanych urządzeń mających na celu sprawne zmniejszanie prędkości. Spośród wielu rodzajów hamulców jakie mamy na rynku do najpopularniejszych należą hamulce typu v-brake. Dlaczego one – prostota budowy, wysoka siła hamowania, łatwość regulacji oraz stosunkowo niskie koszty kupna i utrzymania mówią same za siebie. Gdy już jednak zdecydujemy się na hamulce w kształcie litery „V” wciąż mamy twardy orzech do zgryzienia, ceny wahają się od kilkunastu do kilkuset złotych w zależności od wagi, rodzajów użytych materiałów no i oczywiście renomy firmy która je wyprodukowała

Życie bywa przewrotne, szukając nowych klocków hamulcowych do swoich starych wysłużonych v-brake’ów natrafiłem na komplet hamulców znanej większości rowerzystów firmy Avid – no i tak zamiast klocków upolowałem zestaw na 2 koła z jednoczęściowymi klockami.

Single Digit 5 – bo o nich mowa, kuszą wyglądem, ceną oraz dobrymi opiniami. Jak naprawdę jest z tym ostatnim postanowiłem sprawdzić sam.

Pierwsze wrażenie po rozpakowaniu paczki w której przyszły to masywność ramion oraz solidność wykonania. Sprężyny mają specyficzny kształt i wystają bo bokach ramion co sprawia ciekawy efekt estetyczny. Wszystkie śruby oraz prowadzenie linki są wykonane ze stali nierdzewnej a czarne, matowe ramiona z niewielką, srebrną sygnaturą prezentują się wyjątkowo dobrze. Klocki hamulcowe czyli serce naszego hamulca wyglądają dosyć skromnie – zwykły kawałek twardej czarnej gumy długości 70 mm z logo firmy po zewnętrznej stronie. Od strony ściernej mają po dwa poprzeczne nacięcia mające na celu szybsze odprowadzanie brudu i wody która dostanie się ewentualnie pomiędzy klocki a obręcz.

Klucze w dłoń i działamy! Montaż nie sprawia najmniejszych problemów, Avid Single Digit 5śruby mocujące są krótkie więc nie musimy się za dużo nakręcić podczas przykręcania. Zapomnieć możemy również o smarowaniu piwotów gdyż hamulce mają swoje własne łożyska ślizgowe, o to raczej o ich wewnętrzny stan powinniśmy się troszczyć. Regulacja dosyć prosta, choć wymaga okazania czułości i wyczucia, gdyż już minimalne przekręcenie którejś ze śrubeczek  regulacyjnych daje spory efekt. Ustawienie klocków aby całą płaszczyzną przylegały do obręczy jest dziecinnie proste, a montaż całego kompletu wraz z regulacją zajmuje łącznie około 20 minut.

Wszystko wydaje się piękne dopóki nie widzi się jak wielkie luzy są na każdym z ramion, nawet po silnym przykręceniu do piwotów. Można je wyczuć ruszając ramieniem hamulca do przodu i do tyłu nawet przy użyciu niewielkiej siły. Luzy te wynikają z obecności własnych łożysk mających na celu zapewnienie delikatnej pracy hamulca. Bardziej zwarta budowa tego udogodnienia z pewnością pozwoliłaby na uniknięcie luzów, zwiększając jednak tym samym tarcie na łożyskach i wymuszając stosowanie większej siły nacisku na klamkę podczas hamowania. O ile w tylnym hamulcu luzy nie odgrywają zasadniczej roli, o tyle w przedzie na pewno nie są mile widziane i tutaj SD5 zgarnia sporo punktów karnych. Obecność łożysk ślizgowych pozwala za to na zastosowanie słabszych sprężyn niż w standardowych hamulcach beż łożysk. Całość odwdzięcza się miękką i czułą pracą dźwigni hamulcowych porównywalną z pracą klamek w hamulcach hydraulicznych (porównanie do Avid Juicy 5).

Test pokojowy już za nami, więc czas na sprawdzian w terenie. Po pierwszych kilku kilometrach hamulce tracą nieco ze swojej mocy, która początkowo jest porażająca. Wynika to jednak z tak zwanego „docierania się klocków”. Można wówczas podkręcić nieco naciąg linek i wszystko znowu działa wyśmienicie, a nawet jeszcze lepiej niż zaraz po zamontowaniu. Podczas jazdy w suchym terenie hamulce sprawują się celująco. Nawet wspomniane luzy nie są za bardzo wyczuwalne, wszystko chodzi cicho i bardzo delikatnie. Lekkość pracy klamek wręcz zadziwiająca, a modulacja na poziomie bardzo dobrym. Już minimalne naciśnięcie klamki sprawia, że rower zwalnia, a przy nieco mocniejszym możemy przytrzeć tylną opnę lub też polatać trochę nad kierownicą. Wszystko oczywiście zależy od regulacji oraz od wagi rowerzysty, jednak sztywność ramion zapewniająca odpowiednio wysoką siłę hamowania połączone z bardzo dobrą modulacją powinny zaspokoić wymagania każdego użytkownika.

W czasie deszczu i w błocie hamulce pracują już trochę gorzej i musimy mocniej wcisnąć klamkę aby zablokować koło. Da się słyszeć głośniejszą pracę, ale nic nie piszczy, jest to szum wynikający ze ślizgania się klocków po obręczy gdy jest ona mokra i brudna, a siła nacisku zbyt mała by hamowanie było efektywne.  Ktoś może powiedzieć, że co mu z hamulców które słabną przy odrobinie wody – no cóż… W końcu są to hamulce typu v-brake, więc nie możemy od nich wymagać w mokrych warunkach nie wiadomo czego! Sam testowałem je w warunkach iście wodno-błotnych i nie narzekam, choć oczywiście jazda w trudnych warunkach z tymi hamulcami wymaga wyostrzenia uwagi i zachowania większej ostrożności.
Avid Single Digit 5Klocki są dosyć twarde, ale niestety szybko się ścierają. Dystans około 500 km może być dla nich zabójczy, choć tutaj też sporo zależy od tego jaki styl jazdy preferujemy. Przy agresywnej jeździe z pewnością jeszcze szybciej ulegną destrukcji. Warto więc zastanowić się nad kupnem klocków z wymiennymi okładzinami, choćby takich jak montowane w wyższym modelu – SD 7 (Rim Wrangler 2).

Podsumowując, Avid SD 5 można nazwać produktem z serii DiT czyli Dobre i Tanie. Wysoka jakość materiałów z jakich są wykonane w połączeniu z dobrym działaniem i niską ceną skuszą nie jednego. Wspomniana na początku artykułu masywność przekłada się oczywiście na wagę. Ich firmowi bracia czyli Avid SD7 oraz Avid SD SL są lżejsi o odpowiednio 25 i 50 gram na komplecie na jedno koło, a konkurencyjny Deore XT BRM770 jest lżejszy o około 40 gram. Maniacy lekkości pozostaną więc niepocieszeni, pamiętając jednak, że waga nie zawsze przekłada się na komfort warto porównać SD5 choćby do Deore BR-M530, którego działanie i sztywność nawet przy zastosowaniu najlepszych klocków hamulcowych jest co najmniej wątpliwe.

Bez obaw o spalenie na stosie za głoszenie herezji mogę polecić je wszystkim rowerzystom preferującym XC oraz suche odmiany AM.  Warto jednak pamiętać że hamulce te, tak samo jak wszystkie inne v-brake’i nigdy nie zastąpią hamulców tarczowych, niezawodnych niemalże w każdych warunkach.

Zalety:
-wysoka sztywność ramion
-bardzo delikatna praca
-dobra modulacja
-łatwość regulacji
-estetyczny, solidny wygląd
-niska cena

Wady:
-duże luzy
-szybkie ścieranie się klocków
-wysoka waga

Avid Single Digit 5

Avid Single Digit 5

Autor: Szymon „Woźny” Wojtyła

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Test hamulca tarczowego Avid BB7Test hamulca tarczowego Avid BB7 Montaż: Montaż hamulca jest bajecznie łatwy, a (z regulacją) zajmuje mniej czasu niż montaż tarczy. Wystarczy poluzować śrubki CPS (to te łączące zacisk z adapterem), "Nałożyć" hamulec […]
  • Klamki hamulcowe DeOne – czy prawie robi aż tak wielką różnicę?Klamki hamulcowe DeOne – czy prawie robi aż tak wielką różnicę? Kilka miesięcy temu przeglądając różne fora rowerowe natknąłem się na temat dotyczący klamek będących kopią Avid’ów fr5. Internauci zastanawiali się czy Avid wypuścił na rynek wersję OEM […]
  • Test hamulca Shimano Alivio (BR-M430)Test hamulca Shimano Alivio (BR-M430) Z pudelka. Kupiłem go jakiś czas po tym jak zacząłem odczuwać niedosyt siły hamowania mojego roweru. Hamulec dostałem w woreczku z etykietką dystrybutora - trzeba przyznać - dość […]
  • Test hamulców Deore LX BR-M570Test hamulców Deore LX BR-M570 A dokładniej mówiąc test hamulców v-brake Deore LX model 2004 z równoległym prowadzeniem klocków. Cena: ok. 45 zł na jedno koło Jako że jestem ich właścicielem, mogę powiedzieć o nich […]
  • Test hamulców Avid Juicy UltimateTest hamulców Avid Juicy Ultimate Avid Juicy to seria hydraulicznych hamulców tarczowych, która pojawiła się w sprzedaży w 2003 roku. Od razu stała się hitem - przede wszystkim za nowy trend jaki wniosła w produkcję […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Hamulce, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie