mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Pedały Shimano PD-M520 – test

Podziel się:

Dane techniczne:
-waga: 380g
-oś obraca się na łożyskach kulkowych
-otwarta konstrukcja zapobiegająca zapychaniu się błotem

W 2004 roku firma Shimano wprowadziła na rynek dwa zbliżone do siebie modele pedałów: PD-M520 i PD-M540. Obydwa modele od tego czasu zdążyły potanieć i stały się chyba najpopularniejszymi pedałami. Wyższy model został już przez nas przetestowany, natomiast jego tańszy brat doczekał się testu dopiero teraz.

Pedały Shimano PD-M520

Pedały Shimano PD-M520

Po zakupie z pewnością pierwszą rzeczą, która rzuci nam się w oczy jest gustowne pudełeczko, w które zapakowane są pedały. Cały zestaw zawiera pedały, komplet bloków, wraz ze śrubami mocującymi oraz obszerną instrukcję montażu i użytkowania dostępna w wielu językach, która dzięki przejrzystym obrazkom jest łatwa do zrozumienia, mimo, że brak w niej polskiej wersji językowej. Model ten występuje w 2 wersjach kolorystycznych – srebrnej oraz czarnej.

Po montażu pedałów, przykręceniu bloków do butów, przyszedł czas na pierwszą jazdę. Jako, że te to pierwsze spd w moim życiu, poświęciłem kilka minut na naukę wpinania i wypinania ”na sucho”. (Wcześniej dość długo jeździłem na noskach, ale w końcu stare pedały pd-m550 odmówiły posłuszeństwa). Gdy już opanowałem niezbędne podstawy rozpocząłem test podczas jazdy. Pierwsze, co rzuciło się w oczy to nieco inna pozycja buta podczas jazdy. Musiałem do tego przywyknąć. Nieco później zdecydowałem się przesunąć bloki bliżej środka buta i był to strzał w „10”. Pozycja stopy stała się bardziej komfortowa, wcześniej miałem nieco podkurczone nogi. Gdy z płaskiego asfaltu przeniosłem się na trochę bardziej wymagające nawierzchnie szybko odkryłem kolejną jedną z zalet spd, a mianowicie przekazywanie siły ze stopy, na pedała. W przypadku nosków, część siły, była tracona na wyginanie się podeszwy buta, w przypadku spd podeszwa buta jest sztywna i twarda, a dzięki temu, że znajduje się w niej metalowa wkładka, do której przykręca się bloki straty sił są niewielkie. Byłem wprost zachwycony tym jak łatwo można przyspieszać, nawet w trudniejszym terenie. Kolejną zaletą okazała się możliwość zarówno pchania jak i ciągnięcia pedała, co podnosi efektywność jazdy. Kolejnym aspektem, który zaobserwowałem jest to, że spd niejako wymuszają wyższą kadencję jazdy. Sprawia to, że w maksymalnym stopniu możemy wykorzystywać zaletę jednoczesnego ciągnięcia i pchania pedałów. Dzięki temu mniej się męczymy podczas jazdy. Jak chyba każdy, kto zaczyna przygodę z pedałami zatrzaskowymi miałem obawy dotyczące bezpieczeństwa – czy w krytycznej sytuacji (np. podczas wywrotki) zdążę się w porę wypiąć. Na szczęście te obawy okazały się być bezpodstawne. Trochę pewności siebie dodawał mi fakt, że miałem za sobą kilka lat użytkowania nosków, które są chyba bardziej niebezpieczne, ponieważ wypiąć się z nich można tylko w jedną stronę – do tyłu. Na spd wystarczy przekręcić stopę w prawo lub lewo.
Zaliczyłem już jedną poważna wywrotkę i nic złego się nie stało. Spd podczas wywrotek są bardziej podatne na samowypięcie niż noski i dlatego są bezpieczniejsze. To są moje refleksje na temat jazdy w spd, a teraz czas powrócić do samych pedałów.

Zarówno model 520 jak i 540 mają tzw. otwartą konstrukcję. Czy rzeczywiście zapobiega ona zapychaniu błotem? Chyba tak, sam nie miałem okazji testować modelu bez takiego rozwiązania, ale znajomy, który posiada model pd-m505 już nieraz narzekał na nie wpinające się buty. Testowane pedały przy zabrudzeniu błotem czasem wpinają się ciężej i bez charakterystycznego kliknięcia, ale cały czas się wpinają. Można wyczuć, że jakaś ilość błota jest pod blokiem. W przypadku pedała, bez otwartej konstrukcji zapewne błoto nie ma którędy uciec i przez to blok nie chce się zatrzasnąć.

Po przejechaniu niecałych 500 km na pedałach nie widać śladów zużycia, poza nieuniknionymi otarciami, i rysami. Jeden z pedałów, ma ledwie wyczuwalny luz, drugi prawie go nie ma.
Jedną z wad, które w przyszłości mogą dać się we znaki jest śruba przy pomocy, której pedały są skręcone. Bez specjalnego klucza ich rozkręcenie w celu np. nasmarowania, lub kasacji luzów, będzie trudne. Wady tej pozbawione są droższe 540-tki, które można rozkręcić zwykłym kluczem płaskim. Nie można ich za to przykręcić zwykłym kluczem do korby, zrobimy to tylko i wyłącznie za pomocą imbusa. 520-tki można przykręcić za pomocą imbusa, lub klucza płaskiego, co jest bardziej praktyczne.

Pedały te są kompromisem pomiędzy jakością a ceną. Ponieważ ceny poszły w dół można je kupić za mniej niż 80 zł. Oferują one prawie tyle, co droższe 540-tki kosztujące w granicach 130 zł, więc jeśli nie będziemy wymagać od nich zbyt wiele i dbać, aby z czasem pojawiające się luzy zostały zniwelowane, powinny posłużyć całkiem długo.

A oto krótkie podsumowanie:

Zalety:
+ atrakcyjna cena
+ przyzwoita jakość
+ otwarta konstrukcja

Wady:
– wymagany specjalny klucz do rozkręcania

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Serwis pedałów Shimano PD-M540 i PD-M520Serwis pedałów Shimano PD-M540 i PD-M520 Pedały podobnie jak siodełko i kierownica, to jedna z części w rowerze z którą mamy bezpośredni kontakt podczas jazdy. Podczas jazdy przenoszą duże obciążenia napędzając rower. Mimo, że […]
  • Test Pedałow SPD Shimano XT PD-M770Test Pedałow SPD Shimano XT PD-M770 Wielu amatorów jazdy wyczynowej po pewnym czasie zaczyna rozważać możliwość zmiany standardowych platformowych pedałów na pedały zatrzaskowe. Dotyczy to raczej rowerzystów uprawiających […]
  • Pedały zatrzaskowe SHIMANO PD-M540Pedały zatrzaskowe SHIMANO PD-M540 Pedały PD-M540 to nowy model firmy SHIMANO na rok 2004 stanowiący kontynuację linii pedałów zapoczątkowaną przez model PD-M959. Całkowicie nowa konstrukcja, posiadająca ulepszony mechanizm […]
  • Buty rowerowe Shimano SH-M038Buty rowerowe Shimano SH-M038 W życiu prawie każdego rowerzysty przychodzi ten moment, kiedy nie chce już być i jeździć obok swojego sprzętu, chce się z nim w pełni połączyć. I tak jako jedna całość przemierzać świat, […]
  • Shimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnej Dziś w recenzji chciałbym przedstawić przerzutkę tylną Deore XT – model 2007. Jest to kolejny element mojego roweru, z którego korzystam już jakiś czas. W zeszłym roku, jesienią pisałem o […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Napęd, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie