mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Chwyty kierownicy Boplight RA 003 – wygodna i lekka gąbka

Podziel się:

Dane techniczne:
Materiał: pianka z tworzywa sztucznego
Waga katalogowa: 34g, (realna ok. 45g)
Długość: 130mm
Cena: 15-20 zł.
W komplecie korki do kierownicy.

Boplight RA 003

Boplight RA 003 przed montażem

Chwyty kierownicy zwane także gripami to przez wielu niedoceniana cześć w rowerze. Ot, zwykły kawałek gumy nałożony na kierownicę, mający zwiększyć komfort oraz przyczepność dłoni. W rzeczywistości chwyty występują w wielu kształtach, różnią się materiałem, a także sposobem mocowania do kierownicy. Wersje sportowe mają mniejszą średnicę dla zapewnienia lepszego uchwytu dłoni oraz niższej masy. Turystyczne natomiast są nastawione przede wszystkim na komfort, mają większą średnicę, bardziej anatomiczny kształt, co skutkuje lepszym tłumieniem drgań i mniejszym obciążeniem dłoni podczas jazdy oraz daje możliwość korzystania z roweru bez rękawiczek. Pod względem mocowania wyróżnia się dwa rodzaje: klasyczny oraz z użyciem obejmy. Klasyczny jest nakładany na kierownicę, wymaga użycia siły i trochę umiejętności, podczas zdejmowania może sprawiać problemy, jest to jednak tańsze i lżejsze rozwiązanie. Drugi rodzaj mocowania to obejma. Dzięki niej można bardzo łatwo i bez użycia siły założyć i zdjąć chwyt. Za unieruchomienie go odpowiadają jedna lub dwie obejmy zaciskane za pomocą śruby na kierownicy.
Boplight RA 003Najwięcej odmian można zaobserwować w przypadku rodzaju materiałów użytych do produkcji. Najprostsze, a zarazem najtańsze są zrobione z różnych gumo-podobnych materiałów, inne mogą być zrobione z pianki, a nawet ze skóry.

Wygląd

Chwyty firmy Boplight, o których mowa w tym artykule, są zrobione z pianki z tworzywa sztucznego. Materiał ten jak żaden inny pozwala osiągnąć bardzo niską wagę. W końcu bąbelki powietrza, którymi wypełniona jest pianka, prawie nic nie ważą Ponadto próżno tutaj szukać dość ciężkich metalowych obejm. Wszystko to składa się na fakt, że RA 003 mogą być atrakcyjną propozycją dla wszystkich tych, którzy liczą każdy gram w rowerze.
Na chwytach nie widnieje żaden napis, ani logo informujące o producencie chwytów. W tym akurat przypadku byłoby to zbędne, gdyż taki nadruk nie przetrwałby długo. Loga producenta brak również na korkach, które otrzymujemy w komplecie.

Boplight RA 003Montaż

Gripy montuje się tak samo jak każde inne. Wystarczy użyć czystej wody lub wody z mydłem, aby ułatwić poślizg chwytu po kierownicy i umieścić go na swoim miejscu. Gdy woda wyparuje chwyt przyklei się. Aby go zdjąć trzeba znów użyć wody.
W niektórych przypadkach może być konieczne docięcie chwytów na wymaganą długość (np. gdy korzystamy z manetek obrotowych). Materiał jest dość łatwy do przecięcia o ile dysponujemy ostrym narzędziem. Sam korzystałem z nożyka do tapet. Aby dociąć je idealnie równo potrzeba trochę cierpliwości i wprawy.

Jazda
Chwyty Boplight w dotyku są dość miękkie, nie inaczej jest podczas użycia ich na rowerze. Mimo, że jest to produkt nastawiony przede wszystkim na masę i osiągi, zapewnia bardzo dobry komfort jazdy. Nawet grube, żelowe chwyty, przeznaczone do rowerów trekkingowych nie są tak przyjazne dla dłoni. Niestety z czasem w miejscach gdzie dłoń naciska z największą siłą gąbka uległa zgnieceniu. Nie straciła ona zbytnio na miękkości, natomiast chwyt stał się miejscami o 10-15% cieńszy.
Korzystając z faktu, że w ostatnich tygodniach lato jest bardzo upalne i słoneczne, mogłem przetestować chwyty nie korzystając z rękawiczek. Bez nich jest choć trochę chłodniej podczas jazdy przy temperaturach rzędu 30-32 stopni. Gripy podczas dłuższego kontaktu ze skórą dłoni zachowują się bardzo dobrze. Dzięki gąbczastej strukturze pochłaniają pot, przez co dłoń się nie ślizga, zapewnia to pewny chwyt nawet podczas ostrzejszej jazdy. Jeśli chodzi o pot to przed zakupem miałem obawy o to jak podczas dłuższego użytkowania będzie zachowywać się gąbką, a także o to czy w kontakcie z potem materiał nie zacznie zmieniać swoich właściwości, a przez to na przykład pękać. Na szczęście po kilkuset kilometrach, jeździe zarówno w rękawiczkach jak i bez, oprócz nieznacznego zmniejszenia obwodu nie zaobserwowałem nic niepokojącego.

Boplight RA 003Konkurencja

Największymi konkurentami Boplighta jeśli chodzi o chwyty gąbkowe jest marka Setlaz oraz Ritchey. Pierwsza z firm oferuje kilka różnych modeli chwytów. Podstawową różnicą jest rodzaj materiału którym jest pokryta gąbka. Są to różnego rodzaju tkaniny i sztuczne materiały, dzięki temu można dopasować je według upodobań. Z kolei Ritchey sygnuje swój model Ergo legendarnym już logiem WCS. W tym przypadku nie można nie zauważyć uderzającego podobieństwa do produktu Boplight’a – kształt jak i materiał jest niemal identyczny. Jedyna różnica to obecność loga producenta na produkcie Ritchey’a.
Producent ten stworzył także wersję montowaną za pomocą obejmy, jest to model WCS Ergo Locking. Wagowo niestety zdecydowanie przegrywa ze standardowym modelem.
Należy także dodać, że chwyty WCS są obecne znacznie dłużej na rynku od wyrobu Boplighta.

Zarówno Boplight jak i Setlaz oraz Ritchey oferują podobną wagę w okolicach 30-40g, a także podobny komfort jazdy. Jednak pod względem ceny wygrywa Boplight. Za produkty konkurencji przyjdzie zapłacić od 5 do nawet 15 zł więcej. A jeśli nie widać większej różnicy to po co przepłacać?

Plusy:
+ atrakcyjna cena, w porównaniu do konkurencji,
+ wysoki komfort jazdy,
+ pozwalają na jazdę bez rękawic,
+ bardzo niska waga,
+ wchłaniają pot zapewniając dobrą przyczepność dłoni.
+ stosunkowo łatwo je zamontować, a także skrócić.

Minusy:
– po dłuższym czasie gąbka ulega nieznacznemu zgnieceniu.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Chwyty kierownicy – wybór i montażChwyty kierownicy – wybór i montaż 1. Materiały Chwyty są jednym z trzech punktów kontaktu biker'a z rowerem. Muszą spełniać one szereg zadań. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie dobrego chwytu. Nasze ręce nie mogą […]
  • Dakine Amp 12 – plecak dla wymagającychDakine Amp 12 – plecak dla wymagających Plecak dobry, a plecak lepszy Nie pocieszyłem się zbyt długo moim poprzednim plecakiem od Quechuy, modelem Diosaz 10 Raid, którego test niedawno ukazał się na łamach mtbikes.pl. […]
  • Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanejGravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części rowerowych. Mimo znacznie wyższej masy niżklasyczne sztyce, możliwość szybkiej zmiany wysokości siodła bez […]
  • Truvativ XR Double ClampTruvativ XR Double Clamp Czyli o tym, że 0.2 mm to jednak dużo, ale od początku. Sztyca Truvativ XR DC była pierwszym wspornikiem, który montowałem do kupionej nieco wcześniej ramy. I tutaj pojawił się problem […]
  • Stery Accent AC-N.18Stery Accent AC-N.18 Na początek moze troszkę wiedzy a później praktyka! A wiec:"stery typu ahead, przeznaczone do montażu na trzonie widelca 1-1/8". Wyposażone w wysokiej klasy łożyska […]
Tagi wpisu: , ,

Kategoria: Pozostałe, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie