mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:

Z pudełka
A raczej z woreczka polskiego dystrybutora… Znajdziemy w nim manetkę prawą i lewą wraz z linkami ze stali nierdzewnej. Wszytko ładnie spasowane i wyglądające solidnie. Nic tylko zakładać do roweru. To tez zrobiłem i rozpocząłem testy.

Budowa
Mój model to konstrukcja z 2005 roku, w barwie srebrno-czarnej, nie jak pierwsze wersje – grafitowej. W między czasie japoński producent osprzętu rowerowego oferował też specjalną, limitowaną złotą wersję manetek.
Manetki składają się z dwóch dźwigienek – małej służącej do redukcji biegu przednią przerzutką (i tylną typu LowNormal) oraz zmiany na wyższy bieg tylną przerzutką typu TopNormal (normalna sprężyna). Duże dźwignie pełnią odwrotne funkcje. Warto wspomnieć że manetki są kompatybilne tylko z osprzętem Shimano (ewentualnie przednimi przerzutkami Srama) i ciągną linkę w proporcjach 2:1. Rozbierając manetkę znajdziemy telewizorek pokazujący aktualny bieg (tylko kreskowane oznaczenia, bez cyferek) oraz mechanizm zmiany biegów. Całość osadzona jest na łożysku ślizgowym podobnie jak manetki niższych grup. Dopiero w grupie XT zaznamy łożysk kulkowych.

Działanie
Działanie manetki jest szybkie i pewne. W połączeniu z czystymi pancerzami i niezłej jakości przerzutkami (w moim przypadku pochodzą z grupy XT) zmiana biegów zachodzi szybko. Mój napęd nie jest w pełni zgodny z zasadami rowerowego feng shui – połączyłem komponenty z kilku grup – jednak dziabanie oceniam na bardzo dobre. W chwili naciśnięcia dźwigienki linka zmienia położenie i zachodzi zmiana biegu. Dzieje się to prawie natychmiastowo. Czas oczekiwania na zmianę biegu jest krótki.

Manetki RapidFire Deore LX SL-M570

Manetki RapidFire Deore LX SL-M570

Manetka oferuje dość długi skok dźwigni – nieraz chciałbym by kciuk mógł wykonać mniejszy ruch. Niestety taka juz uroda produktu wielkiego S. Kolejna niedogodnością jest sposób łożyskowania manetki. Gdzie model XT, także RapidFire, posiada kulkowe łożysko podtrzymujące mechanizm zmiany biegów, to w grupie LX występuje tylko łożysko ślizgowe. Kulkowe podparcie zmniejsza opór, ale zwiększa niestety koszta i masę manetki. Przypuszczam że także trwałość mechanizmu wzrasta. Opisana sprawa nie jest dla mnie wada, a raczej ciekawostka co oferują droższe modele.
Manetki przejechały ze mną kilkanaście tysięcy kilometrów. Nie widać jednak po nich zużycia. To dobrej jakości produkt. Jedynie niewielki luz na dźwigniach. W trakcie jednego wypadku doszło do małych zniszczę – prawa manetka wierzchnią stroną przeszlifowała po twardej nawierzchni. Na szczęście przemyślany patent Shimano ochronił telewizorek przed totalna anihilacją. Mianowicie, na obręczy mocującej manetkę do kierownicy, znajduje się niewielki fragment metalu, wystający niewiele ponad telewizorek. Lądując bezwładnie rowerem na twardej powierzchni najpierw on styka się z ziemią chroniąc delikatny, plastikowy wskaźnik.
Będąc przy wskaźniku trzeba zwrócić uwagę na sposób prezentacji aktualnego biegu. Jakiś czas temu telewizorki manetek miały numerowane biegi. Myślę tu o Alivio, STX RC. Tam dokładne oznaczenie biegu zajmowało moment. Parę lat temu Shimano zrezygnowało z numerowania biegów. Teraz telewizorek manetki jest podzielony na 3 strefy. Zgodnie z zasada – po kilka biegów na dany blat korby. I tak jak na lewej manetce jeden sektor odpowiada jednemu biegowi, tak manetka prawa ma przypisane po 3 biegi na sektor. Rozwiązanie całkiem pomysłowe, choć wymagało chwili przyzwyczajenia po zmianie manetek na LX. Przez jakiś czas brakowało mi dokładnej informacji o wykorzystywanym przełożeniu.

Podsumowanie
Na dzień dzisiejszy moje manetki mają nowego właściciela. Ja natomiast zmieniłem je na ostatni model XT, już w technologii RapidFire Plus. Z czasem podzielę się wrażeniami. Na ten moment stwierdzam ze LX’y to dobre, trwałe i wygodne manetki. Jednak mało obiektywnie patrząc – niech się schowają przy XT. Nowsza technologia wydaje mi się być dużo sprawniejsza i wygodniejsza w użyciu. Patrząc jednak po cenie – manetki LX w swojej cenie są świetne. Mając jednak większe fundusze poleciłbym wybór XT. To już inne wykonanie i działanie. W porównaniu do manetek z grupy Deore, LX wydaje się bardziej dopracowany, trwalszy. Do budowy użyto więcej trwalszego metalu. Jakość jest wyższa. Zgodnie z hierarchią grup produktów Shimano, LX to taka klasa średnia. Średnia i bardzo dobra do większości potrzeb rowerzystów i większości kategorii rowerowego sportu.

Zalety:
+trwałe
+szybko następuje zmiana biegu
+wytrzymałe
+wygodne

Wady:
-lekki luz mechanizmu
-dość duży skok dźwigni

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Jeszcze lepszy Rapidfire? Manetki Deore XT SL-M770 Rapidfire +Jeszcze lepszy Rapidfire? Manetki Deore XT SL-M770 Rapidfire + Pojawienie się na rynku nowej wersji manetek XT spowodowało szybsze bicie mojego serca. Przy tym atrakcyjna cena ustanowiła cel najbliższych zakupów. Jeszcze przed samym zakupem […]
  • Łańcuch CN HG-73 – grupa LXŁańcuch CN HG-73 – grupa LX Po zmianie napędu z 8 na 9 zamieniłem mój stary, wysłużony łańcuch ig-51 na nowiutki hg-73. Jest to przedstawiciel grupy LX. Budowa: Zbudowany jest ze stalowych ogniw wykończonych bez […]
  • Deore LX (FD-M550) – czyli jak dawniej robiło się przerzutkiDeore LX (FD-M550) – czyli jak dawniej robiło się przerzutki Przerzutka przednia Shimano Deore LX model FD-M550 Down Swing, dolny ciąg(bottom pull) waga: ok. 120 g obsługuje 7 lub 8 biegów z tyłu produkowana w latach 1990 - 1992 Dawno, […]
  • Manetki Sram X.9 Gripshift – test użytkowyManetki Sram X.9 Gripshift – test użytkowy Dane techniczne: - Cena: ok. 180zł - waga: 195g / para z linkami - ilość biegów: 8 lub 9 tył - kompatybilne tylko z przerzutkami Sram Esp 1:1 - ilość biegów przód: 3 (Microindex), […]
  • Tylko dla wybranych – Alivio FD-M413Tylko dla wybranych – Alivio FD-M413 Grupa Alivio w hierarchii Shimano jeszcze kilka lat temu kojarzona była z przyzwoitą jakością za rozsądnącenę, podstawową grupą dla rowerów MTB. Dla niezbyt wymagających, a także […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie