mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Centrowanie koła w domowych warunkach

Podziel się:

W dzisiejszych czasach rynek oferuje nam wiele zestawów kół. Wielu użytkowników rowerów postanawia również zaplatać koła z własnych osobno zakupionych części co w wielu przypadkach okazuje się opłacalne.
Oprócz nielicznych wyjątków prędzej czy później koło przestanie być idealnie proste.
To jak szybko się to stanie zależy od wielu rzeczy, oczywiście najistotniejsze jest to jak traktujemy koło, ale także jakość zastosowanych części, odpowiednie złożenie koła i naciąg szprych.

W większości przypadków skrzywienie jest możliwe do naprawy.
Jeśli chcemy aby koło było znów proste można oddać je do serwisu, lub jeśli czujemy się na siłach samemu je wycentrować.
W poniższym artykule chciałbym przedstawić jak to zrobić.

Klucze do centrowaniaNajważniejszą rzeczą jest klucz do nypli Odróżniamy 3 najpopularniejsze rodzaje owych kluczy. Różnią się one jedynie rozmiarem: 3.2, 3.3 i 3.4 mm. W bardzo nagłych przypadkach można użyć kombinerek, jednak można łatwo nimi zniszczyć nypel, nie polecam.

Kolejną ważną i potrzebną rzeczą jest centrownica, aczkolwiek w domu mało kto ją ma, więc bez problemów można obejść się bez niej. Wystarczą do tego widełki w rowerze, które może nie będą tak precyzyjne jak centrownica, jednak pozwolą uzyskać zadowalający efekt.

W wygodnej sytuacji są tutaj posiadacze hamulców szczękowych.
Aby przygotować koło do centrowania należy:

1.    Zdjąć oponę i dętkę z koła, następnie opaskę
2.    Odwrócić rower „do góry kołami” uważając przy tym aby nie  zgnieść takich elementów kierownicy jak licznik, i ustawić go w miarę stabilnie
3.    Założyć i przykręcić koło.
4.    Zacisnąć szczękę hamulca (Jeżeli takie posiadamy)

Hamulców używamy po to, aby dowiedzieć się gdzie obręcz koła „skacze” na bok.
Jeśli nie posiadamy hamulców szczękowych do sprawdzenia naszego koła możemy użyć np. ołówka i dobrze go przymocować do widełek. Jeśli nie boimy się porysować obręczy można użyć markera (najlepiej do białych tablic – zmywalnego) wtedy nierówność koła będzie dodatkowo wizualizowana:)

Gdy już wiemy jak bardzo gdzie koło jest skrzywione, możemy zabrać się za najtrudniejszą część centrowania.

Rozpatrzmy przykład kiedy obręcz ucieka w pewnym miejscu w prawą stronę.

Bierzemy odpowiedni klucz do naszych szprych i powoli po 1/4 obrotu (zgodnie ze wskazówkami zegara) luzujemy prawe szprychy (te które mocowane są do piasty po prawej stronie) w miejscu gdzie ucieka koło,

Centrowanie koła

a szprychy po stronie lewej dokręcamy (w stronę przeciwną niż w ruchach zastosowanych podczas odkręcania)

Centrowanie koła

sprawdzamy czy koło nie ucieka, jeżeli jeszcze jest krzywe powtarzamy czynność.

Szprychy dokręcać należy stopniowo i po każdym obrocie sprawdzać efekty, pośpiech jest niewskazany, warto zachować umiar w obracaniu szprychami, dobrze jest sprawdzać czy przypadkiem gdy prostujemy koło w jednym miejscu to w drugim go nie krzywimy.

W niektórych przypadkach spotykamy tzw. „efekt jaja” czyli koło traci swój okrągły kształt i przybiera kształt jaja.
Wtedy, aby to sprawdzić ustawiamy na dole marker tak, żeby ocierał o felgę, gdy będzie przeskakiwała w dół. Marker zaznacza nam miejsca deformacji koła. I wtedy w tym miejscu oraz po przeciwnej stronie koła dokręcamy nasze szprychy o ok. 1 obrót. (Szprychy dokręcamy i odkręcamy w taki sam sposób jak przy wcześniejszych czynnościach, z tym że kręcimy wszystkimi szprychami w danym miejscu tak aby obręcz podnieść lub obniżyć a nie przesunąć w którąś stronę). Gdy już uzyskamy zadowalające efekty można zdjąć koło i oprzeć je pionowo o oś piasty a następnie równomiernie docisnąć obręcz tak aby zlikwidować naprężenia szprych. Należy to powtórzyć z obu stron koła. Po tej czynności należy sprawdzić czy koło nie zmieniło swojego kształtu, i wprowadzić ewentualne drobne poprawki.

O centrowaniu koła mogę ze swojego doświadczenia powiedzieć tylko tyle. Jeśli będziecie robić to pierwszy raz to z początku może wam nie wychodzić, ale niema co się zrażać i trzeba próbować, aż do uzyskanie pozytywnych rezultatów.

Autor: Michał Chmielewski

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Koło na tył: obręcz Dartmoor VooDoo + piasta XT – test długodystansowyKoło na tył: obręcz Dartmoor VooDoo + piasta XT – test długodystansowy Od paru lat używałem koła zaplecionego na piaście Alivio, czarnych szprychach no-name i obręczy Alexrims TA19. Niestety z czasem koło to było nie wystarczające dla mnie. Zaczęły się […]
  • Remerx Grand Rock-test długodystansowyRemerx Grand Rock-test długodystansowy Bardzo dawno temu kupiłem całe koło firmy Remerx do tyłu. Dziś po kilku tysiącach kilometrów napiszę o nich parę słów. Chciałbym się skupić jedynie na samej obręczy, bo piasta i szprychy […]
  • Zaplatanie koła na cztery krzyżeZaplatanie koła na cztery krzyże Do zaplecenia koła potrzebna nam jest obręcz /rawka, felga/, piasta,odpowiednia ilość szprych /przeważnie 28, 32 lub 36/, nyple, płaski śrubokręt oraz klucz do centrowania czyli klucz do […]
  • Piasta przednia – budowa, serwis i konserwacjaPiasta przednia – budowa, serwis i konserwacja Piasta przednia jest stosunkowo prostym mechanizmem w rowerze. Aluminiowy (najczęściej) korpus osadzony jest na łożyskowanej osi. Jednak od jej jakości mocno zależy nasz komfort i lekkość […]
  • Manetki – porównanie systemów i konserwacjaManetki – porównanie systemów i konserwacja To dzięki manetkom możemy zmieniać biegi. Są więc one współodpowiedzialne za szybkość i precyzję pracy naszej przerzutki. Nawet najlepsza przerzutka nic nam nie da jeśli manetki będą złej […]
Tagi wpisu: ,

Kategoria: Porady warsztatowe, Warsztat

One Pingback/Trackback

   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl
Mactronic Bike Pro Laser

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800)

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

motaz_hamulcow_tarczowych_1

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

serwis_skareb_26

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

serwis_piasty_tylnej_1

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

map-icon

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

map-icon

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

map-icon

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

map-icon

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie