mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Sztyca amortyzowana Suntour NEX-D3

Podziel się:

Parę słów tytułem wstępu:
Niestety nie każdego stać na rower o pełnej amortyzacji obu kół, ramy amortyzowane są niestety bardzo drogie. I co tu począć by było nam lżej i łatwiej pokonywało się wszelkie nierówności terenu? Producenci sprzętu wprowadzili na rynek amortyzowane sztyce – pomysł świetny – gdy nie można amortyzować całego zawieszenia to chociaż niech amortyzowany będzie wspornik siodełka, a przez to cały ciężar spoczywający na nim. Pomysł znakomity, ale czy rzeczywiście sztyca amortyzowana da nam to samo co rower typu full? Niestety – to tylko mały substytut fulla. Ale ma też swoje plusy i minusy, o których postaram się wspomnieć w tym artykule. Ile warta jest taka sztyca? Czy warto ją kupić?

Sztyca amortyzowana Suntour NEX-D3

Sztyca amortyzowana Suntour NEX-D3

Suntour NEX-D3
Wśród amortyzowanych sztyc dostępnych na rynku przede wszystkim znajdują się produkty o dwóch konstrukcjach – teleskopowej – gdzie jeden element jest wciskany w drugi oraz o konstrukcji pantografowej. Według obietnicy Suntoura drugi typ jest o wiele lepszy dla naszego zdrowia. Jak głoszą materiały promocyjne – przy produktach teledyskowych mimo amortyzacji wstrząsu, nadal następuje mocny wstrząs kręgosłupa spowodowany uderzeniem koła o przeszkodę. Natomiast w systemie stosowanym przez firmę Suntour rower podczas uderzenia koła o przeszkodę wraz ze sztycą pracują w poziomie. Rowerzysta oparty ciężarem o siodełko cofa się wraz z całym mechanizmem i uderzenie nie jest tak mocno odczuwalne. Czy to działa? Jestem zdania że tak. Jeździłem na rowerze ze zwykłą sztycą, ze sztyca amortyzowaną teleskopowo i ze sztycą Suntour NEX-D3. Rzeczywiście najprzyjemniej jeździło się w ostatnim przypadku.

Budowa:
Suntour oferuje swój produkt w dwóch wariantach – o średnicy 26,6mm i 27,2mm. Oba mają długość 350mm. Dostępne kolory to czarny i srebrny. Skok sztycy wynosi około 50 mm. Za amortyzacje odpowiadają dwie stalowe sprężyny, a za tłumienie – elastomer. Masa to jak zapewnia producent – 765gram. Sprzęt przeznaczony jest dla jeźdźców o masie 60-100kg.
Sztyca zbudowana jest z części wewnętrznej i zewnętrznej. Wewnątrz zewnętrznej rurki znajduje się sprężyna, jest możliwość regulacji za pomocą klucza imbusowego naprężenia sprężyny (od wewnątrz). Na górze tejże rurki zamontowany jest mechanizm amortyzujący zakończony mocowaniem siodełka (z jedną śrubą). Model NEX-D3 jest zbudowany z aluminium i stali. W ofercie producenta znajduje się również bliźniaczy model NCX-D5 zbudowany przede wszystkim ze stopu aluminium. Różnica w masie to około 40-50g, natomiast w koszcie to już około 30 zł – czy warto – oceńcie sami :)

Test praktyczny:
Sztyca została zamontowana w rowerze testowym opartym na aluminiowej ramie Accent Renger. Do tego założono siodełko Selle Royale. Tak przygotowanym rowerem przebyto kilkadziesiąt kilometrów po drogach asfaltowych, ubitych bezdrożach, na szutrze, w lesie. Niestety nie udało się zabrać roweru w góry, jednak patrząc na odczucia zdobyte w terenie wydaje się być to mało istotne. Montaż i regulacja sztycy były banalnie proste – jednak dobranie wartości naprężenia wstępnego zajęło nam trochę czasu. Po tym ruszyliśmy w drogę. Pierwsze odczucie, na asfalcie – buja! Może nadal za mało dokręcona śruba regulacji? Nie, to już ustawienie idealne. Podczas jazdy po twardej drodze dało się odczuć bujanie mechanizmu spowodowane zmiennym naciskiem na siodełko. Jednak efekt nie przeszkadza w jeździe. Drobne nierówności całkiem miło stłumione. Jazda jest wiele bardziej komfortowa niż na sztywnej sztycy. Następnie teren – tutaj nierówności powierzchni były bardziej zróżnicowane. Odczucie bujania nie było tak duże natomiast działanie dobrze odczuwalne i przyjemne. Większe nierówności pokonywane są bardziej gładko niż na sztywnym siodle. Co istotne – dobrze wyregulowana sztyca nie powinna dobijać. Działanie sprzętu jest odczuwalne, a nierówności mniejsze. W porównaniu do teleskopowej sztycy amortyzowanej efekt jest dużo korzystniejszy, bardziej odczuwalny. Zalety pantografu w porównaniu do teleskopu, opisane w materiałach reklamowych, są prawdziwe. W moim odczuciu taka sztyca działa lepiej. Natomiast porównanie do sztywnej sztycy to porównanie jak roweru ze sztywnym widelcem do amortyzowanego.

Czy warto?
To pytanie od początku testu zastanawia – czy warto kupić taką sztycę?
Sztyca amortyzowana to ciekawy dodatek do roweru, zbliżający komfort użytkowania do roweru z pełną amortyzacją. Jednak czy jest aż tak dobrze? Dla mnie to tylko mały substytut fulla. Ważnymi aspektem jest także nasze zdrowie – amortyzowany wspornik będzie Ne pewno zbawienny gdy po jeździe na rowerze odczuwamy ból pleców. Także istotny jest dużo mniejszy ucisk wywierany przez siodło na krocze. Ale to są główne plusy – patrząc bardziej krytycznie na przedmiot testu zastanawia mnie jego trwałość. Po jakim czasie należy spodziewać się luzowania mechanizmu? Inną wadą takiego rozwiązania jest przede wszystkim duża masa. Sztyca waży około 765gram. A takiemu rozwiązaniu daleko do amortyzacji takiej jak w fullu. Popularny, sztywny wspornik waży około 315 gram. Różnica jak widać dość duża – czy te 450 dodatkowe gram masy równoważy wygodę? I tutaj nasuwa się prosty wniosek – dla sportowców i osób czynnie uczestniczących w maratonach i zawodach XC nie przydatny jest ten dodatek. Jednak gdy rower służy nam do rekreacji, gdy nie zważamy tak na każdy gram jego masy uważam że sztyca będzie ciekawym wyjściem. Nie spełni tego zadania co rower typu full, jednak na pewno podniesie komfort jazdy.

Plusy:
+ wygoda jazdy tak po asfalcie jak i w terenie
+ zmniejszenie ucisku siodełka na krocze
+ redukcja wstrząsów kręgosłupa
+ niższa cena niż ramy w pełni amortyzowanej

Minusy:
– wysoka masa w porównaniu ze sztywną sztycą
– mechanizm z czasem może stracić dokładność i powstaną luzy na pantografie
– to tylko substytut fulla

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl
Mactronic Bike Pro Laser

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800)

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

Do przeprowadzenia kompletnego serwisu sztycy będziemy potrzebowali kluczy imbusowych w ...

motaz_hamulcow_tarczowych_1

Montaż hamulców tarczowych

Czego potrzebujemy: - klucz Torx T25 - klucze imbusowe 4 i 5 ...

serwis_skareb_26

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Przed rozpoczęciem należy koniecznie zaopatrzyć się w następujące oleje do ...

serwis_piasty_tylnej_1

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Aby rozpocząć należy zaopatrzyć się w kilka niezbędnych narzędzi: - klucze ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

I nie mam zamiaru opisywać tutaj słynnych zamków takich ...

map-icon

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

Przed nami ukazuje się ładny widok na Liwocz z ...

map-icon

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

Teraz naszym zadaniem będzie odszukanie szlaku rowerowego (czarny rowerzysta na ...

map-icon

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

Postanowiłem więc, że na dobry początek, pośmigam głównie po ...

map-icon

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

Obszar ten często nazywany jest “Polskim Kuwejtem”. To tutaj ...

Pokaż wszystkie