mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Bidon izotermiczny Polisport THERMIKA

Podziel się:

Wszyscy rowerzyści zgodnie mogą powiedzieć  że zimą, wczesną wiosną i późną jesienią warunki pogodowePolisport THERMIKAnie sprzyjają treningom na rowerze. Są jednak osoby, które nie porzucają swoich rowerów wraz z nastaniem mrozów, błota i śniegu. Właśnie z myślą o nich, firmy zajmujące się produkcją akcesoriów rowerowych udostępniają linię produktów przystosowanych na takie warunki. Począwszy od odzieży na chłodne i mroźne dni, a skończywszy na oponach z kolcami. Ale podczas jazdy nie tylko musimy zadbać o dostosowanie roweru i ubioru do panujących warunków pogodowych. Ważną role podczas treningów, jak i wycieczek rowerowych stanowią odpowiednie pokarmy i napoje. Jak nam wszystkim dobrze wiadomo, batonik czy banana można schować pod ubranie i w ten sposób zapewnić mu odpowiednią temperaturę. Ale co z napojem? Począwszy od wody, a skończywszy na napojach izotonicznych, nasz płyn w bidonie, przy temperaturze otoczenia wahającej się  w granicach 0°C, po godzinie jazdy będzie miał temperaturę podobną, do tej jaka panuje na zewnątrz, a więc będzie zbyt zimny aby go pić.

 

Właśnie z tego powodu firmy wypuszczają na rynek różnego rodzaju bidony termiczne (taki rowerowy termos). Dzięki temu rozwiązaniu przez ok. dwie godziny jazdy możemy cieszyć się napojem w miarę przystępnej temperaturze. Producenci zastrzegają że po upływie dokładnie dwóch godzin na mrozie (0°C) woda z temperatury ok. 80°C osiągnie minimalnie 20°C.

 

Kolejna kwestia to upalne lato. Nieraz w czasie jazdy gasimy pragnienie z bidonu pijąc, brzydko określając, ciepłe pomyje. Niestety przy wysokiej temperaturze otoczenia woda lub inny napój szybko podnosi swoją własną temperaturę. A taki ciepły już nie smakuje. Sprawia wrażenie, że nie gasi tak dobrze pragnienia.Polisport THERMIKA Jednak i na to jest wyjście – używany zima bidon termiczny, chroniący napój przed zimnem, w lecie powinien działać odwrotnie. I tak jest – wlany do bidonu zimny płyn przez dużo dłuższy czas trzyma niską temperaturę aniżeli w zwykłym bidonie.

Na rynku można znaleźć rozwiązanie budżetowe, ale dobrej jakości. Bidon termiczny Polisport THERMIKA będzie bohaterem dzisiejszej recenzji. Producent podaje, że utrzymuje on temperaturę do dwóch godzin. Jeden bidon termiczny – 2 kuszące zastosowania. Czy warto było wydawać pieniądze na ten produkt?

Budowa

Budowa bidonu jest bardzo prosta. Przypomina on swoich innych, zwykłych rowerowych braci. Wykonany z tworzywa sztucznego, Polisport THERMIKAprzy pojemności 0,5 litra wielkością dorównuje innym większym bidonom. W około 2/3 wysokości zwęża się dla wygody trzymania w dłoni. Sam bidon składa się z obudowy, pojemnika wewnętrznego na napój, pomiędzy którymi jest pianka termoizolacyjna. Pianka nie obejmuje jednak całej powierzchni wkładki, a jedynie około 65%. Na wierzchu zakrętki bidonu jest przeźroczysta klapka uniemożliwiająca dostanie się błota i biały ustnik, który wykonany jest z jakby gumy, bardzo przyjemnej w dotyku na mrozie. Plastikowa klapka, mimo sztywnej struktury, zamontowana jest na wątłym uchwycie. Nie wróży to zbytniej trwałości – jednak mimo tego udowodnione przypadki wieloletniej pracy bez uszkodzeń. Wszystko bardzo ładnie wykonane. Sam bidon dostępny jest w kilku wariantach kolorystycznych: srebrnym, czerwonym, czarnym. Pasuje do większości koszyków na bidon, gdyż średnica jest standardowa. Jest jednak wyższy i większy. Budowa dwuwarstwowa z możliwością wyjęcia wewnętrznego wkładu pozwala zadbać o czystość. Wlew bidonu jest szeroki – 60mm, co ułatwia napełnianie. Masa bidonu – stosownie większa niż typowego, jednak w granicach akceptowalnych – około 150g.

Test praktyczny

Polisport THERMIKAZima – o tej porze roku bidon został zakupiony. Już następnego dnia po zakupie wybrałem się z bydgoskimi rowerzystami na dłuższy wyjazd w terenie, dystans ok. 60-70km. Bidon przed wyjazdem napełniłem wrzącą wodą. W chwili potrzeby korzystałem z bidonu. Zauważyłem, że temperatura do godziny bardzo wolno maleje. Po upływie tego czasu,  ciecz znacznie szybciej ulega oziębieniu. Po dwóch godzinach jazdy (0°C) woda miała ok. 15°C (zasadniczo to jej resztka).

 

Lato – częste wyjazdy, wycieczki czy treningi dużo przyjemniej smakują z chłodną wodą w ustach. Chłodna woda wspaniale ochładza ciało w trakcie jazdy. Ogólnie ujmując – taki napój lepiej smakuje od ciepłego. Orzeźwia. Dlatego też wybór bidonu izotermicznego na lato będzie trafiony. Po wlaniu zimnego napoju bądź wody (temperatura około 10°C) taka temperatura utrzymuje się przez pewien okres czasu. Do około godziny napój jest bardzo zimny. Im jest go mniej, a czas wyjazdu dłuższy tym temperatura rośnie. Po około 2 godzinach jest wciąż chłodny i orzeźwiający. Do 3 godzin bidon pozwala utrzymać niższą temperaturę napoju. Mniej więcej w takim czasie temperatura wzrasta na tyle, że napój nie różni się bardzo od tego trzymanego w zwykłym bidonie.Polisport THERMIKA

 

Klapka zabezpieczająca ustnik jest bardzo przydatna. Pomimo dużej ilości błota na trasie jesienną zimowa i wiosenną porą, nie przepuściła ani grama do  ustnika. Chroni równie dobrze przed kurzem wzniecanym przez opony sunące w terenie. Mimo jej wątłego mocowania dzielnie wytrzymuje używanie i obsługę jedną ręką w trakcie jazdy.

 

Ogólnie ujmując pojemność bidonu (0,5l) mimo sporych rozmiarów jest niewystarczająca. Na dłuższy wyjazd w chłodne dni potrzebne wydaje się więcej płynu. Nie mówiąc o lecie, gdy wysoka temperatura, oraz wzmożone pocenie się wzmagają pragnienie. Mimo nalewania płynu do pełna jest on odpowiednio szczelny – nie wycieka nic.

 

Podsumowanie

Polisport THERMIKA to koszt około 20-25zł. Czy wart jest takich pieniędzy – wydaje mi się że tak. Niestety nie jest to bidon działający jak prawdziwy termos. Znajdujący się w nim płyn nie utrzymuje stałej temperatury przez długi okres czasu. Z biegiem chwili napój chłodzi się bądź ogrzewa w zależności od pory roku. Jednak przez około 2-3 godziny jazdy jest odpowiedni do spożycia. Dobre wrażenie psuje niska pojemność mimo sporych rozmiarów oraz pianka termoizolacyjna użyta na niecałej długości styku wewnętrznego i zewnętrznego pojemnika. Na rynku znajduje się kilku godnych rywali, choćby Elite Thermal, Crymal Jasa, Iceberg, bądź Nanogelite. Wszelkie konstrukcje metalowe na pewno są sprawniejsze izolacyjnie od podanych tutaj wykonanych z tworzyw bidonów. Jednak w kategorii cena Polisport THERMIKA wiedzie prym.

Plusy:

-niska cena
-ładne i dokładne wykonanie
-proporcjonalnie długi czas utrzymania ciepła
-praktyczna klapka
-łatwy w utrzymaniu czystości

Minusy:

-materiał podatny na zarysowania
-niska pojemność

 

Autor: Marcin „mrociu” Mrotek oraz Przemu.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Centrowanie koła w domowych warunkachCentrowanie koła w domowych warunkach W dzisiejszych czasach rynek oferuje nam wiele zestawów kół. Wielu użytkowników rowerów postanawia również zaplatać koła z własnych osobno zakupionych części co w wielu przypadkach okazuje […]
  • Pompka SKS Injex T-ZoomPompka SKS Injex T-Zoom Tak zwana „pęknięta guma” ma w większości sytuacji życiowych raczej negatywny wydźwięk. Rowerzystom kojarzy się najczęściej z irytacją spowodowaną koniecznością wymiany dętki. Firma SKS […]
  • Zestaw kluczy Bike Hand YC266Zestaw kluczy Bike Hand YC266 Około rok temu w wakacje zostałem zmuszony do zakupu imbusa. Mój rower niedomagał, a byłem w pobliżu sklepu więc wstąpiłem i kupiłem najprostszy model kluczy. Korzystam z nich już […]
  • Bagażnik tylny firmy CROSSOBagażnik tylny firmy CROSSO Kiedy stałem się właścicielem nowego rowerka stało się jasne, że czas się porządnie wyposażać. Na pierwszy cel poszedł bagażnik. Jednym z warunków tego, by jakikolwiek bagażnik spełniał […]
  • Test Timex Expedition WS 4 – zegarek na każdą wyprawęTest Timex Expedition WS 4 – zegarek na każdą wyprawę Niedawno rynkową premierę miał nowy produkt marki Timex – zegarek Timex Expedition WS 4. Zegarek, który można określić słowami jednego z polskich operatorów sieci komórkowej jako […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie