mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy
Podziel się:

Budowa
Serwis widelca na przykładzie RST Omega SL 2004 i Rock Shox Judy TT 2002. Widelce mimo że maja trochę inne parametry to budowa jest bardzo podobna, a mianowicie: w lewych goleniach widelców znajduje się sprężyna stalowa (RST jest z elastomerem) a w prawych: Judy nie ma nic, a Omega ma kartridż tłumika i blokady skoku. Kartridż to układ zamknięty, więc uogólniając budowa jest zbliżona. Zapytacie dlaczego opis tworzę na podstawie dwóch widelców? Odpowiem – ponieważ oba miałem przyjemność serwisować i wiem że obsługa jest bardzo zbliżona.

Po co serwisować?
Zapytacie po co to wszystko ? W droższych modelach są tłumiki, olej i tam jest co serwisować a tutaj? Taki widelec też wymaga serwisu – najlepiej przed każdym sezonem oraz w chwili gdy czujemy, że widelec chodzi gorzej niż zwykle. Wewnątrz może zbierać się kurz, smar z czasem zużywa się, przy uszczelkach gromadzi się brud zwiększający tarcie, widelec przestaje działać jak powinien. Nadchodzi czas na serwis. Pamiętajcie, że serwisu dokonujecie z własnej woli, redakcja nie bierze odpowiedzialności za powstałe szkody! Jeśli obawiacie się – lepiej poproście o pomoc fachowca. Jeśli zdecydowaliście się przystąpić do działania do zaczynamy!

Przygotujmy:
-widelec (zdejmujemy z roweru)
-klucz imbusowy 4mm
-młotek
-klucz nasadowy 2x (mogą być różnice pomiędzy modelami) albo specjalny klucz do widelców RST i Suntour
-smar do widelców (najtańsza i dobra będzie wazelina techniczna)
-szmatki, gazety, detergent
-pozytywne nastawienie i złocisty napój w nagrodę 😀

Do dzieła
Najpierw odwracamy widelec, aby dostać się do śrub na spodzie goleniSerwis amortyzatora, odkręcamy śruby mniej więcej do polowy i lekko uderzamy w nie młotkiem. Teraz wykręcamy je do końca i odkładamy na bok, w bezpieczne miejsce, aby nie zginęły. Odwracamy widelec i za pomocą klucza nasadowego, lub specjalnego klucza do korków w widelcach RST lub Suntour (jeśli nie możemy dostać klucza możemy użyć np. ‚francuza’ przez szmatkę, jednak wiąże się to z ryzykiem uszkodzenia plastikowych korków) wykręcamy lewy korek Serwis amortyzatorana koronie i wyciągamy go wraz z reszta zawartości goleni. Wciskamy widelec do oporu aby na wierzch wyszła sprężyna. Wyciągamy i myjemy, aby odtłuścić i usunąć brud. Teraz prawa goleń. W zależności od modelu widelca znajdziemy tam: w Judy’m powietrze, czyli nic, ale np. RST Omega SL posiada tam kartridż, RST Omega SD sprężynę z systemem regulacji skoku, a wiele Suntour’ów albo druga sprężynę, albo kartridż. W zależności od tego jaki mamy widelec odkręcamy 2 korek (w razie potrzeby ostrożnie demontujemy regulator skoku/blokady). Wyciągamy zawartość (Rys.3) i myjemy. Teraz możną wysunąć górne golenie z dolnych (Rys.4). Tak też robimy, zwracając uwagę na uszczelki (Rys.5), aby ich nie uszkodzić. Widelec został rozebrany, każdą cześć możemy ułożyć na stoliku, na rozłożonych gazetach (Rys.6). Teraz trzeba dobrze wymyć golenie dolne z brudu i smaru, a potem je wysuszyć. Podobnie postępujemy ze sprężyną, elastomerem, górnymi goleniami (Rys.7). Po umyciu musimy wszytko dobrze wysuszyć, można sobie pomóc suszarką. Nie może zostać ani gram wody!

Składanie i smarowanie
Po wyczyszczeniu wszystkiego i wysuszeniu przyszedł czas na smarowanie i składanie – powrót do pierwotnego wyglądu. Potrzebny smar nakładamy na sprężynę i elastomer – nie musi być go dużo. Przy okazji możemy nanieść cieniutką warstwę na górne golenie, którą potem wytrzemy aby nie zbierał się tam kurz. Jednak taka cienka warstwa ułatwi późniejsze rozchodzenie się smaruSerwis amortyzatora. Równie istotnym jest dodanie pewnej ilości, nie za dużej na tuleje ślizgowe. Teraz najważniejsze – smar który poprawi działanie widelca i zmniejszy tarcie miedzy górnymi goleniami i uszczelkami w dolnych goleniach. Mianowicie nakładamy dość dużo smaru w uszczelkę, tam w tą szczelinę pomiędzy dwoma fałdami gumy. Smar musi być nałożony tak aby wręcz wychodził z tej szczeliny – nadmiar potem wytrzemy. Smar ma na celu zmniejszenie tarcia między goleniami, a uszczelkami.
Teraz bardzo ważny moment – wkładamy górne golenie w dolne i ruszamy nimi góra-dół kilka razy, aby smar dobrze się ułożył (Rys.9). Czas dalej składać widelec – przykręcamy dolne śrubki łącząc górne golenie z dolnymi, wkładamy nasmarowaną sprężynę i lekko posmarowany regulator naprężenia wstępnego (Rys.10) i wkręcamy do oporu, ale bez przesady z siłą – nie może się dać wykręcić w palcach, ale powinien łatwo puścić przy odkręcaniu kluczem (Rys.11). To tyczy się lewej goleni. W Judy nie ma potrzeby jej odkręcania, jedynie wkręcamy korek. Serwis amortyzatoraW RST Omega jest kartridż, którego niestety nie da się łatwo rozebrać i lepiej go nie ruszać – nie wymaga konserwacji. Smarujemy go trochę i skręcamy wszystko.
Jeśli wszystko jest już odpowiednio skręcone – czas na test, obracamy widelec i trzymając za górne golenie uciskamy widelec oparty rura sterowa o podłogę – uważajcie aby nic nie porysować. Najlepiej takie rzeczy robić na betonie, a nie na parkiecie:) Jeśli wszystko działa jak należy, to możemy zamontować widelec do roweru i dostosować naprężenie wstępne do naszych potrzeb. Przecieramy górne golenie z nadmiaru smaru. Czas na test praktyczny. Dobrze będzie przejechać się kawałek wciskając amortyzator.

Podsumowanie
Po serwisie widelec powinien znów działać jak nowy, uginać się z mniejszym oporem i lepiej wybierać nierówności. Jeśli jednak tak nie jest to sprawdź czy wszystko jest odpowiednio złożone i czy nie brakuje smaru. Serwis taki nie jest ani trudny ani kosztowny wiec warto go przeprowadzić raz na jakiś czas (minimum raz na sezon, wiosną), aby długo cieszyć się dobrze działającym amortyzatorem.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Serwis Suntour Axon S-RLSerwis Suntour Axon S-RL Powodem robienia przeglądu/serwisowania było bardzo denerwujące stukanie przy każdym mocniejszym odbiciu. Przyczyna - pewnie coś ze sprężyną (i tak właśnie się okazało). Sporo osób myśli, […]
  • Serwis Marzocchi XC-600Serwis Marzocchi XC-600 Co będzie potrzebne: - olej o gęstości 20W (ewentualnie może być 15W), - szczypce do pierścieni segera, - stare szmaty do wycierania oleju i smaru, - gazety jeśli robimy serwis w […]
  • Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r z tłumieniem TPCSerwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r z tłumieniem TPC Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem jest cross coutry oraz maratony. Mimo, że obecnie to dość leciwy sprzęt, to technologia i […]
  • Serwis Marzocchi MX Comp Air 04Serwis Marzocchi MX Comp Air 04 1. Potrzebne rzeczy Widelec ten, pomimo wielu głosów krytyki wcale nie jest taki zły. Lekkie modyfikacje pozwalają wyciągnąć z niego całe 105mm skoku i cieszyć się całkiem płynną pracą. […]
  • RST Omega SL (2004)RST Omega SL (2004) Zacznę może, od pierwszego wrażenia - to owszem, owszem - fajny amorek, powinien się sprawdzić, zwłaszcza, że za dużo nie ważę (+/- 70 kg), wiec bylem spokojny. Dopełnienie ekstazy to […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie