mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:
700 g! A katalog obiecuje 600 g...

700 g! A katalog obiecuje 600 g...

Przygoda trwająca od dobrych kilku tysięcy kilometrów zaczęła się od potrzeby chwili. W tylnej oponie podczas jednej z Beskidzkich wypraw wyrwałem dziurę. Mimo łatania opony, wada nie pozwoliła już na dalsze jej używanie. Jedynym wyjściem z sytuacji był zakup nowej opony. Główne względy, jakimi się kierowałem to szerokość 2.1 cala, fakt, że opona musi być zwijana marki Continental (poprzednią oponą był Continental Escape Pro, którą bardzo chwaliłem, to nie chciałem eksperymentować z innymi producentami) i jak najlepsza trakcja w terenie, nieokupiona wielkimi oporami toczenia na asfalcie. Przy tym patrzyłem też w katalogi na masy – żeby nie było za ciężko – najlepiej koło 600 gramów.
Przy najbliższej wizycie w zaprzyjaźnionym sklepie rowerowym doradzono mi oponę Continental Vapor Pro. Spełniała moje założenia: zwijana, o odpowiednim terenowym bieżniku, a do tego katalogowo nie za ciężka. Pierwsze moje skojarzenie – Vapor – z angielskiego para, opar. No to pewnie będzie lekko i zwinnie toczyć się w terenie. Żyć – nie umierać, biorę. Zadowolony z dobrej ceny (65 zł), wróciłem do domu i zamontowałem gumę.

Budowa

Opona zbudowana jest z jednolitej mieszanki gumy, nie tak jak niektóre inne modele z jednej w części bocznej i innej w środkowej. Guma w dotyku nie sprawia wrażenia dużej lepkości. Klocki wydają się dość twarde, powinny być trwale. Szerokość wynosi 2,1 cala – lub według miary ETRTO – 54-559. Jednak jak to często bywa u tego producenta wydaje się węższa, nie ma tak dużego ‘balona’ jak produkty np. Schwalbe.
Bieżnik opony to opracowany przez Continental system GravityArc. Składa się z wielu trójkątnych klinów, o łukowatych krawędziach (zgodnie z użytym systemem: arc – z ang. łuk). Część w środkowej partii opony jest ułożona poprzecznie do podłoża – tak by się w nie dobrze wcinać i dawać mocne trzymanie. Z boku natomiast klocki ułożone są tak, by dużą powierzchnią opierać się przy bocznym pochyleniu roweru. Klocki są dość duże, jednak między nimi występują proporcjonalnie duże przerwy. Przez to masa nie powinna być za duża. Wpływa to także na opór toczenia i odpornośc na przebicia. Boczne ścianki są odpowiednio cieńsze, elastyczne. Testowana opona to model zwijany o 3 warstwach materiału i oplocie 180 tpi oraz krawędziach wzmocnionych kevlarem zamiast drutu.
Obiecywana masa w granicach około 600 gram szybko została zweryfikowana. Zaraz po zakupie opona wylądowała na wadze. Cyfry nie kłamią. Nowa opona ważyła 700 gram! Czemu ta ‘para’ jest ciężka jak ołów! Wersja to na pewno Vapor Pro, zwijana. Masy egzemplarzy innych opon z rodziny Continental Vapor, czy to drutowej, czy UST mogą być tak duże, ale czemu potencjalnie najlżejsza kewlarowa wersja Pro jest tak ciężka? Mam nadzieję, że to kwestia egzemplarza.
Co istotne, Continental Vapor Pro jest oponą uniwersalną: kierunkową i napędową. Na oponie producent zaznaczył strzałkami odpowiedni sposób rotacji, gdy stosujemy oponę z przodu i z tyłu. W moim przypadku zastosowanie jest typowo napędowe.

Oponie Continental Vapor Pro błoto niestraszne

Oponie Continental Vapor Pro błoto niestraszne

Montaż

Na mojej szerokiej, 30 mm obręczy montaż tej zwijanej opony był banalnie prosty. Wcisnąłem ją z jednej strony, potem wystarczyło ułożyć wewnątrz dętkę i docisnąć oponę z drugiej strony. Zbędne okazało się użycie jakichkolwiek narzędzi. Oponę napompowałem do żądanego, dość dużego ciśnienia 3 atm. Po pierwotnej obawie czy tak lekko założona opona będzie się dobrze trzymać obręczy nie było już śladu. Wysokie ciśnienie ułożyło ją odpowiednio.

Działanie

Czas na testy – najpierw, po samym montażu wybrałem krótki asfaltowy dojazd i szybką trasę w lesie. Pierwsze wrażenie z zastosowanej opony było bardzo pozytywne. Trasa nie byłą bardzo wymagająca, ale pozwoliła wyciągnąć pierwsze wnioski. Na asfalcie opona toczyła się według mnie dość lekko. Patrząc na duże klocki bieżnika obawiałem się czy opór nie będzie za duży – tutaj duży plus dla opony. W terenie, na szutrze i suchej leśnej ściółce trzymanie jest bardzo dobre. Świetne rezultaty widać podczas terenowych podjazdów, dość stromych, gdzie wysoki bieżnik wgryza się w podłoże podnosząc znacząco przyczepność. Boczne trzymanie również jest na wysokim poziomie.
Z czasem sprawdziłem użycie gumy w innych warunkach. Po dłuższych opadach deszczu, na mokrej nawierzchni drogi, przyczepność minimalnie spada. Jednak nadal jazda jest pewna i w pełni kontrolowana. Na zakrętach nie odczułem by tylna opona miała wyraźne skłonności do poślizgu. W terenie wilgoć ściółki nie wpływała znacznie na działanie – było wciąż wysoce zadowalające. Gorzej było w gęstym błocie. Klocki, mimo że dość rzadko ustawione potrafiły się zapchać i nie czyścić zbyt dobrze obniżając trakcję.
Przy wyższym ciśnieniu na kamieniach, szczególnie na częstych w mojej okolicy wapiennych skałkach zdarzały się uślizgi. Niewielka redukcja ciśnienia pomagała. Jednak tutaj starałem się uważać ze względu na moją znaczną wagę – zbyt małe ciśnienie i za duża masa rowerzysty mogą spowodować częste przyszczypania dętki – tzw. snakebite’y.
Kolejnym ważnym sprawdzianem okazały się korzenie – opona trzymała się ich znakomicie – nie mogę powiedzieć ani jednego złego słowa. Podobnie jesienne liście, nawet lekko wilgotne nie stanowiły większego problemu. W piasku opona pozwala kierować rowerem i napędzać go, jednak potrzeba odpowiedniej uwagi. Koło prowadzi się nie myszkując na boki, ale odczuwa się potrzebę wzmocnienia uwagi i stabilizacji toru jazdy.
Nieraz jednak, jesienną porą, zdarzyło mi się zawieść na oponie. W lesie, po długotrwałych opadach deszczu, podłoże było bardzo luźne i grząskie. Niejednokrotnie wjazd w takie podłoże na niskim przełożeniu z dużą kadencją powodował dziwne zachowanie tylnego koła – uślizg boczny i zwrot o około 90 stopni. Może to wina braku umiejętności, albo zbyt dużego ciśnienia jak na takie warunki?

Po lewej stronie ślady na śniegu opony Continental Vapor Pro, po prawej Continental Escape Pro

Po lewej stronie ślady na śniegu opony Continental Vapor Pro, po prawej Continental Escape Pro

Ostatni test opony odbył się w warunkach zimowych. Jazda po zaśnieżonych drogach była możliwa mimo braku kolców. Opona wgryzała się dobrze w podłoże. Niestety zdarzało się jej zapchać śniegiem. W pośniegowej breji problemów nie było – jedynie kwestia ochlapanych pleców, gdyż opona dużo błota zabiera ze sobą, rotując na kole. Test na lodzie też został zaliczony. Opona pozwala zapanować nad rowerem, jednak wymaga to oczywiście pewnych umiejętności. Nie jest to specjalistyczna, kolcowana opona zimowa, więc nie można od niej wymagać by zapewniała znakomite trzymanie. Każdy niekontrolowany ruch, mocniejsze naciśniecie w pedała powodowało poślizg – ale to normalne w tych warunkach.
Opona zgodnie z opisem producenta jest bardzo uniwersalna. Jest to świetny produkt do rowerów enduro, maratońskich – znakomicie radzi sobie w terenie, a przy tym nie ma za dużych oporów toczenia na asfalcie. W sam raz a długie trasy, lub górskie eskapady.
Continental Vapor ProPierwszy kontakt z bieżnikiem może dać chwile do zastanowienia jak będzie z odpornością na przebicia i rozcięcia. Gęsty oplot powoduje, że opona jest trwała i nie tak łatwo ją przedziurawić. Wpływ na to mogą mieć też wysokie klocki, dające duży dystans od ostrych przedmiotów na drodze. W trakcie tego testu, a trwa on już od kliku tysięcy kilometrów, tylko kilkukrotnie zeszło powietrze w trakcie jazdy – najczęściej przez przypadkowe wbicie w oponę małego kawałka szkła, lub kolca. Problemu z rozdarciem nie zauważyłem – teren nieraz był bardzo kamienisty, ostre skały, a opona nie wygląda na uszkodzoną.
Po tych kilku tysiącach kilometrów mogę spokojnie przyznać jej bardzo dobrą trwałość bieżnika. Gdy poprzednia opona ścierała się dużo szybciej, tutaj klocki trzymają się i wcale nie chcą bardzo ścierać. Mieszanka gumy użyta do produkcji mimo swoich dobrych właściwości terenowych jest stosunkowo twarda i nie znika za szybko. Przy tym odpowiedni sposób hamowania, nie blokowanie niepotrzebnie tylnego koła podczas zatrzymywania i nawet 10 tysięcy kilometrów dla tej opony będzie żadnym wyzwaniem.

Podsumowanie

Moim zdaniem zakup opony Continental Vapor Pro jest dobrym wyborem. Jestem bardzo zadowolony z jej działania. Wniosła do mojego sposobu jazdy całkiem inne podejście do poruszania się w terenie. Teraz czuję się dużo pewniej. Poprzednie opony nie dawały tyle satysfakcji ze zdobycia terenowych, leśnych wzniesień. Tutaj opona wręcz wgryza się w podłoże, daje znakomitą trakcję. Do tego biorąc pod uwagę niskie opory toczenia na asfalcie i nawet nie tak duży szum można być usatysfakcjonowanym z jej działania. Kwestia trwałości też stoi na wysokim poziomie. Jedyna wadą, dla wielu największą, jest problem masy. Producent obiecuje ją dużo niższą niż okazuje się w rzeczywistości. Niestety, za niezłe właściwości trakcyjne i uniwersalność, płacimy wysoką masą. Przy wielu oponach, o masie nieprzekraczającej 500-550 gram, Continental Vapor Pro nie jest taką lekką ‘parą’ jak sugeruje nazwa, a ciężkim kawałkiem gumy. Do jazdy w terenie, do roweru enduro będzie dobrym wyborem, tym bardziej jeśli trafi się na lżejszy egzemplarz. Jednak do amatorskiego ścigania szukałbym innej, lżejszej opony.

PS: Teraz po dłuższym czasie użycia, gdy już opona jest trochę starta, waży oczekiwane przeze mnie 600g. Ale to nie o to w tym chodzi.

Plusy:
+ znakomita przyczepność i trakcja w terenie
+ niskie opory toczenia na asfalcie
+ wysoka trwałość
+ odporność na przebicia
+ uniwersalność

Minusy:
– wysoka masa
– zapychający się bieżnik

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Opony Continental Escape ProOpony Continental Escape Pro Wstęp: Moja przygoda z tymi oponami zaczęła się rok temu.Wtedy to nasz polski dystrybutor, firma R&P Pawlak, zorganizował promocję i zaoferował Continentale w cenie 55zł. Pewnie nie […]
  • Continental Explorer – opony do wszystkiego?Continental Explorer – opony do wszystkiego? Continental Explorer w rozmiarze 2,1 cala szerokości to opona, której przeznaczenie ciężko jednoznacznie określić. Jest obecna na rynku od wielu lat i mimo wprowadzania nowych i […]
  • Maxxis Tomahawk – test oponyMaxxis Tomahawk – test opony Dane techniczne: Cena: 52zł / 69zł Rozmiar: 26 x 1,95 TPI: 60 Mieszanka gumy: 70a Waga katalogowa: 595 g (drut) / 575 g (kevlar) Waga realna: ~620 g (kevlar) Po zdarciu Dębicy […]
  • Zegarek Timex Race Trainer Pro – niezastąpiony partner na każdym treninguZegarek Timex Race Trainer Pro – niezastąpiony partner na każdym treningu Od ponad pół roku w naszym redakcyjnym laboratorium gości nowy sportowy gadżet – zegarek pełniący funkcję pulsometru. Tak długi czas pozwolił nam dobrze zapoznać się z jego możliwościami i […]
  • Dębica Tygrys II – testDębica Tygrys II – test Dębica. Hmmm, niektórym kojarzy się z taniochą i nie najwyższą jakością. Jednak wcale tak nie musi być. Jestem szczęśliwym posiadaczem dwóch opon Dębica Tygrys II. Oczywiście mam je […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Koła i opony, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie