mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano Deore BR-M525

Podziel się:

Z pudełka:

Hamulec Deore 525 powstał parę lat temu. Był wtedy najtańszym hydraulikiem na rynku. Budowę ma dość prostą: klamka ze zbiornikiem wyrównawczym (system otwarty) oraz przewód i zacisk. Zacisk jest dwuelementowy, skręcany. Posiada dwa ruchome tłoczki. Wszystkim operuje olej mineralny. Shimano tworząc ten hamulec nie zastanawiało się zbytnio nad masą dlatego zacisk jest dość duży przez co też ciężki. Niedawno przeszedł face lifting i tak na rynku pojawił się następca – BR-M535. Budową przypomina już wyższe grupy, odziedziczył po nich wiele rozwiązań: podobne klocki, tarcze Centerlock, budowę, a także manetki DualControl. Mocowanie obu modeli (BR-M 525 i BR-M 535) jest takie samo – Post Mount (przystosowane do widelców Manitou oraz Marzocchi 2006), ale w komplecie dostajemy odpowiedni adapter do normalnego standardu (IS). W opakowaniu dostajemy również klamkę, przewód oraz tarcze 160mm (na 6 śrub) oraz wszelkie potrzebne śrubki.

Montaż i regulacja:

Montaż i wstępna regulacja nie sprawia żadnych kłopotów. Po założeniu tarczy do piasty i adaptera do widelca przyszedł najmilszy moment. Klamkę mocujemy na kierownicy (niestety jest na 1 śrubę – trzeba zdjąć gripy), a cały zacisk wraz z przewodem układamy na widelcu/ramie. Zacisk lekko przykręcamy śrubami do adaptera, tak aby mógł luźno się przesuwać, a koło mogło się kręcić. Zaciskamy klamkę i dokręcamy śruby. Hamulec jest już gotowy do użycia. Instrukcja ta tyczy się oczywiście hamulca zalanego płynem. W przeciwnym wypadku zalecam wizytę w serwisie – mało kto ma odpowiednie narzędzia, aby odpowiednio zalać hamulec. Podobnie w wypadku zapowietrzenia.
Późniejsze regulacje przeprowadza się w sposób podobny do końcowej fazy montażu – odkręcamy śruby mocujące zacisk do adaptera, kręcimy kołem, zaciskamy klamkę i dokręcamy śruby. Gotowe.

Działanie:

Hamulec działa bez porównania z wszelkimi mechanicznymi tarczówkami. Po parunastu kilometrach dotarcia klocków posiądzie już swoją ostateczną moc. Może nie jest to to co Magura Gustaw M, ale do XC wystarczy. Czasem nawet jest to za wiele o czym zdążyłem się już przekonać :). Zapewne założenie większej tarczy zaowocuje zwiększeniem mocy przez co sprzęt nada się także do lekkiego enduro. Oryginalne klocki sa żywiczne. Ma to swoje zalety i wady: Deorka nie piszczy, ale też nie oferuje mocy metalicznych klocków. Na szczęście koszt nowych klocków jest dość niski ~35zł za komplet oryginalnych okładzin M08 – resin (czyli żywicznych – takie same jak do mechanicznych Deorek oraz BlackBox’a). Osobiście polecam zamienniki które starczą na dłużej i jeśli kupimy produkty z lepszą mieszanką będą tez mocniejsze – dobre tu będą produkty marek BBB, ECS.
Co bardzo istotne – hamulec charakteryzuje się świetną modulacją. Po wyczuciu działania hamulca można bardzo łatwo zwalniać, a także nagle hamować bez blokowania przedniego koła i zaliczania OTB.

Zakończenie:

Według mnie hamulec ten jest optymalnym rozwiązaniem dla tych którym V-ki nie wystarczają, bądź szukających tanich i sprawnych hamulców. Sumując wystarczającą siłę wraz ze świetną modulacją i tanimi klockami otrzymujemy bardzo dobry sprzęt. Teraz już nie tak popularny jak kiedyś w sklepach (wypiera go nowsza Deorka BR-M535), ale nadal można go nabyć, ewentualnie poszukać używanego wśród aukcji Allegro. Podsumowując jednym zdaniem – jest to hamulec o wysokim stosunku jakości do ceny.

Hydrauliczny hamulec tarczowy Shimano Deore BR-M525

Hamulec tarczowy Shimano Deore BR-M525 zamocowany do roweru

Zalety:

+ świetna modulacja
+ prosta budowa
+ tanie klocki
+ niska cena jak na hydraulika
+ wysoki stosunek cena/jakość

Wady:

– oryginalne klocki tylko żywiczne
– dość ciężki
– zdarzały się egzemplarze z fabrycznie lekko krzywymi tarczami

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Montaż hamulców tarczowychMontaż hamulców tarczowych W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce tarczowe. Jeszcze kilka lat temu były one czymś nowym, rzadko spotykanym, trudnym w montażu i wymagającym ogromnych […]
  • Test hamulców Avid Juicy UltimateTest hamulców Avid Juicy Ultimate Avid Juicy to seria hydraulicznych hamulców tarczowych, która pojawiła się w sprzedaży w 2003 roku. Od razu stała się hitem - przede wszystkim za nowy trend jaki wniosła w produkcję […]
  • Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3 Hamowanie to jedna z najistotniejszych funkcji naszego jednośladu, niejednokrotnie bagatelizowana przez użytkowników. Nie mniej jednak, pomijając rezultaty osiągnięte na trasach, jakość, a […]
  • Test hamulca tarczowego Avid BB7Test hamulca tarczowego Avid BB7 Montaż: Montaż hamulca jest bajecznie łatwy, a (z regulacją) zajmuje mniej czasu niż montaż tarczy. Wystarczy poluzować śrubki CPS (to te łączące zacisk z adapterem), "Nałożyć" hamulec […]
  • Test hamulca Shimano Alivio (BR-M430)Test hamulca Shimano Alivio (BR-M430) Z pudelka. Kupiłem go jakiś czas po tym jak zacząłem odczuwać niedosyt siły hamowania mojego roweru. Hamulec dostałem w woreczku z etykietką dystrybutora - trzeba przyznać - dość […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie