mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Test Pedałow SPD Shimano XT PD-M770

Podziel się:

Wielu amatorów jazdy wyczynowej po pewnym czasie zaczyna rozważać możliwość zmiany standardowych platformowych pedałów na pedały zatrzaskowe. Dotyczy to raczej rowerzystów uprawiających dyscypliny dystansowe niż fanów grawitacyjnych odmian kolarstwa, choć nie tylko. W związku z tym nasuwa się szereg pytań i wątpliwości co do słuszności takiego zamiaru. W tym teście weźmiemy na warsztat pedały SPD Shimano XT PD-M770 i postaramy się rozwiać wszelkie dylematy związane z użytkowaniem tego rodzaju sprzętu.

Komplet PD-M770 przed montażem

Komplet PD-M770 przed montażem

Zacznijmy może od tego co to właściwie jest SPD (Shimano Pedaling Dynamics). Jest to standard pedałów zatrzaskowych opatentowany przez firmę Shimano w roku 1990. Zestaw taki składa się z pedałów zatrzaskowych oraz bloków mocowanych w podeszwie specjalnie przystosowanych butów. Pozwala on na stałe połączenie podeszwy buta z pedałem czyniąc pedałowanie łatwiejszym i wydajniejszym. Zaletą systemu SPD są małe rozmiary bloków umożliwiające chodzenie w przeciwieństwie do rozwiązań marki Look, stosującej bardzo duże bloki. Oczywiście działa to również w drugą stronę. Jakość połączenia buta z pedałem w przypadku SPD jest nieco gorsza, co sprawia, że przeniesienie energii jest mniej wydajne niż w przypadku zestawów marki Look. Stąd SPD jest standardem stosowanym w kolarstwie górskim a Look w kolarstwie szosowym.

Budowa
Pedały SPD Shimano XT PD-M770
Korpus i zatrzaski tego modelu wykonane zostały z aluminium natomiast oś mocująca ze stali chromowo-molibdenowej co znacznie zwiększyło trwałość i odporność na uszkodzenia w porównaniu na przykład z modelem PD-M520. Waga również uległa obniżeniu z około 380g do 353g co może być istotne przy maksymalizowaniu osiągów. W komplecie otrzymujemy stalowe bloki SM-SH51 oraz śruby mocujące. Pedały wykonane są bardzo solidnie, z dbałością o szczegóły a profesjonalnego wyglądu i drapieżności dodaje im wielkie logo Deore XT laserowo naniesione na boczna część korpusu. Oś z korpusem łączy doskonale uszczelnione gumowym oringiem łożysko kulkowe. Korpus i zatrzaski zaprojektowane zostały w taki sposób aby maksymalnie zredukować zapychanie się mechanizmu błotem, co w przypadku kolarstwa górskiego stanowi częsty problem. Do ramion korby pedały te mocuje się za pomocą klucza imbusowego 8mm. Brak mocowania kluczem płaskim poprawia estetykę jednak może być problemem w przypadku gdy gwint się zapiecze i sprawia trudności przy próbie odkręcenia. Pedały posiadają po dwie śruby regulujące siłę trzymania zatrzasków. Wpływa to na łatwość awaryjnego wypinania się sprzętu w sytuacjach kryzysowych.

Użytkowanie

Pedały SPD Shimano XT PD-M770Szczerze mówiąc sam sceptycznie podchodziłem do pomysłu przytwierdzenia moich nóg na stałe do roweru zwłaszcza, że lubię jazdę terenową, podczas której zdarza się, że trzeba się ratować nogami. Nigdy wcześniej nie używałem takiego rozwiązania i nie wyobrażałem sobie jak można wygodnie jeździć w taki sposób. Jednak, głownie za sprawą redakcyjnych kolegów i po obejrzeniu z bliska podobnego sprzętu jednego z nich, zdecydowałem się na instalacje takiego systemu w moim jednośladzie. Pierwsze co mi przyszło na myśl po wpięciu butów „na sucho” w domu to: „Ja się na tym zabiję…”. Po wyjściu na ulicę i kilku próbach wpięcia się i przejażdżce po okolicy na moich ustach pojawił się szeroki uśmiech. Jazda stała się dużo mniej energochłonna, efektywniejsza i szybsza. System ten umożliwia rozwijanie większych prędkości przy wykorzystaniu podobnego zasobu energii napędowej naszych nóg. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku pedałów SPD nie tylko pchamy korbę ale jednocześnie ciągniemy ja drugą nogą. Efektywne wykorzystanie tego systemu wymaga dopracowania techniki ale zwykle nie trwa to długo nawet w przypadku rowerzystów pierwszy raz stosujących takie rozwiązanie w swojej karierze. Wbrew obawom o wywrotkę spowodowaną zbyt późnym zamiarem zdjęcia nóg z pedału, w tym modelu zdecydowanie trudniej jest się wpiąć niż wypiąć. Wpinanie się początkowo może być nieco irytujące zwłaszcza gdy ruszamy spod świateł i „szukamy” blokiem zatrzasku ale po kilku przejażdżkach robi się już to odruchowo. Natomiast awaryjne wypinanie się przy minimalnej sile trzymania zatrzasku jest tak łatwe, że nawet jeśli zapomnimy o tym to i tak system zaprojektowany jest tak, że noga odruchowo wysunie się z mocowania i zdążymy się podeprzeć. Dlatego do nauki zaleca się najlżejsze ustawienie i w miarę oswajania się z systemem i stylem jazdy dokręcanie zatrzasku w celu zapewnienia mocniejszego trzymania przy ostrzejszej jeździe. Łożyska chodzą lekko a ich praca jest płynna.

Podsumowanie

Pedały SPD Shimano XT PD-M770 to produkt Pedały SPD Shimano XT PD-M770drugi w hierarchii jakościowej w swojej klasie, zaraz po modelu XTR PD-M970. Różnica tkwi w materiałach użytych w produkcji a co za tym idzie również w masie. Oczywiście w przypadku modelu XTR dochodzi do tego również dwukrotnie wyższa cena niż w przypadku modelu z grupy XT, który jest jednocześnie bardzo solidnie wykonany i spełnia wszystkie wymagania rowerzysty. W zestawieniu cena/jakość XT bije swojego droższego brata na głowę. Odkąd przesiadłem się na pedały zatrzaskowe nie widzę możliwości powrotu na platformy. Jest to wielki krok naprzód w kwestii napędu i jestem przekonany, że każdy amator ambitnej turystyki szosowo-terenowej byłby tego samego zdania. Oczywiście są i wady tego rozwiązania. Trzeba dokupić buty, których cena w zależności od jakości i przeznaczenia, wynosi od 150zł do nawet ponad 1000zł.  Jednak dla początkujących buty w granicach 200zł sprawdzą się znakomicie a wydajność jazdy znacznie się poprawi. Dla niektórych przyzwyczajenie się do butów „przyklejonych” do pedałów może nastręczać trudności, co będzie owocowało licznymi wywrotkami. Przy takim systemie należy pamiętać o wcześniejszym wypięciu bloków podczas zatrzymywania się. W tym przypadku cena samych pedałów też jest wyższa niż standardowych platform (około 140zł wraz z blokami) ale, tak jak było to wspomniane wcześniej, radość z jazdy i transfer energii do napędu są nieporównywalnie większe więc jest to kwestia jak najbardziej do przełknięcia.

Zalety:
– Doskonałe przeniesienie energii rowerzysty na napęd
– Większy komfort jazdy
– Widoczny skok osiągów w stosunku do pedałów platformowych
– Estetyczny i profesjonalny wygląd
– Stosunkowo niska waga

Wady:
– Początkowe trudności z dostosowaniem się do systemu
– Konieczność zakupu butów SPD
– Mocowanie tylko imbusem

Autor: Robert „Soulless” Janek

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Serwis pedałów Shimano PD-M540 i PD-M520Serwis pedałów Shimano PD-M540 i PD-M520 Pedały podobnie jak siodełko i kierownica, to jedna z części w rowerze z którą mamy bezpośredni kontakt podczas jazdy. Podczas jazdy przenoszą duże obciążenia napędzając rower. Mimo, że […]
  • Pedały Shimano PD-M520 – testPedały Shimano PD-M520 – test Dane techniczne: -waga: 380g -oś obraca się na łożyskach kulkowych -otwarta konstrukcja zapobiegająca zapychaniu się błotem W 2004 roku firma Shimano wprowadziła na rynek dwa […]
  • Przednia przerzutka XT 2004 FD-M751Przednia przerzutka XT 2004 FD-M751 Shimano XT to po XTR jedne z najlepszych komponentów do rowerów górskich. Obecnie w swoim Authorze mam przednią przerzutkę Shimano XT (FD-M751) i jestem bardzo zadowolony. Jest ona […]
  • Shimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnejShimano Deore XT (RD-M761) – test przerzutki tylnej Dziś w recenzji chciałbym przedstawić przerzutkę tylną Deore XT – model 2007. Jest to kolejny element mojego roweru, z którego korzystam już jakiś czas. W zeszłym roku, jesienią pisałem o […]
  • Pedały zatrzaskowe SHIMANO PD-M540Pedały zatrzaskowe SHIMANO PD-M540 Pedały PD-M540 to nowy model firmy SHIMANO na rok 2004 stanowiący kontynuację linii pedałów zapoczątkowaną przez model PD-M959. Całkowicie nowa konstrukcja, posiadająca ulepszony mechanizm […]
Tagi wpisu: , , , ,

Kategoria: Napęd, Testy sprzętu
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie