mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Test Błotników SKS Shockblade i X-Blade

Podziel się:

W związku z nieciekawą dla rowerzystów a zwłaszcza ich SKS Shockblade i X-Bladeodzieży porą roku są tacy, którzy zastanawiają się nad kupnem niezbyt atrakcyjnych wizualnie, aczkolwiek przydatnych ze względów praktycznych, błotników rowerowych. Tym razem weźmiemy pod lupę zestaw z górnej półki cenowej w klasie błotników plastikowych ze stajni niemieckiej firmy SKS przeznaczonych do rowerów klasy MTB z amortyzatorem przednim. Modele to odpowiednio: Shockblade (przód) jak i X-Blade (tył). Zestaw składa się z błotników, elementów montażowych wraz oraz krótkiej instrukcji obsługi.

Wygląd

Chciałoby się rzec: „Cóż może być ciekawego w wyglądzie błotników ?” Otóż całkiem sporo. Zestaw ten już zdaleka na półce w sklepie przykuwa uwagę nowoczesnym i masywnym wyglądem. Czarny mat w połączeniu z grafitem na brzegach okraszony gdzieniegdzie nutką pomarańczowego daje całkiem interesujące połączenie kolorystyczne. Kształty także wskazują na przeznaczenie tego sprzętu raczej do dynamicznej jazdy w terenie niż bulwarowego „turlania się” po mieście. Osobiście uważam, że montaż jakichkolwiek błotników w większym stopniu ujmuje estetyce roweru niż do niej wnosi. Jednak poszukajmy jakichś plusów w tym konkretnym zestawie. Przedni błotnik sprawia wrażenie jakby był zapożyczony z motocykla klasy Enduro. Nie psuje tak tragicznie sylwetki i dodaje rowerowi nieco agresywności. Gdyby nie nachalne logo i bijący po oczach spod spodu pomarańczowy mechanizm montażowy wszystko byłoby już całkiem bajecznie.

SKS Shockblade i X-Blade

Tylny błotnik w zasadzie będzie modyfikował wygląd naszej maszyny w różny sposób w zależności od tego jak go ustawimy. Jeśli chodzi o kolorystykę i kształt to historia jest taka sama jak w przypadku przodu. Również logo i pomarańczowa opaska mocująca średnio tutaj pasuje. Poza tym nienagannie się prezentuje (jak na błotnik) i co najważniejsze nie szpeci brutalnie bryły roweru. Oczywiście uzależnione jest to również od designu i kolorystyki ramy. W moim przypadku sprzęt ten nie odstaje drastycznie od palety kolorystycznej roweru i dlatego w efekcie nie wygląda to tak źle.

SKS Shockblade i X-Blade

Wykonanie i technikalia

Sprzęt jest wykonany bardzo solidnie z dobrych materiałów. Zakończenia obuSKS Shockblade i X-Blade błotników są zrobione z gumopodobnego materiału (odznaczają się grafitowym kolorem) co pomaga zniwelować uciążliwe, wyciągnięte wręcz z dowcipu, głośne „kolebotanie się”, przez co jazda jest nieco przyjemniejsza. Korpusy i mocowania to wysokiej jakości tworzywo kompozytowe, nieco wytrzymalsze od plastiku. Przedni błotnik posiada kołek rozporowy (dostępny w różnych rozmiarach), który wkręcamy od spodu do rury sterowej amortyzatora. Na jego końcu jest szyna mocująca a na samym błotniku uchwyt zatrzaskowy umożliwiający szybki montaż i demontaż sprzętu w zależności od potrzeb. Po prawidłowym przykręceniu i ukierunkowaniu szyny mocującej można bez problemu w ciągu kilku sekund zamontować i zdemontować błotnik.

SKS Shockblade i X-Blade

Tylny błotnik nie ustępuje jakością przedniemu a regulacja SKS Shockblade i X-Bladew dwóch płaszczyznach pozwala na ustawienia skrzydła według potrzeb czy też upodobań użytkownika oraz rodzaju ramy. Dodatkowym plusem jest ruchomy nos z przodu błotnika umożliwiający chowanie go pod mechanizm V-Brake’ow czy zbliżenie go do ramy w celu zapewnienia większej powierzchni krycia pod siodłem. Mocowanie wbrew wątłemu wyglądowi jest naprawdę dobre. Osobiście wątpiłem w skuteczność jakiejś dziwnie wyglądającej opaski z materiału jako skutecznego połączenia błotnika ze sztycą. Okazuje się, że sprawdza się ono lepiej niż szeroko stosowane plastikowe zaciski. Dzieje się tak dlatego, iż elastyczność takiej obejmy do pewnego stopnia tłumi drgania błotnika a wplecione od wewnętrznej strony w obejmę gumki zapobiegają ześlizgiwaniu się ze wspornika. Dodatkowo montaż i demontaż jest beznarzędziowy i również trwa tyle ile zaciśnięcie zapadki.

System mocowania SKS X-Blade

System mocowania SKS X-Blade

Małą wadą tylnego błotnika może być jednak to, że zaciski trzymające gwinty do śrub imbusowych zastosowanych w punktach regulacji pozycji są wykonane z plastiku i bardzo łatwo przekręcić taką śrubę razem z gwintem. Jednak przytrzymując nakrętki kombinerkami można uporać się z tym problemem. Jest to jednak niedogodność wynikająca z niedopatrzenia i może irytować. Mimo tego pozycję błotnika i tak ustawiamy raz na jakiś czas wiec da się z tym żyć. Regulacja paska przebiega podobnie jak jego zapinanie z tą różnicą, że zatrzask jest po drugiej stronie obejmy.

Użytkowanie

SKS Shockblade i X-BladeCo można powiedzieć o tych błotnikach z całą pewnością to to, że naprawdę działają. Rozszerzone krawędzie gumowe oferują zgodnie z zapewnieniami producenta bardzo szeroki obszar krycia naszych pleców czy twarzy od wszelkich niespodzianek wylatujących spod kół w czasie jazdy nawet po błotnistym terenie. Oczywiście nic nie daje 100% ochrony i o czystych nogach do kolan można na wstępie zapomnieć. Ja osobiście odczułem miłą zmianę w postaci braku błotnistej ścieżki na plecach i piachu w zębach, czy też warstwy gliny na okularach uniemożliwiającej widzenie. Mogę wiec stwierdzić, że SKS wywiązał się z zadania. Błotniki oczywiście niezauważalnie lekkie. Cały zestaw waży 320g więc jest to dobry stosunek wagi do możliwości ochronnych. Stosunek do ceny jest już nieco gorszy. Koszt takiego kompletu to okolice 105zł co nasuwa niektórym na myśl nieodpartą chęć 16-krotnego zastanowienia się czy nie warto aby za to na przykład kupić nowej przerzutki. Jest to kwestia priorytetów, gdyż za te pieniądze otrzymujemy naprawdę dobry produkt, dzięki któremu można cieszyć się jazdą nawet kiedy aura wyjątkowo nie sprzyja. Sprzęt oferowany jest w dwóch rozmiarówkach, odpowiednio dla kół 26” i 28”. Różnią się one jedynie długością i szerokością płata.

Podsumowanie

Mówiąc krótko zestaw SKS: Shockblade + X-Blade to dobre produkty w nieco wysokiej cenie, jednak ich jakość w pełni rekompensuje nam wydatek. Produkt jest przyzwoicie wyglądający, solidny, łatwy w montażu a jego możliwości regulacyjne są wystarczające dla każdego typu roweru. Poza drobnymi niedogodnościami mechanicznymi i estetycznymi jest to doskonały wybór na jesienne wycieczki.

SKS Shockblade i X-Blade

SKS Shockblade i X-Blade

Autor: Robert „Soulless” Janek

Może zainteresować Cię jeszcze:

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie