mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:

Od łańcucha rowerowego wymaga się bardzo wiele – to że musi przenieść napęd z korby na zębatki kasety lub wolnobiegu jest oczywiste. Musi to jednak robić cicho i bezawaryjnie, a podczas zmiany biegów zadziałać precyzyjnie i bez zbędnej zwłoki. Na rynku dostępnych jest wiele łańcuchów w różnych cenach, szerokościach (w zależności od obsługiwanej liczby biegów) i zastosowaniach. Zwykle każda grupa osprzętu posiada też swój dedykowany model łańcucha (tak jest na przykład w przypadku firmy Sram’a lub Shimano).
Accent AC-901W tym teście zostaną zaprezentowane dwa łańcuchy z najniższej półki cenowej, jednocześnie kompatybilne z nawet najdroższymi komponentami 9-rzędowymi, które są obecnie chyba najpopularniejszym standardem w szeroko pojętym kolarstwie górskim.

Z pudełkaShimano CN-HG53
Obydwa łańcuchy sprzedawane są w tekturowych pudełkach, a ponieważ są fabrycznie nasmarowane gęstym olejem zabezpieczono je także szczelnym woreczkiem. Shimano HG53 będący dedykowanym dla grupy Deore występuje w kilku długościach: 112, 114, 116 i 118 ogniw, co można wywnioskować z napisów na pudełku. Accent AC-901 niestety oferuje jedną długość 116 ogniw. Przez to najprawdopodobniej należało go będzie skrócić, w przeciwnym wypadku może okazać się za długi. Niestety o długości nie dowiemy się z pudełka, które nie jest zbyt wylewne na temat zawartości i poza nazwą firmy, modelem i adresem polskiego dystrybutora nie znajdziemy na nim nic więcej.

Spinka AccentSpinka AccentMiłym i bardzo przydatnym dodatkiem u Accenta jest dołączana spinka, dzięki której łatwo i szybko można łańcuch spiąć, a w razie potrzeby rozpiąć bez użycia narzędzi. Spinka ta jest w swojej budowie i działaniu niemal identyczna jak bardzo popularne spinki Sram Power Link, opisywanym przez nas w teście spinki SRAM Power Link.

Shimano z kolei przyzwyczaiło nas, że swoje łańcuchy sprzedaje bez spinki, jednocześnie przygotowując je do zakucia narzędziem do skuwania łańcucha. Służy to tego specjalny bolec, który różni się od pozostałych tym, że nie jest drążony. Należy dodać że jest on jednokrotnego użytku, a Shimano sprzedaje je także osobno.

Shimano CN-HG53

Shimano CN-HG53

Accent AC-901

Accent AC-901

Wizualnie obydwa łańcuchy są wykonane na takim samym poziomie. Jest to sprzęt z najniższej półki, a więc próżno szukać jakichkolwiek powłok zmniejszających tarcie, efektownych kolorów i powłok galwanicznych, które można spotkać w droższych produktach. Accent AC-901 jest cały w kolorze srebrnym. U konkurenta zewnętrzne blaszki ogniw są w kolorze srebrnym, natomiast wewnętrzne mają lekko brązowy odcień. Po odpakowaniu została także wykonana próba na rozciąganie mająca na celu sprawdzić dokładność spasowania. Shimano wypadł lepiej, bowiem Accent posiadał fabryczne luzy wzdłużne. Można je wyczuć chwytając łańcuch za dwa sąsiednie ogniwa i rozciągając go a następnie ściskając. Accent na każdym ze 116 ogniw i posiadał wyczuwalny luz, podczas gdy Shimano było spasowane dużo dokładniej, a luzy wystąpiły zaledwie na kilku ogniwach i były bardzo słabo wyczuwalne. Jeżeli chodzi o luzy poprzeczne to każdy z testowanych egzemplarzy posiadał luz roboczy, który jest niezbędny do poprawnej pracy i zmiany biegów.

Spasowanie elementów łańcucha widoczne jest na poniższych zdjęciach.

Shimano CN-HG53

Shimano CN-HG53

Accent AC-901

Accent AC-901

Montaż
Po testach dotykowych i wizualnych przychodzi kolej na test w warunkach normalnej eksploatacji. Przed wyruszeniem w drogę należy jednak łańcuch założyć oraz ewentualnie skrócić do wymaganej przez nas długości. Łańcuch firmy Accent dzięki swojej spince jest nieco łatwiejszy do założenia w przypadku braku skuwacza do łańcucha, niestety nie każdy będzie mógł go założyć bez skracania, więc i tak skuwacz może okazać się niezbędny. Produkt firmy Shimano jak już zostało wspomniane wcześniej, jest sprzedawany w konfiguracji umożliwiającej bez niepotrzebnych zabiegów natychmiastowe zakucie, a do tej operacji służy specjalny bolec, który różni się od pozostałych brakiem wydrążonych wgłębień. Należy też wspomnieć, że w przypadku obydwu łańcuchów, po skróceniu nie będzie możliwości skucia łańcucha bez utraty jego wytrzymałości, a już na pewno nie przy pomocy drążonego bolca. Po skróceniu jedynym rozsądnym i bezpiecznym rozwiązaniem jest więc użycie spinki.

Działanie
Obydwa łańcuchy zostały skrócone – Shimano o dwa, a Accent o cztery ogniwa. Przez cały okres testów współpracowały z napędem podobnej klasy dla zapewnienia optymalnych warunków pracy. Zarówno kaseta jak i korba pochodziły od Shimano, były to modele CS-HG50-9 oraz FC-M442. Są one zgodne z shimanowskim systemem Mega9. Taka budżetowa konfiguracja bardzo często spotykana jest w rowerach których cena oscyluje w okolicach 2-3 tyś. złotych. Każdy z łańcuchów pokonał przebieg 2000 km, w różnych warunkach klimatycznych i pogodowych. Łańcuchy musiały się zmagać z kurzem i pyłem, ale także z błotem, piaskiem i ziemią zarówno w suchych jak i mokrych warunkach. Nie zabrakło również okazjonalnych przejażdżek zimą, podczas której narażone były na niskie temperatury oraz sól i piasek sypane na nasze polskie drogi. Jeden jak i drugi produkt po zamontowaniu na testowym rowerze potrzebował ok. 100 kilometrów aby dobrze dopasować się do reszty napędu. Po tym przebiegu łańcuchy pracowały nieco płynniej i ciszej niż tuż podczas pierwszych kilku kilometrów testu. Ustało także zjawisko podbierania łańcucha, które zdarzyło się na samym początku parokrotnie na w obydwu testowanych egzemplarzach. Nie było natomiast problemów z przeskakiwaniem łańcuchów na żadnej zębatce.

Łańcuchy podczas całego przebiegu były regularnie czyszczone i smarowane olejem Finish Line Cross Country opisywanym przez nas w teście smarów Finish Line Cross Country i Finish Line Teflon Plus. Każdy z nich miał także epizod podczas którego nie był czyszczony i smarowany aby sprawdzić ich odporność na zaniedbania nieświadomego użytkownika. Po kilku wycieczkach łańcuchy oczywiście wciąż działały, jednak stały się bardzo głośne podczas pracy. Nie udało się doprowadzić do ich piszczenia, choć nie można powiedzieć że jest to niemożliwe. Podczas okazjonalnych jazd w deszczu żaden z łańcuchów nie skorodował w większym stopniu, zauważyć dały się jedynie drobne brązowe plamki rdzy nie wpływające w żaden sposób na pracę.

Po około 1000 km łańcuchy zaczęły przejawiać pierwsze oznaki zużycia. Pierwsza z nich to nieco krótszy czas w którym łańcuch ulegał zabrudzeniu. Wynikało to z powiększenia się szczelin między elementami, co sprawiało że smar łatwiej niż na początku się z nich wydostawał na zewnątrz, gdzie łączył się z kurzem i brudem. Brak smaru objawiał się z kolei głośniejszą pracą i charakterystycznym dźwiękiem napinania przy gwałtownym szarpnięciu korbą. Mimo to łańcuchy bez żadnych problemów przejechały kolejne 1000 km, wymagały jednak nieco częstszego smarowania. Po przejechaniu na każdym z nich przyszedł czas na sprawdzenie ich zużycia. Zarówno Accent jak i Shimano wykazały podobne luzy wzdłużne jak i poprzeczne, w podobnym stanie były także tzw. rolki, które obracają się na bolcach łańcucha i mają bezpośredni kontakt z zębatkami napędu, ślady ich zużycia były znaczne. Dalsze używanie tak zużytych łańcuchów mogłoby być szkodliwe dla zębatek kasety i korby zmniejszając ich trwałość, mimo to żaden z nich nie był na tyle zniszczony aby uniemożliwić jazdę.
Kolejny test mający na celu sprawdzenie zużycia polegał na porównaniu stopnia rozciągnięcia łańcuchów w trakcie całego testu. Po dokładnym zmierzeniu każdego z nich okazało się że przy takiej samej liczbie ogniw Accent był krótszy od Shimano o 4mm. Było to zaskoczeniem biorąc pod uwagę fakt, że jako nowy był on słabiej spasowany od japońskiego konkurenta. Różnica jest widoczna na poniższym zdjęciu:

Shimano CN-HG53 czy Accent AC-901

Shimano CN-HG53 czy Accent AC-901?

Podsumowanie
Zarówno Accent AC-901 jak i Shimano CN-HG53 to sprzęt który możemy zakupić za ok. 40 zł. Produkt Shimano na rynku dostępny jest od kilku lat, natomiast Accent oferuje swoje łańcuchy od niedawna. Ponieważ jest to test porównawczy należy odpowiedzieć na pytanie, który jest lepszy. Niestety nie można wyłonić zdecydowanego zwycięzcy tego testu, zarówno Shimano jak i Accent są na tyle zbliżone do siebie, że jedynym werdyktem jakim może zakończyć się ten artykuł jest remis obydwu konkurentów. Mimo to nie są to produkty identyczne, każdy z nich ma swoje wady i zalety, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniego łańcucha dla siebie.

Accent AC-901
Shimano CH-HG53
Plusy:
+ konkurencyjna cena
+ spinka w komplecie, nie trzeba mieć skuwacza
aby go założyć
+ zadowalająca trwałość
Minusy:
– nieco gorsze spasowanie elementów
– dostępna jedna długość
Plusy:
+ dobre wykonanie i spasowanie
+ dobra współpraca z innymi komponentami Shimano
+ występuje w kilku długościachMinusy:
– brak spinki w komplecie i konieczność
posiadania
dodatkowego narzędzia do skuwania

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Łańcuch CN HG-73 – grupa LXŁańcuch CN HG-73 – grupa LX Po zmianie napędu z 8 na 9 zamieniłem mój stary, wysłużony łańcuch ig-51 na nowiutki hg-73. Jest to przedstawiciel grupy LX. Budowa: Zbudowany jest ze stalowych ogniw wykończonych bez […]
  • Łańcuch Wippermann Connex 901Łańcuch Wippermann Connex 901 Dziewięcio-rzędowy łańcuch Wipperman Connex. Jest to niezwykle wytrzymały, a przy tym precyzyjny sprzęt. Jego zaletą jest przede wszystkim cena i waga. Sprawdza się w każdych warunkach. Co […]
  • Shimano Tourney RD-TX50-test przerzutki tylnejShimano Tourney RD-TX50-test przerzutki tylnej Dane techniczne: -obsługuje 6, lub 7 rzędów z tyłu -wózek typu Smartcage -kołowy system prowadzenia linki -działa z dużymi zębatkami Megarange -ukośny pantograf -waga – […]
  • Shimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnej Dziś w recenzji chciałbym przedstawić przerzutkę tylną Deore XT – model 2007. Jest to kolejny element mojego roweru, z którego korzystam już jakiś czas. W zeszłym roku, jesienią pisałem o […]
  • Tylko dla wybranych – Alivio FD-M413Tylko dla wybranych – Alivio FD-M413 Grupa Alivio w hierarchii Shimano jeszcze kilka lat temu kojarzona była z przyzwoitą jakością za rozsądnącenę, podstawową grupą dla rowerów MTB. Dla niezbyt wymagających, a także […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie