mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Chwyty kierownicy – wybór i montaż

Podziel się:

1. Materiały
Chwyty są jednym z trzech punktów kontaktu biker’a z rowerem. Muszą spełniać one szereg zadań.
Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie dobrego chwytu. Nasze ręce nie mogą się ślizgać po chwytach, nawet kiedy jest mokro. Zależy od tego nasze bezpieczeństwo. Inżynierowie rozwiązali ten problem stosując odpowiednie mieszanki gumy dzięki którym nawet spocona ręka pewnie trzyma chwyt i umożliwia kontrolowanie roweru.

Boplight RA 003

Chwyty Boplight

Kiedy już wiemy, że nie puścimy kierownicy, nawet w trudnych warunkach, warto by było zapewnić sobie komfort. Gripy tłumią drgania, dzięki czemu nasze nadgarstki mniej się męczą – są narażone na mniejsze wstrząsy. Guma, która zapewnia pewne trzymanie kierownicy, nie zawsze dobrze tłumi drgania. Pojawiły się więc chwyty złożone z dwóch rodzajów gumy, lub też z gumy i z żelu, który świetnie tłumi drgania.
Obecnie, za najlepszą mieszankę gumy uważa się kraton, który świetnie spełnia wszystkie wymagania stawiane chwytom, choć pojawiają się oczywiście komponenty wykonane z innej gumy lub materiału.

2. Mocowanie chwytu
W ostatnich latach chwyty nieco skomplikowały się w swojej konstrukcji – pojawił się szereg rozwiązań, które miały ułatwić ich zakładanie i zdejmowanie, a także rozwiązać problem zsuwania się w przypadku, kiedy do kierownicy nie były przykręcone rogi.
Zaczęto więc produkować chwyty z obejmami. Po założeniu gripa wystarczy skręcić imbusem obejmę – w ten sposób zapewniony pewny sposób połączenia z kierownicą. Zależnie od producenta obejmy znajdują się, z jednej strony, z dwóch, są integralną częścią chwytów, lub dają się rozłączyć.

3. Montaż i demontaż
Montaż i demontaż chwytów bez obejm może przysporzyć sporo problemów. Ale istnieją sposoby na ułatwienie tej czynności.
Żeby założyć chwyt wystarczy zwilżyć go od środka wodą, lub płynem do mycia naczyń przy czym to drugie rozwiązanie wydaje mi się być lepsze. Odrobina płynu spowoduje, że chwyt z łatwością wejdzie na kierownicę, ale przez jakiś czas będzie się na niej obracał. Jednak kiedy płyn już wyschnie to dodatkowo przyklei gripy do kierownicy.
Zdejmowanie odbywa się w analogiczny sposób. Pod spód gripa za pomocą strzykawki, wlewamy nieco wody, która znacznie ułatwi zdejmowanie. Możemy jeszcze bardziej sobie pomóc nie ściskając bezpośrednio chwytu, tylko pchać go za pomocą manetki, która poluzujemy w tym celu. W ten sposób demontaż nie powinien sprawić nam problemu.
Jeśli posiadamy Gripshifht’y – manetki obrotowe to często konieczne okazuje się skrócenie chwytu. Najłatwiej jest to zrobić za pomocą ostrego noża do tapet. Nim też możemy zniwelować ewentualne nierówności. Warto przyłożyć się do tej czynności, chociażby dla estetyki wykonania.

Autor: Hubert Kwiatkowski

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Przerzutka przednia – wybór, montaż i konserwacjaPrzerzutka przednia – wybór, montaż i konserwacja 1. Podział Chcąc kupić przerzutkę przednią musimy zwrócić uwagę na kilka jej parametrów. Jak świat światem nikt jeszcze nie skonstruował całkowicie uniwersalnego narzędzia czy urządzenia. […]
  • Manetki – porównanie systemów i konserwacjaManetki – porównanie systemów i konserwacja To dzięki manetkom możemy zmieniać biegi. Są więc one współodpowiedzialne za szybkość i precyzję pracy naszej przerzutki. Nawet najlepsza przerzutka nic nam nie da jeśli manetki będą złej […]
  • Hamulce V-brake – wybór, montaż i konserwacjaHamulce V-brake – wybór, montaż i konserwacja Trudno pisać o samych hamulcach v-brake. Nie tylko od ramion hamulca zależy jakość hamowania. Bardzo dużo zależy tutaj od klamek. Razem z klockami mają one decydujący wpływ na skuteczność […]
  • Przerzutka tylna – wybór, montaż i konserwacjaPrzerzutka tylna – wybór, montaż i konserwacja 1. Podział Głównym czynnikiem dzielącym przerzutki jest rodzaj zastosowanej sprężyny. Sprężyny normalne powodują, że przerzutka sama zrzuca biegi, sprężyna ciągnie ją w stronę […]
  • Montaż sterów i widelcaMontaż sterów i widelca 1. Podział sterów W rowerach górskich, bo w końcu to o nich jest ta strona, stery typu ahead całkowicie wyparły klasyczne stery więc świadomie pomijam je w tej instrukcji. Pomijam […]
Tagi wpisu: , , ,

Kategoria: Porady warsztatowe, Warsztat
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie