mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Sram X.5 – test przerzutki tylnej

Podziel się:

Dane techniczne:
Waga: ok. 300g
Działa z 8/9 przełożeniami
Kompatybilna tylko z manetkami Sram ESP 1:1
Prowadzenie linki Di.R.T:
Górne ramię wykonane z aluminium
Dolne ramię wykonane z Grillonu
Stalowy wózek.
Cena: ok. 90-100zł

Sram X.5Jakiś czas temu pisałem o manetkach firmy Sram. Teraz przyszła kolej na przerzutkę tego producenta. Do testów trafił model X.5 w wersji z krótkim wózkiem.

Z pudełka
A raczej z woreczka 🙂 Po pierwszych oględzinach widać, że wykonanie stoi na średnim, aczkolwiek przyzwoitym poziomie. Nie jest to błyszczące X.0 czy X.9. Powierzchnia materiału z którego została wykonana jest matowa, podobnie jak w przypadku modelu X.7.
W testowanym egzemplarzu ogólne dobre wrażenie psuły ciężko obracające się kółeczka. Po rozebraniu wózka i nasmarowaniu łożysk ślizgowych sytuacja się nieco poprawiła.
Mówiąc o kółkach należy wspomnieć o ich niestandardowym mocowaniu. Górne kółeczko posiada łożysko ślizgowe o bardzo dużej średnicy, a otwór dla śruby nie przebiega centralnie przez środek. Dolne jest z kolei specjalnie wyprofilowane. Przez to chcąc w przyszłości wymienić kółeczka na nowe należy szukać oryginalnych produktów Srama, lub dedykowanych pochodzących od innych firm.

Montaż
Zakładanie przerzutki w rowerze przebiega bezproblemowo. Dla tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z przerzutkami tego producenta nowością będzie system z bezpośrednim prowadzeniem linki. Zapobiega on niepotrzebnemu załamaniu pancerza linki, a przez to mniejszym oporom podczas pracy. Jeśli wcześniej w rowerze była przerzutka np. Shimano z klasycznym rozwiązaniem montażu linki, wtedy konieczne może okazać się skrócenie pancerza. Jednocześnie przerzutka jest pozbawiona baryłkowej śruby regulacyjnej, dlatego regulacja naciągu linki może odbywać się wyłącznie poprzez tą, która jest przy manetce.

Po przykręceniu przerzutki do haka i dokręceniu linki przychodzi pora na regulację. Zapomnieliście i zastanawiacie się czy kręcić śrubką H czy L? We wszystkich przerzutkach tej firmy śruby ograniczające ruch przerzutki są umieszczone z boku (a nie z tyłu jak w innych przerzutkach), w taki sposób, że łatwo rozpoznać która do czego służy.

Sram X.5Działanie
Po prawidłowym wyregulowaniu jak zwykle przychodzi czas na pierwsze jazdy testowe.
Współpracując z obrotowymi manetkami Srama przerzutka bez zbędnej zwłoki zmienia biegi w górę i w dół. Dzięki dużej sztywności biegi zmieniają się precyzyjnie i przerzutka nie „zastanawia” się przed zmianą biegu. Po przejechaniu dłuższego dystansu można zaobserwować powstawanie luzów. Są one stosunkowo niewielkie, ale dość łatwo wyczuwalne.
W testowanym egzemplarzu największy luz powstał na śrubie którą montuje się przerzutkę do haka ramy. Mimo to przerzutka pozostaje sztywna i nadal bezproblemowo zmienia biegi.
Łożyska kółeczek po dotarciu się obracają lekko. Trwałość materiału z których zrobiono kółka jest zadowalająca. Co jakiś czas warto je wyczyścić i nasmarować łożyska.

Podsumowanie
Sram X.5 to jedna z lepszych przerzutek dostępnych na rynku. Jest to dobra alternatywa dla znacznie droższych X.7, X.9 i X.0, które oczywiście są lżejsze, ładniej wykonane i trwalsze, jednak pod względem działania trudno zauważyć znaczące różnice, które tłumaczyłyby aż tak wysokie ceny. Za X.7 trzeba zapłacić przynajmniej 50zł więcej, X.9 kosztuje ponad 200zł, o X.0 nie będę pisał 🙂
Jeśli jesteś amatorem kolarstwa górskiego, nie ścigasz się zawodowo i chcesz skorzystać z produktów Srama, jednocześnie nie wydając zbyt wielkiej sumy X.5 jest bardzo dobrą propozycją. W porównaniu do poprzednich wersji X.5 oraz 5.0 producent zdecydowanie poprawił trwałość popularnej „piątki”. Ilość zastosowanego Grillonu ograniczono do minimum, główny materiał z którego jest wykonana to aluminium, dlatego obecna wersja nie jest tak podatna na złamanie.
Sram X.5Na rynku można spotkać także model SX.5 – jest to bliźniacza konstrukcja, różniąca się kolorystyką.

Plusy:
+ Szybka i precyzyjna zmiana biegów
+ Duża sztywność
+ System mocowania linki
+ Konstrukcja zapobiegająca podskakiwaniu i uderzaniu przerzutki o ramę.
+ Łatwość regulacji

Minusy:
– Dość duża waga
– Niestandardowe kółka

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Manetki Sram MRX – testManetki Sram MRX – test Dane techniczne: - dostępne przełożenia: 5, 6, 7, 8 tył, przód 3 - kompatybilne z przerzutkami tylnymi Shimano 2:1 - waga: ok. 150g / komplet - cena ok. 40zł Manetki wbrew […]
  • Przerzutka tylna – wybór, montaż i konserwacjaPrzerzutka tylna – wybór, montaż i konserwacja 1. Podział Głównym czynnikiem dzielącym przerzutki jest rodzaj zastosowanej sprężyny. Sprężyny normalne powodują, że przerzutka sama zrzuca biegi, sprężyna ciągnie ją w stronę […]
  • Sram X-7 – test grupowySram X-7 – test grupowy Sram X-7 Powoli kończy się zimniejszy okres w niekończącym się przecież sezonie rowerowym, słońce coraz wyżej widnieje nad horyzontem,... Jednym słowem zima się kończy. Dla mojej grupy […]
  • Przerzutka tylna Alivio RD-MC20Przerzutka tylna Alivio RD-MC20 Posiadany przez mnie model pochodzi z 2002 roku. Jest koloru czarnego. Jeśli chodzi o budowę to w oczy rzuca się element pomiędzy wózkiem, a korpusem wyprodukowany z tworzywa. Może wydawać […]
  • Shimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnej Dziś w recenzji chciałbym przedstawić przerzutkę tylną Deore XT – model 2007. Jest to kolejny element mojego roweru, z którego korzystam już jakiś czas. W zeszłym roku, jesienią pisałem o […]
Tagi wpisu: , ,

Kategoria: Napęd, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie