mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Giro Phase – test kasku

Podziel się:

Na nowy sezon 2012 sprawiłem sobie nowy kask. Powodem zmiany nie było na szczęście uszkodzenie poprzedniego w wypadku, po prostu chciałem mieć na głowie coś lepszego niż lidlowski Crivit. Ta lepszość to nie tyle większe bezpieczeństwo (w tej chwili wszystkie atestowane kaski posiadają odpowiednią wytrzymałość by zapewnić ochronę podczas uderzenia), bardziej chodziło o coś ładniejszego i w bardziej uniwersalnym kolorze niż niebieski – mam na myśli biały albo czarny.

Giro Phase

Po krótkich, lecz wnikliwych poszukiwaniach wybór padł na kask Giro Phase w kolorze, jak to określa producent, biało/tytanowym (ten „tytan” to oczywiście odcień koloru srebrnego).
Kask ten ma dobre opinie wśród użytkowników, polecany jest też do Enduro/Am, choć nie jest typowym kaskiem tego typu. Do tych zastosowań Giro ma w ofercie np. model Hex.

Giro PhasePhase jest kaskiem niskoprofilowym, ale jak reklamuje go producent zapewnia wysokie bezpieczeństwo i wydajność (it’s a super value for riders who want high-profile performance in a low-profile helmet”). O co chodzi z tym niskim profilem? Giro PhaseOtóż kaski nisko profilowe nie odstają bardzo od głowy, łatwiej się do nich przyzwyczaić niż do kasków wysoko profilowych, które mocno odstają „w górę” i tam też mają środek ciężkości. Komfort i wygodę zapewnia aż 27 otworów wentylacyjnych oraz niska masa wynosząca tylko 270 g. Kask można nabyć w kilku rozmiarach: S (na obwód głowy 51-55 cm), M (55-59 cm) oraz L (59-63 cm). Do wyboru mamy dużą gamę wersji kolorystycznych, przy czym nie różnią się one tylko malowaniem skorupy, ale też kolorami pasków, daszków i elementów systemu Acu Dial 2.

Budowa i wykonanie

Giro PhaseKask wykonany jest w technologii In Mold, co trzeba przyznać jest na dzień dzisiejszy już standardem (pomijając tanie kaski za kilkadziesiąt złotych, których skorupa jest przyklejona klejem lub taśmą dwustronną). Posiada on duży, łatwo odpinany daszek (technologia Giro Snap Fit 2). Jest on sporo większy niż w lidlowym Crivicie, którego posiadałem wcześniej, dzięki czemu o wiele lepiej spełnia swoją funkcję, jaką jest ochrona przed słońcem.

Giro PhaseSystem regulacji obwodu to opatentowany przez Giro Acu Dial 2. Obsługuje się go bez problemu jedna ręką: palcem wskazującym wciskamy duży biały przycisk, a kciukiem kręcimy pokrętłem znajdującym się poniżej przycisku. Po ustawieniu i dopasowaniu go do obwodu głowy puszczamy przycisk i ustawienie zostaje zablokowane w wybranej pozycji. Regulacja ta, mimo że rożni się od tradycyjnych pokręteł, jest tak samo łatwa do wykonania, również podczas jazdy.

Giro PhaseWewnątrz kasku mamy trzy duże wkładki przyczepiane na rzepy. Wykonane one są z Coolmaxu, dobrze wchłaniają pot i są miękkie, dzięki czemu zapewniają komfort noszenia.

Giro Phase

Klamerki do regulacji rozpinamy…

Paski, klamerki, zapięcie wykonane są z dobrej jakości materiałów. Paski są sztywne. Klamerki do regulacji rozpinamy, a po odpowiednim ustawieniu zamykamy – mechanizm prosty i skuteczny.

Kolor pasków w moim przypadku srebrny… tfu, tytanowy, jest różny w zależności od wersji kolorystycznej kasku, a tych jest naprawdę sporo. Wprawdzie kask jest przeznaczony dla obu płci, ale jest kilka typowo kobiecych wersji kolorystycznych, a Giro Phase powinien przypaść paniom do gustu ze względu na przestrzeń pomiędzy systemem Snap Fit 2 i skorupą, w jaką bez problemu zmieszczą się włosy spięte w kucyk.

Giro Phase

A po ustawieniu zamykamy

Giro PhaseOgólna jakość wykonania jest dobra, choć do ideału jeszcze daleko. Można znaleźć szczegóły typu niesymetrycznie przyklejone rzepy do przyczepienia wkładek, ale w sumie to drobiazgi bez większego znaczenia. Jeśli chodzi o estetykę, trzeba powiedzieć że Giro Phase jest niewątpliwie ładny, kształt skorupy określić można jako sportowy i agresywny. Co najbardziej bolało w Crivicie to kiepski design tyłu kasku, w wypadku Giro jest o wiele lepiej.

Niestety, już przy pierwszych oględzinach wychodzą dwie wady, a właściwie braki kasku: brak siatki przeciw owadom i brak elementów odblaskowych z tyłu (o lampkach nie wspominając). O ile nieobecność odblasków można tłumaczyć offroadowym zacięciem, o tyle brak siatki jest sporym niedopatrzeniem.

Giro Phase

Giro Phase – porównanie z kaskiem marki Crivit

W praktyce

Mówią że kask przed kupnem zawsze trzeba przymierzyć bo głowy mamy różne i kask dla jednej osoby wygodny inną może uwierać. Ja zarówno Crivita jak i Phase’a kupowałem przez internet, trochę ryzykując, ale na szczęście oba kaski mi przypasowały i są dla mnie wygodne. Nikomu jednak nie polecam takich praktyk, bo może się akurat nie udać. W miarę możliwości najlepiej udać się do sklepu osobiście i pomierzyć.

Giro Phase

Dzięki rozpinanym klamerkom i systemowi Acu Dial 2 szybko i łatwo ustawimy kask pod siebie, paski są sztywne i dzięki temu nie plączą się. Po odpowiednim dopasowaniu, o ile kask dobrze leży na naszej głowie, nigdzie nie uwiera i nie odstaje, pozostanie wygodny nawet podczas wielogodzinnych podróży. Niska masa sprawia, że prawie nie czujemy, że mamy go na głowie, ale nie jest to waga dużo niższa niż w przypadku Crivita – zaledwie 13 g mniej. Tu odczucia w użytkowaniu są podobne. Z kolei znacznie większa ilość otworów wentylacyjnych sprawia, że wentylacja jest sporo lepsza w produkcie Giro. Za to jak już wspominałem mankamentem jest brak siatki przeciw owadom. Zawsze można jednak coś spróbować dorobić na własną rękę.

Giro PhaseW trasie

Na prostych i zjazdach dzięki dużej ilości otworów Giro przyjemnie chłodzi naszą głowę, jednak na podjazdach daje o sobie znać. Jednak prawda jest taka że każdy jeden kask będzie sprawiał dyskomfort na długich, stromych podjazdach, kiedy wleczemy się z prędkością 6-10 km/h. Gąbki z Coolmaxu dobrze wchłaniają pot, choć ostatnio zrezygnowałem z tej funkcji i jeżdżę z bandaną pod kaskiem. Niestety czy to z bandaną czy bez, wkładki po jeździe zostawiają ślady na czole, na szczęście szybko one znikają. Kask jak na razie testowałem w temperaturach od kilkunastu stopni do ok. 22, spisuje się dobrze, nie jest za gorąco. Zobaczymy jak będzie w letnie upały, choć myślę że nie powinno być problemów. Szczególnie biorąc pod uwagę, że Crivit z gorszą wentylacją dawał sobie radę. Duży daszek rzuca cień na twarz, chroniąc przed słońcem. Kask pozostaje tak samo wygodny nawet po wielu godzinach za kierownicą naszego jednośladu. Podczas dotychczasowego, krótkiego testu nie było z produktem Giro żadnych problemów. W razie wystąpienia jakichkolwiek w przyszłości nie omieszkam o tym poinformować.

Giro PhaseCzy warto?

Na to pytanie każdy musi odpowiedzieć sobie sam. Mieć kask oczywiście nie tyle co warto, ale trzeba. Ale czy warto kupić Phase’a który kosztuje tyle co cztery – sześć Crivitów? Na jednym polu produkt Giro wyraźnie wygrywa, zwyczajnie jest sporo ładniejszy, posiada bardziej sportowy, agresywny wygląd. Masa na podobnym poziomie co kask lidlowski, wentylacja lepsza, choć Crivit też ma niezłą, wykonanie skorupy na podobnym poziomie, jedynie paski i klamerki w Giro wykonane są z lepszych jakościowo materiałów.

Cóż, jeśli ktoś chce kupić tani kask i nie zależy mu na rasowym wyglądzie kask z Lidla pozostaje najlepszym wyborem. Jeśli chodzi o stosunek cena/jakość nie ma konkurentów. Jeśli jednak ktoś ma więcej pieniędzy do wydania i chce mieć kask ładniejszy, o bardziej agresywnych kształtach, renomowanej firmy, na Phase od Giro się nie zawiedzie.

Na plus:
– niska masa
– bardzo dobra wentylacja
– dobra jakość wykonania, także pasków i klamerek
– rasowy wygląd
– duża ilość wersji kolorystycznych
– miejsce na kucyka
– nie ma gołego styropianu z tyłu kasku, jak w tańszych modelach

Na minus:
– brak siatki przeciw owadom
– brak elementów odblaskowych
– cena (na chwilę obecną najtańsze oferty na Allegro to 211 pln, najdroższe 299 pln)

Strona producenta.

Aktualizacja 15.10.2012

Na szczęście nie było mi dane poznać jak wypada odporność kasku na uderzenia. W trakcie użytkowania wyszły dwa mankamenty kasku Giro. Pierwszy to system regulacji; kolejne ząbki systemu umieszczone są dość rzadko przez co nie można wyregulować systemu żeby idealnie przylegał. Zawsze był minimalny luz, podczas normalnej jazdy nie przeszkadzał, ale przy jeździe z dużą szybkością w terenie zdarzało się że kask się przesuwał na głowie. Mankament ten rozwiązałem ubierając pod kask Buffa, dzięki niemu system dopasowuje się dobrze i kask już się nie przesuwa.

Drugi minus to to, że warstwa materiału z Coolmaxu dość szybko zaczęła się odklejać od gąbek w miejscu gdzie wkłada się kask na głowę. Na szczęście wystarczyło pół godzinki z igłą i nitką, przyszyłem materiał do gąbek i po problemie.

Poza tym kask sprawował się bardzo dobrze.

 

Autor: Sznib

Na koniec jeszcze zdjęcie, przedstawiające jak kask leży na głowie:

Giro Phase

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Giro TargaGiro Targa Kask, którego nie ma. Giro Targa to kask, w którym więcej jest dziur niż samego kasku. 15 potężnych otworów i całkiem wąskie paski skorupy styropianowej oblane plastikową powłoką powodują, […]
  • Giro Feature – test kaskuGiro Feature – test kasku Kask do jazdy na rowerze wydaje się być przedmiotem mało skomplikowanym. Z założenia ma pełnić tylko jedną funkcję – ochraniać głowę przed uderzeniami o ziemię, drzewa, kamienie, itp. […]
  • Cratoni z Lidla? – test kasku firmy Crivit SportsCratoni z Lidla? – test kasku firmy Crivit Sports Jakiś czas temu zmuszony zostałem do pomyślenia o nowym kasku, bo jak wiadomo po mocniejszym "dzwonie", gdy podczas wypadku kask przyjmie na siebie mocne uderzenie, należy go wymienić, […]
  • Test kasku Bell SlantTest kasku Bell Slant Jak wiadomo kask jest bardzo istotny jeśli chodzi o bezpieczeństwo podczas rowerowych wypraw. Zapewnia ochronę przed obrażeniami a także, w przypadku kasków do jazdy szybkiej, poprawia […]
  • Test kasku RZ Helmets RomaTest kasku RZ Helmets Roma Jakiś czas temu szukałem w miarę lekkiego, a zarazem ładnego i dosyć taniego kasku. Na zdrowiu oszczędzać nie można- kask musi być! Jednak czy musi to być ten z najwyższej półki? Ja myślę […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Testy sprzętu, Ubiór
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie