mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Test amortyzatora SR Suntour XCM model 2006

Podziel się:

Dane techniczne:
Skok: 100mm
golenie dolne aluminiowe
golenie górne stalowe 28 mm
rura sterowa stalowa
posiada mocowanie pod v-brake i tarcze
regulacja naprężenia wstępnego
waga katalogowa z rurą sterową 2,5 kg

Amortyzator Sr Suntour XCM

Amortyzator Sr Suntour XCM 2006

Mniej więcej rok temu nadszedł czas aby ze sztywnych widełek przesiąść się na coś miększego. Jako że nie jestem najbogatszym człowiekiem Świata, ani Polski, ani nawet swojego miasta musiałem się zadowolić czymś tanim. Przyszło mi wybierać między RST a Suntourem. Wcześniej miałem już okazje jeździć na RST Capa T4 i co prawda amor działał nieźle ale strasznie łatwo go było dobić. Były oczywiście inny model Gila o większym skoku, grubszych goleniach itp. I to właśnie nad nim się zastanawiałem. O Suntourze wiedziałem niewiele. i szczerze mówiąc lepszą opinię miał u mnie wówczas RST. Ponieważ zaczynał się sezon rowerowy i zaczęło przybywać różnego sprzętu zaciekawiłem się modelem XCM Suntoura. Wyglądał lepiej niż konkurencja z RST a jego cena była porównywalna. Po przeszukaniu różnych for o rowerach, przeczytaniu licznych komentarzy na temat Suntoura zdecydowałem, że kupię właśnie jego. Po kilku dniach od zamówienia cieszyłem się z jazdy rowerem z amortyzatorem. Co prawda zamówiłem wersje LO z blokadą skoku, a dostałem bez, ale miałem to gdzieś i założyłem taki jaki dostałem. Muszę przyznać, że na początku byłem mile zaskoczony. Jechałem po chodniku a on wybierał wszystkie nierówności. Z pierwszych jazd po terenie również byłem zadowolony. Amor po prostu działał i o to właśnie mi chodziło kupując go.

A teraz powiem o trochę bardziej przyziemnych sprawach. Mimo, że na początku widelec działał dobrze to dużym mankamentem od samego początku był brak tłumienia. Odczuwalne to było oczywiście na większych nierównościach typu krawężniki i korzenie w lesie. Amor po prostu bujał. Gdy już na nim trochę pojeździłem doskwierać zaczął brud zbierający na się na goleniach i dostający się pod uszczelki. Niestety uszczelki w tym amortyzatorze nie są zbyt dobre. Powoduje to dostawanie się kurzu między golenie a tuleje ślizgowe i ich przyspieszone zużycie oraz wyczuwalne pogorszenie pracy amortyzatora. Gdy jest on brudny staje się mało czuły i wydaje się twardszy. Jedynym wyjściem aby temu zapobiec jest wycieranie goleni z kurzu po każdej jeździe, oraz okresowe rozbieranie, czyszczenie i smarowanie. Niedawno wpadłem na pomysł aby założyć jakieś osłony na golenie. W zasadzie są dwa typy takich osłon: gumowe harmonijki spotykane w starszych widelcach, oraz neoprenowe. Zaletą neoprenów jest to, że nie trzeba rozbierać
amora aby je założyć. Zapina się je na rzepy i po sprawie. Niestety kosztują o wiele za dużo jak na dwa kawałki szmatki z rzepami oraz nie spełniają dobrze swej roli, gdyż nie są zbyt szczelne. Lepszym rozwiązaniem wydaje się być założenie gumowych harmonijek. Są szczelne a ich założenie przy choć odrobinie wprawy nie jest trudne. Ich mankamentem jest to że ciężko jest je gdziekolwiek dostać, bo we wszystkich nowych amortyzatorach producenci nie stosują już takich osłon. Inna wada to fatalnie twarda guma mająca za zadanie tłumić odbicie. Jest ona zbyt twarda i gdy amortyzator odbija czuć wyraźne stuknięcie. Po pewnym czasie staje się to bardzo denerwujące. Można wyjąć te gumki i zastąpić je miększymi lub jakimiś sprężynami, oczywiście odpowiednio twardymi. (Dużo eksperymentowałem z nimi, ale o tym napiszę w przyszłości) Największą jednak wadą Suntoura XCM są plastikowe tuleje ślizgowe. Sprawia to, że amortyzator chętnie łapie luzy gdy jeździmy na nim trochę ostrzej. Nie polecam zakładać do niego hamulca tarczowego bo raczej kiepsko by to zniósł. Ja mam v-brake’i a i tak luzy złapał i to całkiem duże. Luzy po części są także spowodowane zdzieraniem się chromu z goleni przez co w miejscu gdzie najczęściej się stykają z tulejami robią się cieńsze. (Z tym również udało mi się uporać, myślę, że z całkiem niezłym skutkiem. O wszystkich sposobach polepszania pracy tego widelca i o jego tuningu planuję napisać wkrótce w nowym artykule)

A oto rysunek ukazujący budowę wewnętrzną:

Amortyzator Sr Suntour XCM od środka

Amortyzator Sr Suntour XCM od środka

Mimo wszystkich niedogodności jestem ogólnie zadowolony z tego widelca. Nie jest ani lekki, nie ma tłumienia łapie luzy, jednak uważam, że lepsze to niż nic. Alternatywą dla takich tanich widelców jest kupno używanego amortyzatora z wyższej półki. Na obecny rok 2007 Suntour wypuścił nowy model. Ma on taki sam skok 100 mm, różni się kształtem korony, oraz ma grubsze golenie o średnicy 30 mm. Niewątpliwą zaletą jest dostępność wersji zarówno z rurą sterową na 1 i 1/8 cala oraz 1 cal z gwintem. Z pewnością posiadacze rowerów ze starszym typem sterów będą zadowoleni. Najgroźniejszy konkurent RST Gila również posiada wersje z jedno calową rurą, ale są one trudniej dostępne.

A oto krótkie podsumowanie:

Zalety:

+cena
+prostota budowy
+duża liczba wersji z blokadą skoku, bez, różne rozmiary rur sterowych.

Wady:

-waga
-kiepskie uszczelki
-łapie luzy przy ostrzejszej jeździe
-brak tłumienia
-wymaga aby o niego dbać

Może zainteresować Cię jeszcze:

Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Amortyzacja, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie