mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Linki i pancerze – budowa, konserwacja i wymiana

Podziel się:

1. Budowa
Linki i pancerze o tych najtańszych do tych najdroższych różnią się między sobą dość znacznie, ale mają wspólne punkty konstrukcyjne.
I tak oto linka hamulcowa ma średnicą 1,6 mm, a linka przerzutkowa 1,2 mm. Oczywistą różnicą jest końcówka.
Na rynku znajdziemy linki zrobione ze stali ocynkowanej (cynk się wyciera i linka może korodować) lub nierdzewnej. W wyższej półce cenowej cięgna pokrywanę są warstwą teflonu, która zmniejsza tarcie. Już niemal standardem jest szlifowanie linek. Nadaje się im w ten sposob okrągły kształt.
Większość linek jakie możemy spotkać na rynku wykonana jest w splocie 1×19. Znaczy to, że nasza linka składa się z 19 skręconych ze sobą mniejszych drucików. Linki najwyższej jakości posiadają splot 7×7. Najpierw z 7 drucików skręcanych jest 7 mniejszych linek i dopiero one skręcone ze sobą tworzą linkę.
Pancerze do przerzutek posiadają mniejszą wewnętrzną średnicę od pancerzy hamulcowych. Są też od nich sztywniejsze. Wiąże się to z ich konstrukcją.
Pancerze przerzutkowe wykoanane są z plastikowej wkładki otoczonej wzdłużnie ułożonymi, lekko skręcającymi drutami. Całość oblana jest plastikiem.
PancerzPancerz hamulcowy musi przenosić znacznie większe obciążenia niż przerzutkowy więc jest on zrobiony z szerokiej na parę milimetrów i bardzo długiej blachy, która jest zawinieta w spiralę. Wewnątrz spirali znajduje się wkładka z plastiku. O ile nie wolno stosować pancerzy przerzutkowych do hamulcy (po prostu się rozlecą po pewnym czasie) nie widzę przeciwwskazań żeby pancerzy hamulcowych użyć do prowadzenia cięgna od przerzutki.
Teraz już większość pancerzy ma wkładkę pokrytą teflonem, która zmniejsza tarcie wewnątrz pancerze.
Dodatkowo te droższe pancerze wyposażone są w rozmaite systemy uszczelniające, które mają za zadanie ochronić ich wnętrze przed wszechobecnym kurzem czy błotem. O ile obowiązkiem jest używanie pancerzy z teflonem i nierdzewnych, szlifowanych linek to decyzję o stosowaniu droższych systemów pozostawiam czytelnikowi.

2. Przycinanie pancerzy
Do prawidłowego przycięcia pancerza potrzebne nam będą: obcinaki do pancerza lub obcęgi czołowe, pilnik do metalu, nóż, stara linka i olej do łańcucha.
Pancerz obcinamy obcinakami lub obcęgami czołowymi. Często przy przecinaniu zdarza się, że zgnieciemy teflonową wkładkę. Należy wtedy z drugiej strony włożyć linkę i przepchać ją przez zgniecony otwór, a kręcąc linką na boki możemy nadać mu okrągły kształt. Sprawdźmy czy końcówka obciętego pancerza nie jest ostra, sprawdźmy czy linka nie zahacza o niego. Jeśli tak użyjmy pilnika do spiłowania go. Czas na założenie końcówek. Jeśli metalowa końcówka nie chce wejść, możemy zeskrobać trochę plastikowej otoczki z pancerza, ale nie zapominajmy, że nie powinna też sama spadać. Kiedy już założymy (wciskajcie najmocniej jak możecie, choć pancerz i tak się jeszcze ułoży i regulacją przerzutek i hamulców będziemy musieli powtarzać) końcówkę to możemy ją lekko ścisnąć obcinaczem. Do tak przygotowanego pancerza możemy wpuścić kilka kropel oleju, który zmniejszy tarcie w pancerzu.

3. Dobieranie długości
Pancerze nie mogą być zbyt krótkie (nie będziemy mogli go końca skręcić kierownicy, jak już to zrobimy to rower może zacząć sam hamować lub zmieniać biegi), ani zbyt długie (pancerze wtedy zaczną stawiać większy opór lince, a także łatwiej będzie o coś zahaczyć i je zerwać). Możemy dobrać długość pancerzy przycinając je odpowiednio na taką długość jaką miały poprzednie.
Możemy też dobrać długość samemu, nie jest to trudna czynność.
Na początek musimy dobrze wiedzieć jak będą przebiegały pancerze, szczególnie przy kierownicy. Warto spojrzeć jak to jest zrobione w rowerach firmowych. Jeśli mamy przelotki umieszczone na górnej rurze to najodpowiedniejsze wydaje mi się następujące ustawienie: linka od przerzutki tylnej nie otacza główki ramy i trafia do przelotki po prawej stronie, linka od tylnego hamulca otacza główkę ramy i trafia do środkowej przelotki, a linka od przerzutki tylnej trafia do lewej przelotki nie otaczając główki. Takie ustawienie zapobiega krzyżowaniu się linek przy przelotkach i powoduje, że linki nie uderzają za bardzo o siebie.
Długość pancerza dobierzmy tak żeby w skrajnych położeniach kierownicy (tak samo należy uwzględnić skrajne położenia zawieszenia, zarówno z tyły jak i z przodu roweru) nie był zbyt napięty, ani mocno pozaginany, do takiej długości dodajemy 2, 3cm. Nie ma problemu z pancerzem między nieruchomymi elementami, ale też dodaj do długości takiego pancerza 1cm. Pancerz biegnący do przerzutki tylnej powinien zataczać w miarę łagodny łuk (no chyba, że masz przerzutkę Sram, lub kółko Avid Rollamajig).
Jeśli zmontujemy już cały zestaw to pamiętajmy żeby nie ucinać zbyt krótko linek, utrudni to regulację. Zostawmy z 6, 7cm linki. Łatwo ją wtedy będzie chwycić kombinerkami. Przykręcając linkę śrubami zwróćmy uwagę żeby byłą położona jak najbliżej gwinty śruby, lub jeśli jest wyżłobiony odpowiedni rowek to żeby się tam znajdowała, zapobiegnie to rozszczepieniu linki. Załóżmy końcówki linek i gotowe.

4. Konserwacja i wymiana
Kiedy przerzutki zaczynają ciężko chodzić, a i hamowanie się pogarsza może to oznaczać, że nadszedł czas wymienić linki. Niestety może się zdażyć tak, że chwilowo nie mamy funduszy. Pozostaje więc nam próba reanimacji tego układu cięgien, który mam, tak, żeby wytrzymał do wymiany. W tym celu musimy wyjąć linki i dokładnie je wyczyścić w benzynie ekstrakcyjnej, a jeśli zajdzie potrzeba to również w jakimś odrdzewiaczu. Posmarujmy następnie linki smarem stałym. Następnie umieścmy je z powrotem w pancerzach i zamontujmy do roweru. Tam, gdzie linka jest odsłonięta wytrzyjmy ją dokładnie ze smaru.
W ten sposób przedłużyliśmy nieznacznie żywotność naszych pancerzy. Nie uchroni nas to jednak przez zbliżającą się zmianą.

Autor: Hubert Kwiatkowski

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Piasta przednia – budowa, serwis i konserwacjaPiasta przednia – budowa, serwis i konserwacja Piasta przednia jest stosunkowo prostym mechanizmem w rowerze. Aluminiowy (najczęściej) korpus osadzony jest na łożyskowanej osi. Jednak od jej jakości mocno zależy nasz komfort i lekkość […]
  • Łańcuch – budowa i konserwacjaŁańcuch – budowa i konserwacja 1. Rodzaje i budowa Najogólniej rzecz ujmując łańcuchy dzielimy ze względu na ich szerokość. Z tego względu przeznaczone są do kaset 7 i mniej rzędowych, 8 rzędowych i 9 rzędowych. Węższe […]
  • Przerzutka przednia – wybór, montaż i konserwacjaPrzerzutka przednia – wybór, montaż i konserwacja 1. Podział Chcąc kupić przerzutkę przednią musimy zwrócić uwagę na kilka jej parametrów. Jak świat światem nikt jeszcze nie skonstruował całkowicie uniwersalnego narzędzia czy urządzenia. […]
  • Hamulce V-brake – wybór, montaż i konserwacjaHamulce V-brake – wybór, montaż i konserwacja Trudno pisać o samych hamulcach v-brake. Nie tylko od ramion hamulca zależy jakość hamowania. Bardzo dużo zależy tutaj od klamek. Razem z klockami mają one decydujący wpływ na skuteczność […]
  • Manetki – porównanie systemów i konserwacjaManetki – porównanie systemów i konserwacja To dzięki manetkom możemy zmieniać biegi. Są więc one współodpowiedzialne za szybkość i precyzję pracy naszej przerzutki. Nawet najlepsza przerzutka nic nam nie da jeśli manetki będą złej […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie