mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010 – test użytkowy

Podziel się:

Test sakw rowerowych na łamach wortalu poświęconego bardziej sportowym rowerom? A dlaczego nie! Sakwy najczęściej kojarzone są z rowerami trekkingowymi i długimi wyprawami asfaltowymi drogami, ewentualnie szutrowymi. Ale tak nie musi być! Jak pokazały to wyprawy braci Marka i Pawła Duszy można z takimi torbami jeździć też skutecznie w terenie. Parę miesięcy temu na polskim rynku zadebiutowały sakwy marki Mainstream MSX, model SL 55. Niedługo potem otrzymaliśmy komplet do testu, wraz z dodatkowym wyposażeniem w formie torebki Outer-Bag.

Z pudełka:

Sakwy do testu otrzymaliśmySakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010dobrze zabezpieczone w worku foliowym i kartonie. Zapięcia były owinięte w miękkie otuliny z tworzywa, tak aby w transporcie nie uległy uszkodzeniu. Pierwsze wrażenie, bardzo ważne, było jak najbardziej pozytywne. Sakwy dość ciężkie, ale bardzo solidnie wykonane. Materiał to według zapewnień producenta tkanina plandekowa nazywana 1000Plus oraz bardziej znana z codziennego życia (torby, plecaki) Cordura. Już na pierwszy rzut oka widać, że są to mocne tworzywa, którym niestraszne długie wypady, turystyczne wyjazdy i niekoniecznie delikatne traktowanie. Wydaje się wręcz niezniszczalny. Materiał jest wodoodporny, w czym utwierdził mnie jeden z deszczowych wyjazdów. Szwy są łączone na sposób klejenia (producent nazywa to technologią Xr 2000) tak że nie ma możliwości przemoknięcia ani dostania się kurzu do wnętrza sakwy. Jest to ogromna zaleta. Nieraz w trakcie dłuższego,Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010kilkudniowego wyjazdu pogoda może się załamać – ale w wypadku sakw MSX zapakowane bagaże będą suche. Sakwy występują w dwóch wariantach kolorystycznych: czarnym oraz czarno-czerwonym. Do testu trafiły egzemplarze czarne. Na rowerze mniej rzucają się w oczy, aczkolwiek zauważyłem że w słoneczną pogodę zgodnie z prawami fizyki czarny materiał pochłania więcej energii i temperatura wewnątrz trochę się podnosi. Nie jest to jednak poważny problem. Ścianki sakw które opierają się o bagażnik są wzmocnione. Na górze znajduje się uchwyt służący do wygodnego przenoszenia toreb, dodatkowo wyposażony w niewielki rzep aby na czas transportu przyczepić go i ustabilizować. Czasem nie trzymał wystarczająco i słyszalne były uderzenia uchwytów o bagażnik. Poniżej znajdują się plastikowe haki którymi przytwierdza się sakwę do bagażnika. Można je regulować w poziomie aby jak najlepiej dopasować położenie pakunku na bagażniku. Uchwyty trzymają mocno i pomimo wykonania z polimeru wzbudzają zaufanie. Są one także dostępne w formie części wymiennych. Odrobinę niżej znajduje się kolejny element montażowy sakw: plastikowy, obracany uchwyt blokujący torbę. Można go przemontować ze środkowego położenia na dwa boczne jeśli zachodzi taka potrzeba. Elementy montażowe pozwalają na stabilne mocowanie. Testowe trasy niejednokrotnie prowadziły przez terenowe leśne ścieżki. Sakwy założone na bagażnik trzymały się bardzo stabilnie i w trakcie jazdy nie przesuwały się samoistnie. Na samym dole torba zabezpieczona jest od wszelkich uszkodzeń warstwą grubego tworzywa. Podobnie spód testowanego przedmiotu wzmocniono Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010ogumowanym tworzywem chroniąc go przed brudem, błotem i uszkodzeniem (np. od kamieni, gałęzi w terenie). Boki sakw posiadają duże elementy odblaskowe w formie „plusa” i „minusa”. W mroku podnoszą nasze bezpieczeństwo na drogach. Odrobinę ponad odblaskami znajdują się zapięcia dla dodatkowego pasa do przenoszenia toreb (nie zawarte w komplecie). Z przodu sakwy znajdziemy oczywiście pokrywę przykrywającą sakwy – zamykaną na dwie mocne klamry. Poniżej znajdują się kolejne dwa „gniazda”. To tak zwane mocowanie Quick Adapt pozwalające na zamontowanie dodatkowej torebki Outer-Bag. Klamrowe zamknięcia sakw pozwalają odpowiednio skompresować ich zawartość. Na paskach znajdują się jeszcze dodatkowe oczka pozwalające na montaż bagażu. Sakwy, co nie jest żadnym odkryciem, zamyka się przez zrolowanie końca worka, a następnie zamknięcie go plastikową klamrą. Zwinięcie ułatwiają usztywnienia górnej części sakw.
Sakwy są duże i pojemne. Mają wymiary około 43 cm wysokości, 38 cm szerokości i 14 cm głębokości. Pudła nie są lekkie, ważą prawie kilogram sztuka (ok. 950g). W zależności od tego jak mocno je zwiniemy mogą pomieścić nawet 60 litrów bagażu. Wewnątrz znajdziemy niewielką torebkę/kieszonkę mocowaną na rzep. Można w niej trzymać podręczne drobiazgi, na przykład portfel, telefon komórkowy albo dokumenty. Dopiero po otwarciu można zobaczyć z jak grubego i wzmocnionego materiału wykonano worki. Od wnętrz jest on pokryty błyszczącym tworzywem stwarzającym warunki wodoszczelności. Niestety, konsekwencją zastosowania takiego materiału jest początkowy charakterystyczny, drażniący zapach tworzywa sztucznego wewnątrz sakwy.
Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010Patrząc na sakwy założone na bagażnik widzimy solidny produkt. Ponadto wcale nie oszpecają roweru, nie sprawiają z niego ociężałego „transportera”. Ich typowo symetryczna budowa pozwala wygodnie je rozlokować na bagażniku – tak tylnym jak i przednim.
Porównanie do wielu tanich, amatorskich modeli nie ma tu sensu. Wszelkie zamki i słabe materiały w ciężkich warunkach atmosferycznych nie dadzą sobie rady. Mimo że sakwy MSX zawierają tylko jedną główną kieszeń są wygodne w użyciu. Brak komplikacji budowy pozwala podnieść trwałość produktu.

Działanie:
Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010Zamontowanie sakw do roweru nie sprawia żadnych kłopotów. Można je szybko odczepić dzięki modułowi Quicklock – Modul i dzięki wygodnej rączce przenosić. Opcjonalnie można je wyposażyć w dodatkowy, tapicerowany pas naramienny, który przydaje się szczególnie wtedy gdy nie chcemy rozstawać się sakwami oddalając się od roweru. Sakwy mocowaliśmy do tylnego bagażnika marki Crosso. Torby założone i zamocowane klamrami trzymały się mocno i stabilnie, a odpowiednia regulowana klamka pozwalała je ustabilizować blisko osi koła. Efektem tego jest fantastyczne trzymanie się na bagażniku. Nawet w terenie, przy dużych nierównościach nie ma mowy o luzowaniu się zapięcia. Sakwy założone nie przesuwają się, nie ruszają. Zamki mimo budowy z plastiku sprawiają wrażenie trwałych. Solidnie utrzymują bagaż na swoim miejscu.
Testowany model SL 55 w przeciwieństwie do tańszego SLR 55 posiadał także pokrywę zamykaną na dwie klamry. W połączeniu z zamknięciem typu Roll z systemem VelcroSekureSystem (VSS) sprawia, że jedyna możliwość aby woda lub błoto dostało się do środka jest ich całkowite zanurzenie – choć sami tego nie sprawdzaliśmy. Deszcz bądź błoto nie dostaną się do wnętrza. Woda zbiera się na materiale i zlewa z niego. Nic nie wsiąka.
Sakwy dzięki stosunkowo sztywnym ściankom sprawiają, że nawet po zapakowaniu po brzegi całość zachowuje pierwotny kształt i nie ma problemów z domknięciem klapy lub zwinięciem zamka Roll. Objętość można regulować w zależności od stopnia zrolowania zamknięcia. W trakcie testu sakwy zaliczyły kilka dłuższych wypadów za miasto. Zapakowanie dla dwóch osób podstawowych narzędzi rowerowych, cieplejszych ubrań, kurtek oraz prowiantu nie stanowiło najmniejszego problemu. Przy planowaniu dłuższego wyjazdu spokojnie można pomieścić bagaż potrzebny na czas wyprawy.
Pierwsza rzecz po zapakowaniu Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010sakw i ruszeniu w drogę jaka rzuciła się w oczy to zmiana sposobu prowadzenia się roweru. Wynika to oczywiście z masy całego ekwipunku i w zasadzie nie powinniśmy o tym wspominać, ponieważ dla tych którzy jeżdżą często na wyprawy z sakwami to chleb powszedni. Mimo tego, dość szybko można przywyknąć do zmian zachowania się roweru i nawet dłuższa podróż nie jest męcząca. Podczas jazdy nocą nieocenione są duże odblaski znajdujące się z przodu i z tyłu sakw. Jeśli dodać do tego dobre oświetlenie to można być pewnym że kierowca samochodu zauważy nas w odpowiednim momencie, gdy będzie jeszcze daleko.
Bardzo praktycznym dodatkiem do sakw Mainstream MSX jest torebka Outer-Bag. Można w niej schować małe, najpotrzebniejsze rzeczy, do których potrzebujemy mieć szybki dostęp, bez otwierania i szukania w głównej komorze załadowanych, dużych sakw. Podczas testów odkryliśmy niestety pewną wadę torebki, a raczej systemu jej mocowania w postaci modułu Quick Adapt. Podczas wsiadania na rower i odpychania się dość często zdarzało się, że nogą zaczepialiśmy o bok sakwy, a co za tym idzie także o tą torebkę. Z tego powodu udało się ją raz zgubić. Dlatego najcenniejsze rzeczy takie jak dokumenty, pieniądze, klucze polecamy chować w kieszonce znajdującej się wewnątrz dużej sakwy. Po pierwsze trudniej jest ją ukraść, a po drugie nie ma ryzyka zgubienia. Mocowanie torebki to w naszym odczuciu jedyna wada sakw firmy MSX.
Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010Materiał sprawia wrażenie trwałego. Gałęzie, ciernie nie przyczepiają się do niego, nie targają. Sakwy nie brudzą się. Redakcyjne wyjazdy odbyły się głównie w słoneczną pogodę, torby jedynie kurzyły się. Kałuże nie stanowiły zagrożenia dla bagażu. Błoto przyczepiało się do dolnych części sakw, jednak łatwo było je usunąć. Czyszczenie przedmiotu nie stanowiło kłopotu. Wystarczy wilgotna ściereczka. Materiał jest śliski i łatwo go zmyć.
Poniżej krótki film przedstawiający sakwy SL 55 MAINSTREAM MSX oraz ich zachowanie w czasie jazdy w terenie:

Podsumowanie:
Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010Czy warto kupić sakwy SL 55 MAINSTREAM MSX 2010? Moim zdaniem tak. SL 55 to bardzo dobrej jakości profesjonalne sakwy. Mają dużą pojemność i wykonane są z materiałów bardzo dobrej jakości. Odporne tak na zachlapanie jak i wodę. Założone na rower trzymają się bardzo stabilnie, nie ruszają się na wybojach. Materiały z których są wykonane wydają się być trwałe. Zapięcia oraz zamknięcie Quicklock – Modul mimo budowy polimerowej trzymają się dobrze i powinny służyć długie lata. A w wypadku uszkodzenia i to nie jest problemem, gdyż dostępne są w formie części zamiennych. Dodatkowa torebka Outer-Bag jest niemałą zaletą gdy potrzebujemy mieć pewne drobiazgi łatwo dostępne w trakcie wyjazdu.
Największą zaletą sakw którą zostawiłem na koniec jest ich cena. Suma 267 zł za komplet pojemnych, trwałych i odpornych na warunki atmosferyczne sakw wydaje się nie być wysoką kwotą w porównaniu z niektórymi produktami konkurencji.
Przy zakupie drobiazgiem wartym uwagi jest kolor sakw. Nie każdemu pasuje ognista czerwień, inni nie lubią jednolitej czerni. Jak dla mnie czarny kolor jest bardziej stonowany, ale na rowerze sprawia że trudniej nas zauważyć. A przy tym skupiając na sobie więcej promieni słonecznych może w letnie, upalne dni podnosić temperaturę bagażu.

Zalety:
+ odporne na wodę i kurz
+ pojemne
+ niedrogie
+ mają duże odblaski dla poprawienia bezpieczeństwa
+ stabilnie trzymają się bagażnika
+ łatwo dostępne części zamienne

Wady:
– dość ciężkie
– nieumiejętnie zamocowana torebka Outer-Bag może zostać zgubiona

Sakwy rowerowe SL 55 MAINSTREAM MSX 2010Dziękujemy za przekazanie do testu sakw SL 55 MAINSTREAM MSX 2010 sklepowi internetowemu www.szumgum.com

Galeria zdjęć (kliknij na miniaturce by powiększyć) testowanych sakw SL 55 MAINSTREAM MSX:

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie