mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:

Żyjemy w czasach, w których kradzieże sprzętu rowerowego zdarzają się niestety  bardzo często i smutnym faktem jest, że sprawca zwykle nie zostaje ujęty, a sprzęt przepada. Jest to niezwykle bolesne dla właścicieli i dlatego z początkiem sezonu rowerowego chciałbym przedstawić test sprzętu, który może znacznie utrudnić potencjalnemu złodziejowi pozbawienie nas naszej ulubionej maszyny. Jest to zabezpieczenie znanej każdemu rowerzyście firmy Kryptonite, model Modulus 1010S.

Modulus 1010S jest modelem z niższej półki cenowej raczej dostępnym dla każdego rowerzysty, a już oferującym dość przyzwoity poziom zabezpieczeń w porównaniu do tandetnych bazarowych blokad, otwieranych śrubokrętem. Jeżeli ktoś nie posiada super drogiego sprzętu, a szuka wszechstronnego zabezpieczenia ten model jest właśnie dla niego.

Zestaw składa się z kłódki posiadającej 2 otwory na linkę zabezpieczającą rower, klamry transportowej mocowanej do ramy oraz dwóch stalowych linek 10 mm grubości, obleczonych silikonową powłoką. W komplecie oczywiście dostajemy 2 klucze oraz instrukcję obsługi, która jest bardzo czytelna i uzupełniona szczegółowymi ilustracjami dotyczącymi montażu oraz użytkowania. Niestety polskiej wersji instrukcji brak.

Budowa
Kłódka jest dość masywna, zbudowana solidnie z ładnie wykończoną obudową z tworzywa sztucznego. Sprawia wrażenie profesjonalnego sprzętu już na pierwszy rzut oka. W kłódce mamy widoczne 2 otwory do których wprowadzane są zaczepy linki. Przekręcenie kluczyka powoduje zamknięcie obu zatrzasków jednocześnie. Sprężyny zastosowane w gniazdach mocujących zaczepy linek powodują, ze po otwarciu mechanizmu linki nie wypadają z kłódki samodzielnie i można np. wyjąć jedna linkę w celu jej przepięcia, druga pozostawiając w kłódce. Dodatkowo kluczyk jest dwustronny więc nie musimy zastanawiać się, którą stroną wsadzić go do zamka. Zamek ze stali nierdzewnej jest także zabezpieczony przed warunkami atmosferycznymi automatycznie zamykającą się osłoną, chroniącą przed zanieczyszczeniami.

Klamra transportowa wykonana jest z tworzywa sztucznego, posiada mocowanie do ramy za pomocą regulowanego paska z zatrzaskiem jak również dodatkowo można przymocować ją śrubami w miejscu mocowania  bidonu. Od spodu klamra podłożona jest gumowym listkiem a jej kształt pozwala na zamocowanie jej na wszystkich rodzajach rur maksymalnie do 80 mm średnicy. Istnieje tez możliwość montażu zatrzasku pasem np. na relingach od bagażnika dachowego podczas transportu rowerów samochodem. W klamrę wsuwamy kłódkę zgodnie z kierunkiem pokazanym przez strzałki do momentu aż zablokuje ją szara zapadka widoczna na zdjęciu. Wtedy możemy być pewni, że podczas jazdy kłódki nie zgubimy. Podczas zapinania roweru nie ma potrzeby wyjmować kłódki z klamry co umożliwia szybsze zabezpieczenie roweru.

Jeśli chodzi o przewody to istnieją ich 2 rodzaje. W modelu 1010S mamy do czynienia z dwoma przewodami 10 mm x 107 cm zakończonymi z jednej strony pętlą a z drugiej zaczepem mocującym do kłódki. Przewody te są plecione, a nie tylko skręcane co utrudnia ich przecięcie podczas próby kradzieży. Uformowanie ich na kształt sprężyny ułatwia przewożenie przewodów po odpięciu ich od zabezpieczenia. Pokrycie z tworzywa sztucznego podnosi estetykę oraz chroni linki od zanieczyszczeń. Opaski z rzepu „Hook-n-Loop strap” umożliwiają spięcie kabla na czas transportu.

Wszechstronność zestawu

Alternatywnym systemem jest model 1018S, który różni się od opisywanego modelu tym, że zamiast 2 przewodów 107cm mamy jeden 180cm zakończony z obu stron zaczepami. Jest on nieco tańszy ale w mojej opinii nie oferuje wystarczającej wszechstronności w kwestii zabezpieczeń. Dla mnie skuteczniejszym rozwiązaniem są 2 osobne kable mogące być poprowadzone niezależnie od siebie. W tej cenie, oscylującej w okolicy 130 zł za zestaw, oraz masie wynoszącej 778 g jest to bardzo przyzwoity zestaw i trudno mu chyba znaleźć konkurenta na rynku. Jednak grupa zabezpieczeń Modulus ma jeszcze kilka ważnych zalet. Wszystkie przewody oraz mocowania kłódek są w każdym modelu takie same i można je stosować zamiennie według upodobań. Do tego w razie uszkodzenia, bądź utraty jakiejś części wyposażenia można ją dokupić osobno bez konieczności kupowania całego zestawu. W sprzedaży oprócz całych zestawów są następujące części:

– prosty przewód Modulus 1015A Accessory Cable, pętla-zaczep, 10 mm x 150 cm

– prosty przewód Modulus 1018A Accessory Cable, zaczep-zaczep, 10 mm x 180 cm

– klamra mocująca Modulus Accessory Bracket

 Samo zapięcie zestawu nie trwa długo a dzięki linkom zamiast sztywnego kształtu U-Locka mamy możliwość przypiąć rower dosłownie wszędzie. Daje to duże możliwości zaadoptowania się do częstego parkowania w warunkach miejskich gdzie nie zawsze są stojaki na rowery i trzeba niekiedy przypinać rower do rozmaitych obiektów na różne sposoby.

Dodatkowe korzyści nie dla każdego

Ciekawym udogodnieniem dla właścicieli niektórych typów  zabezpieczeń firmy Kryptonite jest możliwość rejestracji kluczy w bazie danych firmy w celu późniejszego otrzymania duplikatu w razie zgubienia klucza. System ten nazywa się Key Safe. Rejestracje przeprowadza się wypełniając odpowiedni formularz, w którym podaje się między innymi numer seryjny wybity na kluczu, bądź na blaszce dołączonej do niego jako brelok.  W przypadku utraty klucza zgłasza się ten fakt do firmy i otrzymuje się egzemplarz dodatkowy. Za pierwszym razem usługa jest nieodpłatna. Z każdą następną wysyłką opłata wynosi 3 $ lub 6 $ wraz z kosztami transportu w zależności od typu klucza. Jednak jest pewne „ale”. Usługa ta, póki co, dostępna jest jedynie dla klientów z USA lub Kanady więc nam pozostaje dobrze pilnować kluczy otrzymanych wraz z zestawem.

Podsumowanie
Modulus 1010S jest całkiem przyzwoitym zestawem zabezpieczającym oferującym dostateczny poziom bezpieczeństwa. Jego zalety to niewątpliwie atrakcyjna cena przy tym poziomie zabezpieczenia oraz wszechstronność i uniwersalność kompletu. Wady ciężko znaleźć poza pominięciem obcych rynków jeżeli chodzi o program Key Safe. Dla rowerzystów z niezbyt wyszukanym sprzętem będzie na pewno lepszym wyborem niż, delikatnie mówiąc, nic nie warte marketowe zabezpieczenia, a i budżetu nie nadszarpnie znacząco. Pamiętajmy jednak, że żadne zabezpieczenie nie ochroni przed kradzieżą w stu procentach, a już na pewno nie zastąpi nam zdrowego rozsądku więc polecam parkować z głową.

Autor: Robert „Soulless” Janek

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie