mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:

Od paru lat używałem koła zaplecionego na piaście Alivio, czarnych szprychach no-name i obręczy Alexrims TA19. Niestety z czasem koło to było nie wystarczające dla mnie. Zaczęły się problemy. Łożyska w piaście zaczęły się zużywać, do tego bębenek czasem przepuszczał. Poza tym największym problemem była niestabilność koła. Nie wiem czy to obręcz była za słaba do mojej masy (używałem jej w typowym Xc, bez wariacji), czy szprychy były kiepskie, ale z czasem zaczęły pękać po jednej. Zawsze przy główce. Miałem tego dość, a do tego doszła wizja założenia hamulca tarczowego na tył. Wybór był tylko jeden – nowe koło. Zapraszam do zapoznania się z tym opisem w którym zawarłem opis użytkowania nowego zestawu od czasu wyboru, zakupu aż do używania w terenie. Opis sporządziłem w ten sposób, że każdy element będzie opisywany osobno – dla ułatwienia czytania.

Aktualizacja – 1500km
Minęło 1500km od ostatniego wpisu. Trochę się pozmieniało. Test okładzin już się kończy – zmieniłem hamulec na tarczowy. Ogólnie mówiąc, mimo jednej wpadki piasty – wszystko jest w porządku.

Z pudełka: Obręcz Dartmoor VooDoo

Za wiele w tym momencie powiedzieć nie mogę o tej obręczy. Sprzedawcy porównują ją do produktów takich jak Alexrims DM24 i Sunrims Rhyno Lite. Jaka prawda – zobaczymy. Na wygląd wszystkie 3 są podobne. Miałem każdą z nich w rękach, ale wybrałem Dartmoor VooDoo przede wszystkim ze względów finansowych. Jeśli za 65zł mogę mieć obręcz taką jak za 100 to czemu nie? Według zapewnień producenta obręcz jest trzykomorowa. Posiada specjalny system informujący o starciu się ścianki używanej do hamowania V-brake’ami. Jeśli do tego dodamy że jest szeroka na 30mm i ma asymetrycznie umieszczone, oczkowane otwory na szprychy to nic jak tylko brać. Poza tym obręcz pokryto czarną anodą, a boki są frezowane. Z czasem zobaczymy jak się spisuje.

Obręcz Dartmoor Voo Doo

Obręcz Dartmoor Voo Doo w całej okazałości

Obręcz Dartmoor Voo Doo

Obręcz Dartmoor Voo Doo z bliska

Aktualizacja – 1500km

Mimo że już trochę ją pomęczyłem moim jeżdżeniem jak i nie za lekkim ciałem, jednak nie poddaje się. Jest o niebo lepsza od poprzedniczki. Myślę, że mogę śmiało stwierdzić, że gdyby Alex Ta19 przeszłą to samo co VooDoo to nie było by już co zbierać z niej. Była zbyt wiotka, a przyznam szczerze, nigdy tego nie robiłem, ale po zmianie koła pozwoliłem sobie parę razy na szybsze zjazdy kamienistymi szlakami. Nowe koło jest po prostu sztywniejsze, czuję że mogę sobie na więcej pozwolić. Oczywiście lekkie bicie jest, jakby mogło być inaczej, ale nie jest to dla mnie zmartwienie:) Na wiosnę koło trafi znów do serwisu – na podciągnięcie szprych i wycentrowanie. Wtedy będzie gotowe na moją jazdę. Chciałbym dodać, że ściankom obręczy już nie są groźne klocki V-brake’a. Doszło do zmiany mojego hamulca na tarczówkę.

Z pudełka: Piasta

Wybór piasty trwał dość długo. Jedni mówili mi bierz Novateca lub NS’a na maszynówkach. Inni znowu – najlepsze będzie XT na sprawdzonych od lat kulkach. Szukałem dobrej piasty na tył, pod tarcze na 6 otworów. Ostatecznie wybór padł na XT. W końcu to sprawdzona konstrukcja, sprawna, szczelna. A części do niej łatwo dostępne. Wziąłem więc czarne XT na 32 szprychy. W ręku wyglądała znakomicie. Bębenek obracał się z miłym dla ucha brzękiem zapadek. Piasta posiada dość wysoki kołnierz ze specjalnymi otworami, aby była lżejsza. Gwarantuje to zachowanie dużej sztywności koła przy niezbyt dużej masie. Ogólnie piasta jak to Shimano – uszczelniona zewnętrznie gumką, do tego wewnętrzne uszczelnienie i kulki regulowane konusami. W komplecie szybkozamykacz z logo Deore XT. Koło oparte o wyżej wymienioną piastę obraca się lekko. Słychać tylko szum. Wręcz nie mogłem uwierzyć że w środku są kulki. Ale tak często jest po przesiadce z zajeżdżonego osprzętu.

Piasta XT

Piasta XT zamocowana w kole

Piasta XT

Potężna piasta XT FH-M756 z bliska

Aktualizacja – 1500km

Kręci się gładko, jednak mam wrażenie, że już nie tak cudownie jak na początku. W między czasie zaliczyłem już jeden problem. Piasta w czasie jazdy sama poluzowała jeden z konusów. Luz ten spowodował przesunięcie się łożyska i zwiększenie tarcia – koło nie kręciło się z wyraźnym oporem. Nie mogłem podskoczyć do serwisu przed wyjazdem w góry i pojechałem z takim kołem. W czasie jazdy nie czuć było problemu, jak wróciłem do domu tez nie zauważyłem zmian. Jeszcze tego samego tygodnia podrzuciłem koło do serwisanta – obiecał zobaczyć co się stało. Usłyszałem tez słowa krytyki wobec wyjazdu z takim kołem. Na szczęście nic poważnego się nie stało i piasta powróciła do wcześniejszej kondycji. Jedyna zmiana, to taka, że założyłem do niej tarcze, ale to raczej wpływu na działanie nie ma. Nadal jestem zadowolony:)

Z pudełka: Szprychy i klocki hamulcowe

Do kompletu wrzuciłem standardowe szprychy Sapim. Zrobione ze stali nierdzewnej, nie cieniowane, srebrne. Mają być tanie, dobre i pewne. Wyglądają w porządku. Czemu tak pisze? Poprzednie w starym kole miały dziwną przypadłość i często pękały. Podoba mi się w nich napis SAPIM na zewnętrznej stronie tuż przy główce. Niby takie nic a cieszy oko.
Poza tym kupiłem też nowe okładziny do V-brake’a. Są to Ritcheye, czarne, przygotowane na wszystkie warunki pogodowe. Ponoć są bardzo dobre – test jednak pokaże czy i mnie spasują.

Klocki hamulcowe Ritchey

Klocki hamulcowe Ritchey

Aktualizacja – 1500km

Szprychy – nie widzę żadnych problemów, nic się nie dzieje.
Wkładki – założyłem długo oczekiwaną tarczówkę, więc test mogę uznać za zakończony. Przyznam szczerze, że byłem mile zaskoczony działaniem wkładek. Nie były to tylko spowalniacze takie jak poprzednie (Alivio), ale czułem że działają. Modulacja hamulca wzrosła, siła również. W suchych warunkach wszystko działało bardzo dobrze. W mokrych, jak to V-brake’i – działanie się pogarszało. Najgorzej było, gdy koło pokryło się błotem aż po obręcz. Działanie było słabe. Jednak podsumowując te 1500km jakie spędziłem wraz z nimi, muszę przyznać, że jestem zadowolony. Są bez porównania z okładzinami Alivio. Jeśli drogi czytelniku byłeś również niezadowolony z pracy oryginałów, z czystym sumieniem mogę Ci polecić te okładziny.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Piasta przednia – budowa, serwis i konserwacjaPiasta przednia – budowa, serwis i konserwacja Piasta przednia jest stosunkowo prostym mechanizmem w rowerze. Aluminiowy (najczęściej) korpus osadzony jest na łożyskowanej osi. Jednak od jej jakości mocno zależy nasz komfort i lekkość […]
  • Remerx Grand Rock-test długodystansowyRemerx Grand Rock-test długodystansowy Bardzo dawno temu kupiłem całe koło firmy Remerx do tyłu. Dziś po kilku tysiącach kilometrów napiszę o nich parę słów. Chciałbym się skupić jedynie na samej obręczy, bo piasta i szprychy […]
  • Centrowanie koła w domowych warunkachCentrowanie koła w domowych warunkach W dzisiejszych czasach rynek oferuje nam wiele zestawów kół. Wielu użytkowników rowerów postanawia również zaplatać koła z własnych osobno zakupionych części co w wielu przypadkach okazuje […]
  • Shimano Deore XT (RD-M737) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M737) – test przerzutki tylnej Dane techniczne: Rok produkcji: 1994-1995 Waga: 240g Górne kółeczko posiada ceramiczne łożysko ślizgowe Obsługuje 8, 9 rzędów, Długi wózek Do napisania tego artykułu długo się […]
  • Shimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnej Dziś w recenzji chciałbym przedstawić przerzutkę tylną Deore XT – model 2007. Jest to kolejny element mojego roweru, z którego korzystam już jakiś czas. W zeszłym roku, jesienią pisałem o […]
Tagi wpisu: , , , ,

Kategoria: Koła i opony, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie