mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Shimano Deore XT (RD-M737) – test przerzutki tylnej

Podziel się:

Dane techniczne:
Rok produkcji: 1994-1995
Waga: 240g
Górne kółeczko posiada ceramiczne łożysko ślizgowe
Obsługuje 8, 9 rzędów,
Długi wózek

Shimano Deore XT (RD-M737)

Klasyczny napis Shimano Deore XT

Do napisania tego artykułu długo się sposobiłem. Co bowiem można napisać o jednej z najlepszych przerzutek, jakie kiedykolwiek wyprodukowało Shimano? Z pewnością dużo dobrego. Mimo, że na moim rowerze przejechała niedużo, bo ok. 300-400 km, to mogę już coś o niej powiedzieć.
Jak zawsze w przypadku używanego sprzętu pierwsze, co zrobiłem to zbadałem czy posiada ona jakieś luzy. Były takie jak się spodziewałem, pod palcami wydawały się większe, ale po założeniu na rower dużo trudniej było je wyczuć. Zanim jednak ją założyłem nie obeszło się bez odnowy biologicznej ;] – rozebrania i czyszczenia wózka, dokładnego czyszczenia kółeczek, a następnie ich smarowania. Miałem to szczęście, że zachowały się jeszcze oryginalne kółeczka. Obydwa bardzo mało wytarte, w szarym kolorze z białymi napisami, uszczelniane, górne z ceramiczną tulejką – to jest to ;] Po złożeniu całości do kupy, przyszedł czas na montaż i regulacje, a następnie jazdy próbne.

Shimano Deore XT (RD-M737)

Kółko o łożysku ceramicznym

Minęło trochę czasu zanim biegi zaczęły wchodzić idealnie. Niestety zdarzają się momenty, że przerzutka „zastanawia się” zanim przerzuci. Ogólnie spodziewałem się, że będzie lepiej, ale należy nadmienić, że współpracuje ona z dość mocno zużytym napędem, który skutecznie ograniczałby nawet fabrycznie nowego XTR’a. Mimo lekkiego rozczarowania na początku, ogólne wrażenie jest jak najbardziej pozytywne. Po pierwszych testach przyszedł czas na trochę bardziej ekstremalne warunki niż chodniki wokół domu. Pierwszą rzeczą, jaką zauważyłem byłą jej duża sztywność, oraz mocna sprężyna. Dzięki temu, nawet większe dziury nie robią na niej wrażenia, łańcuch jest cały czas mocno napięty, a sama przerzutka nie „lata” na boki, oraz nie wydaje żadnych głośniejszych dźwięków.

Shimano Deore XT (RD-M737)

Przerzutka Shimano Deore XT (RD-M737) w całej okazałości

Biegi zmieniają się całkiem przyzwoicie, do pełni szczęścia brakuje nowego, sztywnego łańcucha, oraz nie zużytych zębatek. Po swoich wcześniejszych doświadczeniach, z SIS’ami i Tourney’ami stwierdzam, że jakość samej przerzutki tylko w niewielkim stopniu wpływa na zmianę biegów. Równie ważny, a może i ważniejszy jest stan linek i pancerzy, oraz rodzaj manetek, a także jak już wspominałem stan pozostałych elementów napędu. W przerzutkach bardzo ważna jest sztywność, która bezpośrednio wiąże się z luzami. Dobra przerzutka to taka, która gdy jest nowa nie posiada luzów, ale jednocześnie przy coraz większym przebiegu te luzy powiększają się nieznacznie, dzięki czemu możemy cieszyć się jej dobrą pracą przez długi czas. Taka jest z pewnością opisywana przeze mnie przerzutka XT. Jak sprawują się jej następcy? Zobaczymy za kilka lat. Modele z lat 90-98 cieszą się bardzo dobrymi opiniami, doczekały się przydomków „legendarny”, „kultowy” itp. Czy będziemy mogli tak nazwać chociażby nowy model XT z serii „Shadow” dowiemy się w przyszłości.

Shimano Deore XT (RD-M737)

Korpus Shimano Deore XT (RD-M737)

A teraz pytanie ile kosztuje taka przyjemność? Z pewnością niedużo, jak na to, co oferuje. Ja za egzemplarz w dobrym stanie technicznym jak i wizualnym, oryginalnymi kółeczkami, i hakiem do ramy zapłaciłem 50 zł. Jest to śmieszna cena, jeśli popatrzeć, że za taką cenę dostaniemy Alivio, bądź Acere masowo produkowane i montowane w rowerach z niższej półki. Oczywiście najlepszym sposobem, aby stać się jej posiadaczem są aukcje internetowe. Na Allegro nie zawsze są dostępne, jednak na niemieckim, lub amerykańskim Ebay’u jest ich zawsze kilka sztuk, często zdarzają się fabrycznie nowe egzemplarze, które przeleżały 10-12 lat w magazynach a teraz są sprzedawane. W dzisiejszych czasach może przeszkadzać to, że przeznaczona była do napędów 8 rzędowych, mimo to powinna poradzić sobie z 9 biegami.
To chyba wszystko w tym artykule. Z pewnością nie jest on skończony i w przyszłości będzie aktualizowany.

A oto krótkie podsumowanie:

Zalety:
+ Kultowy model Shimano japońskiej produkcji
+ wysoka trwałość i odporność na uszkodzenia mechaniczne
+ niewiele cięższa od najnowszych modeli
+ duża liczba egzemplarzy w dobrym stanie
+ śmieszna cena jak na produkt tej klasy

Wady:
– Do tej pory nie stwierdzono ;]

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Shimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnej Dziś w recenzji chciałbym przedstawić przerzutkę tylną Deore XT – model 2007. Jest to kolejny element mojego roweru, z którego korzystam już jakiś czas. W zeszłym roku, jesienią pisałem o […]
  • Przednia przerzutka XT 2004 FD-M751Przednia przerzutka XT 2004 FD-M751 Shimano XT to po XTR jedne z najlepszych komponentów do rowerów górskich. Obecnie w swoim Authorze mam przednią przerzutkę Shimano XT (FD-M751) i jestem bardzo zadowolony. Jest ona […]
  • Tylna przerzutka Shimano XTRTylna przerzutka Shimano XTR Jak pewnie wszyscy słyszeli o grupie komponentów Shimano XTR. Słyszeli jeszcze za pewne ze są one drogie, bardzo precyzyjne ale mało wytrzymałe. Po części się mogę zgodzić. Ale tylna […]
  • Shimano Tourney RD-TX50-test przerzutki tylnejShimano Tourney RD-TX50-test przerzutki tylnej Dane techniczne: -obsługuje 6, lub 7 rzędów z tyłu -wózek typu Smartcage -kołowy system prowadzenia linki -działa z dużymi zębatkami Megarange -ukośny pantograf -waga – […]
  • Jeszcze lepszy Rapidfire? Manetki Deore XT SL-M770 Rapidfire +Jeszcze lepszy Rapidfire? Manetki Deore XT SL-M770 Rapidfire + Pojawienie się na rynku nowej wersji manetek XT spowodowało szybsze bicie mojego serca. Przy tym atrakcyjna cena ustanowiła cel najbliższych zakupów. Jeszcze przed samym zakupem […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie