mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Test Brunox Deo – jeszcze lepszy poślizg

Podziel się:

Specyfik Brunox Deo to środek zalecany do konserwacji amortyzatorów przez firmę RockShox. Czy to tylko marketingowa papka czy jednak dobra rada nie byłem w stanie dowieść póki nie wypróbowałem sam. „Smarować golenie czy nie smarować?” Pytanie, które dręczyło mnie długo, jednak wielu znajomych, wielu użytkowników forum poleca ten środek. Jako użytkownik widelca wspomnianej wcześniej marki zasugerowałem się poradą i kupiłem Brunox Deo.
Brunox DeoBrunox Deo to szwajcarski środek zalecany do konserwacji amortyzatorów. Środek ma czyścić i jednocześnie smarować golenie. Fakt faktem, górne golenie najczęściej pokrywane są anodą i powłoką zmniejszającą tarcie. Nieraz jednak mimo to uszczelki dość mocno trzymają i odczuwalny jest opór. Przede wszystkim w początkowej fazie skoku, na małych nierównościach. Podobnie brud zgromadzony między uszczelkami kurzowymi, a goleniami nie wpływa pozytywnie na jakość działania ‘sztućca’. Brunox jest stworzony by temu zapobiegać.
Marka Brunox to nie jedynie Brunox Deo do amortyzatorów. W ofercie znajdziemy inne specyfiki: rowerowe i nie tylko. Brunox Bike Fit – do konserwacji całego roweru, Boot Fit – do łodzi, Gun Care Spray – do broni, Top Garden – do urządzeń ogrodniczych, Top-Kett – smar do łańcucha oraz High Speed – do smarowania łyżworolek, deskorolek i innych urządzeń do ćwiczeń. Jak widać oferta jest szeroka, warto jednak pamiętać że Brunox to marka, a nie wybrany produkt. Najczęściej używany przez rowerzystów skrót „Brunox” oznacza Brunox Deo – do amortyzatorów.

Budowa:

W sklepie kupujemy smar w malutkim pojemniku w formie aerozolu. Pojemność 65ml jest dość mała, jednak wygodna w przypadku wrzucenia do plecaka na dalszy wypad, parodniową eskapadę, bądź mocne górskie enduro.
Pojemnik jest czarny, z czarnym plastikowym deklem, opatrzona jaskrawo-pomarańczowym logo Brunox. Do opakowania przytwierdzona jest cieniutka plastikowa rurka ułatwiająca aplikowanie specyfiku bez zbędnego pryskania na boki. To wszystko za około 15zł.
Produkt w swoim składzie zawiera rozpuszczalnik oraz smar. Wszystko po to by czyścić golenie i lekko smarować. Jak informuje producent Brunox Deo nie zawiera ani silikonu, ani grafitu, ani teflonu. Ma natomiast bardzo sympatyczny zapach, choć to bardzo subiektywne stwierdzenie, to wielu znajomych potwierdza tą opinię. Nawet jakby się wczuć, zapach można skojarzyć z Coca-Colą:) W dotyku rzadki, lekko tłusty.

Działanie:

Smar nakładamy na górne golenie widelca, bądź na damper. Jak to dokładnie zrobimy to tak naprawdę zależy tylko od naszej woli. Jedni smarują tylko przy uszczelkach, inni pryskają wyżej. Obydwa sposoby są dobre. Wystarczy niewielka warstwa środka na golenie – jedno pryśnięcie. Nie za dużo. Po aplikacji środka należy amortyzator parę razy ugiąć i zetrzeć nadmiar Brunox’a ściereczką. Dlaczego? Znam przypadki gdy nadmierna ilość smaru ściekła po goleni amortyzatora, trafiła na tarcze hamulcową co spowodowało wiadome problemy z hamulcami. Lepiej jednak ich unikać:) Ponadto wytarcie pozwala usunąć zgromadzony przy uszczelce brud. Osobiście polecam spryskać z użyciem rurki wokół uszczelek kurzowych, rozprowadzić równo i wytrzeć nadmiar. Smar nie jest lepki co dobrze prognozuje – w warunkach terenowych na golenie nie powinien kleić się kurz lub ściółka spod kół. Smar ponadto, że polepsza pracę widelca chroni tez przed korozją. Szczególnie w wypadku widelców z goleniami wyprodukowanymi ze stopów stali (czy to STKM, czy 4130). Niektórzy radzą lekko podważyć uszczelkę i nalać tam Brunox’a. W moim odczuciu jest to zbyteczne w markowych widelcach, a może wręcz wpłynąć negatywnie poprzez dostanie się do wnętrza. Co innego przy tańszych, prostych w budowie widelcach elastomerowo-sprężynowych. Tam taki zabieg może pozytywnie wpłynąć na działania poprzez dostanie się niewielkiej ilości specyfiku na golenie i tuleje wewnątrz widelca.Brunox Deo
Jak wykazuje test smar nie jest bardzo lepki zgodnie zprzypuszczeniami. Niewielkie ilości kurzu, błota i ściółki zostają, ale to jest nieuniknione. Jednak ważne jest przetarcie goleni – bez tego jest dużo więcej przyklejonych zanieczyszczeń. Jednak co najważniejsze w teście – smar znakomicie działa. Testowany na kilku widelcach Marzcocchi, Rock Shox i Manitou wskazał poprawę pracy. W tańszych widelcach – typowo sprężynowo-elastomerowych także udaje się odczuć poprawę funkcjonowania. Jednak takie konstrukcje, ze względu na inna budowę wymagają dobrego smarowania tulei ślizgowych dla lekkiej pracy. Toteż warto prysnąć smar pod uszczelkę, by dotarł do wnętrza.
Widelec w pierwotnej fazie skoku nabierał lekkości działania, a czystsze uszczelki zmniejszały tarcie i opory w całym spektrum działania amortyzatora. Raz zaaplikowany Brunox wystarcza na dłuższy wyjazd, jednak warto mieć go pod ręką planując długie górskie wędrówki albo kilkudniowe eskapady. Specyfiku warto użyć przed każdym wyjazdem. Jednak w sytuacji gdy mamy do czynienia z trudnymi warunkami terenowymi, dużą ilością błota zalecam częstsze użycie środka. Jeśli używamy środka w typowej jeździe XC/AM mały pojemnik wystarczy nam na długi czas. Jednak wraz z częstszym użyciem – czas zużycia będzie malał. Środek mimo wszystko jest ekonomiczny.
Co najważniejsze myślę – Brunox jest bezpieczny dla amortyzatora. Nie wpłynie negatywnie na uszczelki, golenie ani na tuleje ślizgowe. Warto skorzystać właśnie z niego zamiast używać WD-40 bądź podobne chemikalia nie przygotowane specjalnie do tego celu, które mogą zaszkodzić gumowym elementom takim jak uszczelki i jednocześnie pogorszyć pracę naszego widelca.

Podsumowanie:

Jestem zdania, że każdy kto spróbuje będzie zadowolony. Działanie środka widać już od pierwszego użycia. Za niedużą kwotę dostajemy dobry środek do konserwacji uszczelek i goleni widelca bądź dampera. Konkurencyjny specyfik do konserwacji, FinishLine Stanchion Lube (~41zł za 15g), jest o wiele droższy. Sprawniejszy amortyzator jest wart zakupu Brunox Deo.

Plusy:
-dobrze smaruje i poprawia płynność pracy
-czyści z kurzu przy uszczelkach
-wygodne, poręczne opakowanie z aplikatorem
-dość tani
-przyjemny zapach

Minusy:
-niewytarty nadmiar może gromadzić brud
-aerozol sprawia, że łatwo można przez nieuwagę zanieczyścić nim powierzchnie hamujące (obręcz/tarcza/klocki hamulcowe), co spowoduje problemy z hamulcami
-w trudnych warunkach trzeba częściej stosować

Brunox Deo

Brunox Deo

Autor: Przemysław „przemu” Ślęzak we współpracy z: Łukaszem „Danczeslav” Dankiem, Janem „nergamel” Burdą, Maciejem „wislaq” Holeckim oraz Grzegorzem „gb” Bugajem.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Test smarów Finish Line Cross Country i Teflon PlusTest smarów Finish Line Cross Country i Teflon Plus Każdy napęd w rowerze potrzebuje smarowania, żeby prawidłowo pracował i cieszył się długą żywotnością. Zgodnie z zasadą – nie posmarujesz, nie pojedziesz – trzeba użyć specyfiku […]
  • Mactronic Bike Pro Scream – test latarki rowerowejMactronic Bike Pro Scream – test latarki rowerowej Nieubłaganie zbliża się okres roku, w którym dzień staje się coraz krótszy. Przez najbliższe kilka miesięcy będziemy musieli się zmagać z trudnymi warunkami atmosferycznymi i szybko […]
  • Zestaw kluczy Bike Hand YC266Zestaw kluczy Bike Hand YC266 Około rok temu w wakacje zostałem zmuszony do zakupu imbusa. Mój rower niedomagał, a byłem w pobliżu sklepu więc wstąpiłem i kupiłem najprostszy model kluczy. Korzystam z nich już […]
  • Mactronic Bike Pro Noise 500 – latarka do zadań specjalnychMactronic Bike Pro Noise 500 – latarka do zadań specjalnych Zgodnie z naszą zapowiedzią dzielimy się opinią na temat testowanej lampki Mactronic Bike Pro Noise 500. Kilka tygodni intensywnych testów, wiele nocnych wyjazdów - to wszystko pozwoliło […]
  • Test Błotników SKS Shockblade i X-BladeTest Błotników SKS Shockblade i X-Blade W związku z nieciekawą dla rowerzystów a zwłaszcza ich odzieży porą roku są tacy, którzy zastanawiają się nad kupnem niezbyt atrakcyjnych wizualnie, aczkolwiek przydatnych ze względów […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie