mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Montaż sterów i widelca

Podziel się:

1. Podział sterów
W rowerach górskich, bo w końcu to o nich jest ta strona, stery typu ahead całkowicie wyparły klasyczne stery więc świadomie pomijam je w tej instrukcji. Pomijam oczywiście rowery z supermarketu, których bez względu na wygląd, góralami nie nazwę.
Stery ahead zasadniczo dzielimy na dwa typy: jak to często w życiu bywa nazwa się powiela czyli stery ahead i te drugie – stery zintegrowane. W sterach ahead miski wystają ponad główkę, a w zintegrowanych są w tej rurze ukryte lub łożyska są bezpośrednio umieszczane w główce (trzeba na to zwrócić uwagę, kiedy będziemy kupowali sobie stery).
Kolejnym kryterium podziału sterów może być rodzaj zastosowanych w nich łożysk.

Stery Accent AC-N.18

Stery Accent AC-N.18

Najtańszym z ułożyskowań są łożyska kulkowe. Miski sterów stanowią jednocześnie bieżnię dla kulek, które umieszczone w tzw. wiankach stanowią najprostsze łożysko toczne. W gruncie rzeczy wianki są niepotrzebne i możemy je usunąć. Musimy jednak uzupełnić brakujące miejsca kulkami. Najłatwiej układać kulki w misce, którą dość grubo posmarujemy smarem. Po kolei układamy kulki tak, żeby były w miarę ciasno ułożone. Są to stery najprostsze i wymagają częstej uwagi. Musimy regularnie je rozbierać, smarować i składać ponownie. Nawet jeśli do takich sterów dodawane jest jakieś uszczelnienie jest ono niezbyt skuteczne.
Coraz częściej możemy spotkać stery oparte na łożyskach maszynowych. Łożysko takie jest nierozbieralne. Zwykle jest uszczelnione i nie wymaga smarowania. Kiedy będzie już zatarte możemy kupić w sklepie nowe (łożysko maszynowe to łożysko, które spełnia odpowiednie normy rozmiaru, wytrzymałości itp. dlatego nie powinno być problemu z dostępnością).
Ostatnim typem łożysk jakie możemy spotkać w sterach jest łożysko igiełkowe. Kulki zastąpione są tutaj przez małe walce umieszczone pod odpowiednim kątem. Są one w stanie przenosić większe obciążenia, zarówno osiowe jak i promieniowe, niż łożyska maszynowe kulkowe, ale są one gorzej uszczelnione, co w przypadku rowerów ma ogromne znaczenie.

2. Montaż sterów i widelca
Żeby zamontować stery musimy wbić miski w ramę (no chyba, że mamy ramę do której łożyska wkłada się bezpośrednio). W zasadzie powinno się to robić prasą, ale praktycznie możemy poradzić sobie młotkiem. Posmarujmy główkę ramy i miski w miejscach gdzie będą się ze sobą stykały. Następnie wbijamy młotkiem miskę uważając żeby była ustawiona prosto. Uderzając z odpowiedniej strony korygujemy jej pozycję. Nie uderzajmy w miski bezpośrednio młotkiem, ale przez jakąś deskę z drewna, która od uderzeń młotka nie pęknie. Unikniemy w ten sposób możliwości zniszczenia miski. Na koniec upewnijmy się, że miski są wbite do końca i są do siebie równoległe.
Musimy też nabić jedną z misek na rurę sterową amortyzatora. Robimy to w ten sam sposób posługując się rurą o średnicy wewnętrznej nieco większej niż 1 i 1/8 cala lub za pomocą śrubokręta. Przykładając śrubokręt do miski postarajmy się ułożyć go w takim miejscu gdzie ewentualne wgniecenie nie będzie przeszkadzało. Przykładając śrubokręt z różnych stron powoli wbijamy miskę do samej korony (chyba już nie muszę przypominać o smarowaniu tych miejsc).
Następnie zakładamy dolne łożysko na rurę sterową, górne wkładamy do miski wbitej w ramę. Składamy prowizorycznie całość, razem ze wszystkimi podkładkami (to ile będziemy ich mieli zależy od nas) i mostkiem. Zaznaczamy część rury sterowej, która wystaje ponad mostek, następnie odejmujemy od długości rury sterowej około 5mm (koniec rury powinien znajdować się kilka milimetrów pod krawędzią mostka, ale jednocześnie nad śrubami mocującymi mostek) i w tym miejscu obcinamy brzeszczotem lub innym narzędziem przystosowanym do cięcia rur. Możemy szczyt rury oszlifować żeby nie było na nim zadziorów i tak żeby była prosto obcięta.

Do rury sterowej musimy wbić gwiazdkę (chyba że mamy patent typu toplock). Posłużymy się naszym niezawodnym młotkiem. Szyszkę kładziemy na rurze i uderzeniem młotka wpychamy ją do wnętrza rury sterowej. Należy jednak umieścić ją nieco głębiej. W tym celu wkręćmy w nią śrubę i to właśnie w nią uderzajmy. Korygujmy też położenie śruby na boki, dzięki temu będziemy mieli pewność, że gwiazdka jest wbita prosto, a nie pod kątem, co uniemożliwiłoby skręcenie całości.
Części sterów umieszczamy wedle instrukcji dodanej przez producenta. Nie zapomnijmy o posmarowaniu wszystkiego. Pozwoli nam tu uniknąć nieprzyjemnych dźwięków, które mogłyby dobiegać z główki ramy.
Zakładając kierownicę zróbmy to równo i tak żeby wygięcie było skierowane w tył roweru i było nieco podniesione do góry. Takie ustawienie jest optymalne dla naszych nadgarstków. Śruby mocujące kierownicę powinny być zakręcone tak samo. Najłatwiej o to zadbać starając się, żeby przerwy między korpusem mostka, a jego frontem ze wszystkich stron były jednakowe.

3. Usuwanie luzów
Śruby z boku mostka muszą być poluzowane, natomiast tą która jest na szycie dokręcamy tak żeby kierownica nie stawiała dużego oporu, ale też tak, żeby stery nie miały luzów. Najłatwiej sprawdzić zaciskając przedni hamulec, i łapiąc ręką za główkę ramy i górną miskę sterów Przesuwamy rower do przodu i do tyłu, sprawdzamy czy miska nie przesuwa się w stosunku do główki. Jeśli tak to musimy jeszcze dokręcić stery. Kierując się naszym wyczuciem musimy znaleźć odpowiednio mocne skręcenie. Pozostało nam już tylko ustawienie kierownicy prosto. Chwytamy nogami koło tak, żeby leżało w jednej osi z rowerem (żeby nie skręcało w żadną stronę) i ustawiamy prosto kierownicę. Następnie mocno dokręcamy śruby z boku mostka. W ten sposób zamontowaliśmy nasz widelec.
Nie zapominajmy o regularnej kontroli sterów, czy nie są brudne lub nie nasmarowane i czy nie mają luzów.

Autor: Hubert Kwiatkowski

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Przerzutka przednia – wybór, montaż i konserwacjaPrzerzutka przednia – wybór, montaż i konserwacja 1. Podział Chcąc kupić przerzutkę przednią musimy zwrócić uwagę na kilka jej parametrów. Jak świat światem nikt jeszcze nie skonstruował całkowicie uniwersalnego narzędzia czy urządzenia. […]
  • Chwyty kierownicy – wybór i montażChwyty kierownicy – wybór i montaż 1. Materiały Chwyty są jednym z trzech punktów kontaktu biker'a z rowerem. Muszą spełniać one szereg zadań. Ich podstawowym zadaniem jest zapewnienie dobrego chwytu. Nasze ręce nie mogą […]
  • Hamulce V-brake – wybór, montaż i konserwacjaHamulce V-brake – wybór, montaż i konserwacja Trudno pisać o samych hamulcach v-brake. Nie tylko od ramion hamulca zależy jakość hamowania. Bardzo dużo zależy tutaj od klamek. Razem z klockami mają one decydujący wpływ na skuteczność […]
  • Przerzutka tylna – wybór, montaż i konserwacjaPrzerzutka tylna – wybór, montaż i konserwacja 1. Podział Głównym czynnikiem dzielącym przerzutki jest rodzaj zastosowanej sprężyny. Sprężyny normalne powodują, że przerzutka sama zrzuca biegi, sprężyna ciągnie ją w stronę […]
  • Manetki – porównanie systemów i konserwacjaManetki – porównanie systemów i konserwacja To dzięki manetkom możemy zmieniać biegi. Są więc one współodpowiedzialne za szybkość i precyzję pracy naszej przerzutki. Nawet najlepsza przerzutka nic nam nie da jeśli manetki będą złej […]
Tagi wpisu: , ,

Kategoria: Porady warsztatowe, Warsztat
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie