mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Test hamulców hydraulicznych Avid Juicy 3

Podziel się:

Avid Juicy 3Hamowanie to jedna z najistotniejszych funkcji naszego jednośladu, niejednokrotnie bagatelizowana przez użytkowników. Nie mniej jednak, pomijając rezultaty osiągnięte na trasach, jakość, a przede wszystkim skuteczność, z jaką jesteśmy w stanie spowolnić czy też kompletnie zatrzymać nasz pojazd, może odbić się bezpośrednio na naszym zdrowiu lub,  nawet w ekstremalnych przypadkach, życiu. Dlatego, jeśli planujemy ambitniejszą turystykę rowerową niż poranna jazda po bułeczki, warto zaopatrzyć się w przyzwoity zestaw hamulców.

Dlaczego hamulce hydrauliczne?
Jest wiele korzyści przemawiających za instalacją hamulców hydraulicznych w porównaniu do ich odpowiedników mechanicznych. Pierwszą zasadniczą różnicą jest kultura pracy. Hydrauliki są wygodniejsze, łatwiejsze w modulowaniu siły hamowania przez co wzrasta ich skuteczność, wymagają mniej wysiłku podczas hamowania. Do tego są praktycznie bezserwisowe. Linki zrywają się, rozciągają, przez co trzeba je okresowo regulować. Dodatkowo zanieczyszczenia dostające się do pancerzy wpływają bardzo negatywnie na pracę układu. Natomiast hamulce hydrauliczne raz zalane i odpowietrzone będą służyły bardzo długo bez ingerencji użytkownika. Wypadało by raz na sezon czy dwa wymienić płyn hamulcowy i odpowietrzyć ale zwykle można przejeździć kilka sezonów bez problemów w zależności od intensywności treningów. Jedyne co pozostaje to regularna kontrola stanu okładzin (klocków) i ewentualna ich wymiana w miarę potrzeby.

Avid Juicy 3 - zacisk

Avid Juicy 3 - zacisk

Wygląd i budowa
Posiadany przeze mnie model jest koloru czarnego. O ile kolor biały występuje w wersji „wet” czyli błyszczącej o tyle korpusy czarnych Avidów są produkowane w opcji matowej. Zacznijmy może od klamek. W tym modelu producent postawił na skromność. Obudowa klamki hamulca wraz ze zbiornikiem na płyn wykonana jest z aluminium malowanego proszkowo matową czarną farbą, przez co łudząco przypomina tworzywo sztuczne. Jest gładka i opływowa, bez żadnych zbędnych udziwnień jeśli chodzi o kształt. Klamka, również aluminiowa, pokryta jest farbą błyszczącą. Jedynie pokrywa zbiornika wyrównawczego wykonana jest z plastiku. Gumowa osłona przewodu hamulcowego chroni jego przyłącze przed wilgocią, zanieczyszczeniami oraz, w granicach rozsądku, uszkodzeniami mechanicznymi. Klamki mocuje się do kierownicy za pomocą śruby Allena (imbus), kluczem w rozmiarze 4mm. Na rynku można również spotkać wersje z mocowaniem obejmy klamki dwoma śrubami z dzieloną obejmą, która umożliwia montaż bez ściągania chwytów (podobnie jak w modelu Juicy 5). Co ciekawe klamki są oburęczne (mają symetryczną budowę), co oznacza, że jeżeli mamy taki kaprys możemy zamontować lewą klamkę po prawej stronie kierownicy a ergonomia nie ucierpi. Nazwę modelu zdobiącą korpus klamki również naniesiono po obu stronach. Idąc po przewodzie hydraulicznym, niczym po nitce do kłębka dochodzimy do zacisków, również czarnych, matowych, tym razem z naniesionym białym logo producenta. Ich obudowa wykonana jest z dwuczęściowego kutego aluminium. Jest to system dwutłoczkowy więc nie nadaje się do jazdy ekstremalnej gdzie potrzeba ogromnej siły hamowania ale do XC w zupełności wystarcza. Zaciski mocuje się do ramy za pomocą śrub Allena w rozmiarze 5mm. Tarcze to standardowe, mocowane w standardzie IS (na 6 śrub) modele G2 CleanSweep – tutaj o średnicy 160mm. Mocuje się je za pomocą klucza typu Torx T25. Na załączonym zdjęciu widoczne są również aluminiowe blaszki zapobiegające wykręcaniu się śrub mocujących z tarcz podczas jazdy (niedostępne w komplecie, przełożone z poprzednich hamulców Shimano). W tych hamulcach przewidziano możliwość montażu również średnic rotorów 185mm oraz 203mm z zastosowaniem odpowiednich adapterów do zacisków.

Avid Juicy 3 - klamka

Avid Juicy 3 - klamka

Zastosowane technologie
Avid, jak każdy producent sprzętu, chwali się kilkoma patentami zastosowanymi przy konstruowaniu tego modelu. Pozwolę sobie przybliżyć je nieco obecnym lub potencjalnym użytkownikom:Power Reserve Geometry – jest to właściwość konstrukcyjna usprawniająca przeniesienie energii użytkownika na proces hamowania. Charakterystycznie wyprofilowane klamki pozwalają na efektywniejsze wykorzystywanie zasady dźwigni. Skutkuje to większą ergonomią użytkowania oraz mniejszym zapotrzebowaniem na siłę nacisku wypływającą od użytkownika w celu zatrzymania naszego jednośladu. Dzięki zbliżeniu klamki do kierownicy również droga jaką musi pokonać palec w celu naciśnięcia dźwigni jest krótsza i umożliwia bardziej naturalny ruch ręki. Dodatkowo taki kształt zmniejsza prawdopodobieństwo ześlizgnięcia się ręki z dźwigni, co mogłoby w niektórych sytuacjach skończyć się tragicznie.

Reach Adjust – to system pozwalający na dostosowanie odległości klamki do wielkości dłoni rowerzysty. Jest to niesamowite udogodnienie zwłaszcza dla osób o bardzo małych czy też bardzo dużych dłoniach. W modelu Juicy 3 system znajduje się pod klamką i jest to śruba Allena wielkości 2,5mm. Odpowiednio manewrując kluczem możemy przybliżyć bądź oddalić klamkę od kierownicy.

Tri Align™ Caliper Positioning System™ – firma Avid opracowała technologię ułatwiającą życie użytkownikom jeżeli chodzi o instalację i regulację ich systemów hamulcowych. Dzięki niej ustawienie hamulca w pożądanej pozycji zajmuje dosłownie sekundy. Wystarczy tylko poluzować śruby mocujące zacisk po czym zacisnąć klamkę, co automatycznie ustawia tarczę w pozycji wyśrodkowanej w stosunku do położenia okładzin hamulcowych. Nie puszczając klamki należy wtedy dokręcić powtórnie śruby CPS™ i na tym proces regulacji położenia zacisków się kończy.

Drip Free Bleeding – jest to technologia pozwalająca na odpowietrzanie hamulca bez wycieków płynu hamulcowego, zwana inaczej „suchym odpowietrzaniem”. Jest to niezwykle komfortowe udogodnienie oszczędzające nam bałaganu przy serwisowaniu zestawu.

Użytkowanie
Avid Juicy 3Hamulce Juicy Three w konfiguracji fabrycznej sprawują się dobrze. Jednak w porównaniu do konkurencyjnych Shimano, a dokładniej do ich odpowiedników cenowych i modelowych – Deore LX BR-M585, które również posiadałem, wypadają blado. Siła hamowania jakby mniejsza, klamka ma dużo więcej jałowego skoku i ogólnie hamulce sprawiają wrażenie zapowietrzonych. Podkreślam, że sytuacja dotyczy konfiguracji fabrycznej. Po wymianie oryginalnych klocków organicznych montowanych przez producenta na dobrej klasy odpowiedniki metaliczne oraz uzupełnieniu nieco płynu hamulcowego Juicy 3 staje się szatańsko skuteczny. Siła jak i jakość hamowania znacząco wzrasta i wtedy Avid może się z powodzeniem mierzyć z resztą rynku w tym przedziale cenowym. Zwłaszcza, że model ten ma jedna bardzo istotną zaletę dla osób zainteresowanych odchudzaniem sprzętu – jest on sporo lżejszy od wspomnianych Deore LX, ważących około 690g (Juicy 3 – 535g komplet) i to właśnie zadecydowało o jego wyborze spośród tych dwóch modeli do nowej konfiguracji mojego roweru. Przy osiągnięciu podobnej skuteczności działania (po wspomnianych modyfikacjach) uzyskujemy również około 150 gramowy ubytek wagi na komplecie, co już nie jest taką błahostką. Fabryczne tarcze proponowane przez firmę Avid mają karbowaną krawędź Clean Sweep oraz większe otwory w obszarze bezpośredniego styku rotoru z zaciskiem, co poprawia skuteczność usuwania z nich zanieczyszczeń. Technologia się sprawdza i to również daje lekką przewagę nad produktem ze stajni Shimano. Dzięki zwartej budowie warunki atmosferyczne nie są Avidom straszne i można śmiało szaleć na sprzęcie do woli w każdą pogodę. Nie zauważyłem również wpływu deszczu czy mrozu na skuteczność działania okładzin. Czy to plucha i słota, czy -6 stopni, żadnych niespodzianek nie uświadczyłem. Brak jest też wszelkich pisków i rzężenia jeśli chodzi o klocki, które do niedawna doprowadzały do nerwicy mojego kumpla w jego BB5. Jak w przypadku każdych hamulców tarczowych po jakimś czasie tarcze dostają lekkiego bicia i chwilami słychać ciche miarowe obcieranie rotoru o klocki ale to jest raczej szczegół nie wpływający na jazdę i ustępuje po pewnym czasie. Oczywiście wszystko to pod warunkiem, że bicie jest minimalne. Generalne po przejechaniu na nich kilkuset kilometrów nie zaobserwowałem żadnych usterek uniemożliwiających lub drastycznie obniżających jakość ich pracy typu zacinanie się tłoków czy nieszczelność układu.

Konserwacja
Avid Juicy 3Hamulce Avid Juicy 3, jak każde inne hamulce hydrauliczne, wymagają okresowej wymiany płynu hamulcowego oraz odpowietrzania. Producent udostępnia do tego celu specjalne zestawy do odpowietrzania Avid Bleed Kit składające się z płynu hamulcowego, klucza do komory zbiornika wyrównawczego, dwóch strzykawek z odpowiednimi końcówkami, mosiężnych końcówek do skracania przewodów, zaślepek do zacisków uniemożliwiających ich zapadnięcie się podczas uzupełniania zbiorniczka… Słowem wszystkich kluczowych elementów potrzebnych do instalacji i okresowych czynności konserwacyjnych. Sam proces to temat na osobny artykuł więc nie będę się tutaj nad tym rozwodził. Odsyłam za to do publikacji mojego redakcyjnego kolegi Przemka klik. Koszt takiego zestawu to około 150 zł, a płyn wystarcza na kilka razy więc cena nie jest zbyt atrakcyjna ale za markowe zestawy niestety tak się płaci. Można oczywiście zrobić samemu prowizoryczny podobny zestaw ale tego oczywiście producent nie zaleca z wiadomych względów. Oczywiście płyn można nabyć również osobno w pojemnikach o zróżnicowanAvid Juicy 3ej objętości. (100ml, 250ml) Do mojego modelu producent fabrycznie zaaplikował płyn DOT 4 ale od niedawna firma sprzedaje płyn o współczynniku DOT 5.1, do którego również hamulce te są przystosowane. DOT to skrót od amerykańskiego Department of Transportation, czyli wydziału komunikacji i transportu. Instytucja ta między innymi zajmuje się klasyfikowaniem płynów hamulcowych według ich podatności na wpływ wilgoci i działanie wysokiej temperatury powstającej podczas tarcia. Im wyższy współczynnik tym płyn ma wyższą temperaturę wrzenia i tym samym jego właściwości kompresji są lepsze w warunkach ekstremalnych. Dodatkowo jest on w stanie przyjąć więcej wilgotności i zanieczyszczeń zanim jego właściwości ulegną pogorszeniu. W przypadku hamulców Avid Juicy 3 nie odczujemy raczej większej różnicy ponieważ sprzęt ten wykorzystywany jest raczej do mało ekstremalnych dyscyplin ale zjazdowcy z potężnym czterotłoczkowymi zaciskami i 203mm tarczami, eksploatowanymi bardzo intensywnie wyjdą na pewno nAvid Juicy 3a plus z płynem o współczynniku 5.1. Do zalania układu oczywiście można użyć płynów innych firm o takiej samej charakterystyce ale po raz kolejny producent nie zaleca takich zabiegów. Drugim materiałem eksploatacyjnym w hamulcach są oczywiście okładziny. Te wymienia się beznarzędziowo łapiąc za metalowe wypustki na krawędzi klocka i pociągając w celu ich wyjęcia. Należy uważać aby nie zacisnąć klamki po wyjęciu tarczy spomiędzy klocków. Może to spowodować zablokowanie lub nawet wypadnięcie tłoczków i rozszczelnienie układu. Po wyeksploatowaniu fabrycznych klocków organicznych warto zaopatrzyć się w klocki półmetaliczne co, jak już wspomniałem, zwiększa moc i poprawia modulację siły hamowania. Polecam klocki firm takich jak Kool-Stop (około 60zł) lub Swissstop (około 80zł).

Podsumowanie
Ogólnie pracę hamulców Avid Juicy 3 oceniam dobrze. Spisują się nienagannie i są mało awaryjne. Kontrowersje budzi jednak kwestia skuteczności działania. Na fabrycznej konfiguracji nie jest rewelacyjnie i w tym stanie nie poleciłbym ich rowerzystom ważącym powyżej 80 kg. Dopiero po zmianie okładzin i wyrównaniu poziomu płynu hamulcowego sprzęt pokazuje pazur. Cytując kolegę redakcyjnego „Juicy 3 na organikach to spowalniacze ale na metalicznych to żylety”. Modyfikacja wiąże się jednak z dodatkowymi kosztami i pewnym wkładem pracy i dlatego Avid tutaj może przegrać chociażby z konkurencją spod znaku Shimano. Wygrywa natomiast wagą i to znacząco, więc maniacy odchudzania na pewno tę różnicę docenią. Sprzęt ten przeznaczony jest w pierwszej kolejności dla osób zaczynających przygodę z poważniejszym jeżdżeniem i szukających dobrych hamulców hydraulicznych w przystępnej cenie. Ostatecznie czy hamulce Avid Juicy 3 przypadną użytkownikowi do gustu to już kwestia indywidualnych upodobań ale śmiało można stwierdzić sprzęt jak najbardziej zapracował sobie na swoją pozycję na rynku i ciągle jest produktem chętnie wybieranym przez amatorów kolarstwa górskiego.

Zalety:
– suche odpowietrzanie
– niska waga
– łatwość regulacji
– atrakcyjna cena
– możliwość dwustronnego montażu

Wady:
– niska skuteczność hamowania w fabrycznej konfiguracji
– w większości modeli niedzielona obejma wymuszająca zdjęcie chwytów przy montażu
– organiczne klocki w standardzie

Autor: Robert „Soulless” Janek

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Test hamulców Avid Juicy UltimateTest hamulców Avid Juicy Ultimate Avid Juicy to seria hydraulicznych hamulców tarczowych, która pojawiła się w sprzedaży w 2003 roku. Od razu stała się hitem - przede wszystkim za nowy trend jaki wniosła w produkcję […]
  • Test hamulca tarczowego Avid BB7Test hamulca tarczowego Avid BB7 Montaż: Montaż hamulca jest bajecznie łatwy, a (z regulacją) zajmuje mniej czasu niż montaż tarczy. Wystarczy poluzować śrubki CPS (to te łączące zacisk z adapterem), "Nałożyć" hamulec […]
  • Montaż hamulców tarczowychMontaż hamulców tarczowych W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce tarczowe. Jeszcze kilka lat temu były one czymś nowym, rzadko spotykanym, trudnym w montażu i wymagającym ogromnych […]
  • Klamki hamulcowe DeOne – czy prawie robi aż tak wielką różnicę?Klamki hamulcowe DeOne – czy prawie robi aż tak wielką różnicę? Kilka miesięcy temu przeglądając różne fora rowerowe natknąłem się na temat dotyczący klamek będących kopią Avid’ów fr5. Internauci zastanawiali się czy Avid wypuścił na rynek wersję OEM […]
  • Avid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowańAvid Single Digit 5 czyli hamowanie bez zahamowań Dane techniczne: Wykonanie: kute aluminium + stal nierdzewna Klocki: jednoczęściowe, Avid 20R Waga: 198 g (zestaw na jedno koło) Nie ma wątpliwości, że bez hamulców da się jechać, […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Hamulce, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie