mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Serwis pedałów Shimano PD-M540 i PD-M520

Podziel się:

Pedały podobnie jak siodełko i kierownica, to jedna z części w rowerze z którą mamy bezpośredni kontakt podczas jazdy. Podczas jazdy przenoszą duże obciążenia napędzając rower. Mimo, że jest to względnie wytrzymała część w rowerze, to jak każda inna podlega zużyciu. Aby cieszyć się dłuższą bezawaryjną pracą, warto jest co pewien czas zadbać o swoje pedały. W tym artykule dowiemy się jak serwisować pedały z rodziny Shimano SPD. Jako przykład posłuży model PD-M540, oraz PD-M520 (testy obydwu można znaleźć tutaj), jednak jest on odpowiedni także dla modeli z wyższych grup Shimano.

Zanim zaczniemy, należy upewnić się że w naszej skrzynce z narzędziami rowerowymi jest kilka niezbędnych narzędzi:
– klucz do odkręcenia pedałów (w zależności od modelu potrzebny będzie imbus 6 lub 8 mm lub klucz płaski 15 mm)
– Klucz płaski 17 mm lub klucz Shimano TL-PD40 potrzebny do odkręcenia nakrętki trzymającej korpus pedała (Jeśli nie posiadamy specjalnego klucza, można użyć popularnych „żabek”)
– Klucze płaskie 7 i 10 mm do rozkręcenia łożyska pedała (rozmiar 7 może być nasadowy)

Niezbędny będzie także smar do łożysk tocznych (np. ŁT-43) stara szmata lub papierowy ręcznik do wytarcia starego smaru i brudu, biała kartka, lub stara gazeta na którą wysypiemy kulki z łożysk. Przydatne będzie też imadło.

Zaczynamy!

1. Za pomocą klucza imbusowego lub płaskiego (zależy od posiadanego modelu) wykręcamy pedały z korby. Zwykle wymagana jest do tego duża siła, więc dobrze jest posiadać niezawodny klucz (dotyczy zwłaszcza imbusowych), który nie przekręci się w gnieździe.

2. Odkręcone pedały dobrze jest wyczyścić z błota i kurzu przed rozebraniem.

3. Za pomocą klucza płaskiego lub Shimano TL-PD40 (ewentualnie „żabek”) odkręcamy nakrętkę widoczną na zdjęciu:

gwint jest dość długi, po wykręceniu całości korpus pedała powinien zejść z osi. Oglądamy korpus wewnątrz i jeśli nie ma w środku żadnych zanieczyszczeń odkładamy go na bok i przystępujemy do rozebrania łożysk.

4. Za pomocą klucza płaskiego lub nasadowego w rozmiarze 7 mm odkręcamy nakrętkę kontrującą zaznaczoną strzałką na zdjęciu:

5. Za pomocą klucza płaskiego 10 mm odkręcamy konus widoczny na zdjęciu:

Należy uważać na kulki, które mogą się wysypać!

6. Nad białą kartką ostrożnie zdejmujemy tulejkę widoczną na zdjęciu, uważając przy tym aby nie zgubić kulek:

7. Zdejmujemy wszystkie kulki z osi oraz z tulejki i układamy je w bezpieczny miejscu. Powinno być ich w sumie 24, po 12 na każde łożysko. Jeśli jakiejś brakuje należy ją znaleźć. Prawdopodobnie kulki będą brudne w smarze więc jedna po drugiej wycieramy w szmacie lub ręczniku papierowym i odkładamy w bezpieczne miejsce. Wygodnie jest do tego użyć magnesu, wtedy unikniemy przypadkowego zgubienia.

8. Po wyczyszczeniu kulek z osi zdejmujemy czarną plastikową nakładkę:

9. Następnie z osi zdejmujemy nakrętkę z gwintem, oraz uszczelkę:

10. Czyścimy dokładnie każdą część ze starego smaru i brudu. Rozebrany pedał powinien wyglądać tak:

11. Jeśli wszystko jest czyste sprawdzamy czy bieżnie i kulki nie posiadają wżerów. Jeśli są gładkie i równe posłużą jeszcze długo, jeśli nie należy się liczyć z tym, że mimo serwisu, pedały mogą szybciej złapać luzy, i kręcić się z większym oporem i szumem i w niedalekiej przyszłości mogą wymagać wymiany na nowe.

12. Etap rozebrania i wyczyszczenia pedała mamy za sobą. Teraz wystarczy go złożyć i nasmarować. Zaczynamy od nałożenia lekko nasmarowanej smarem, lub olejem uszczelki, następnie nałożyć nakrętkę tak aby uszczelka dobrze się osadziła. Na koniec osi nakładamy czarną plastikową nakładkę. Teraz smarujemy smarem do łożysk bieżnię znajdującą się na osi, wygląda to tak jak na zdjęciu:

13. Teraz precyzyjnie układamy 12 kulek na nasmarowanej bieżni, uważając aby ich nie zgubić, powinno wyglądać to tak:

14. Smarujemy bieżnię wewnątrz tulejki:

i nakładamy ją ostrożnie na oś:

15. Pozostałe 12 kulek nakładamy na nasmarowaną bieżnię:

16. Nakręcamy konus na oś:

17. Nakręcamy nakrętkę kontrującą:

18. Za pomocą kluczy 10 i 7 mm kasujemy luzy na łożysku. Kluczem 10 mm dokręcamy konus tak aby łożysko lekko się obracało, a kluczem 7 mm mocno kontrujemy, tak aby całość się nie odkręciła. Jeśli coś pójdzie nie tak należy tą czynność powtórzyć, aż łożysko będzie się lekko obracać, ale nie będzie luzu. Tak cała czynność wygląda na zdjęciu, warto wspomóc się imadłem, lub trzecim kluczem, który przytrzyma oś w pionie:

19. Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie smarujemy oś niewielką ilością smaru i wkładamy do korpusu pedała:

20. Na koniec dokręcamy nakrętkę i sprawdzamy czy oś kręci się lekko i czy nie ma luzów. Teraz wystarczy wkręcić pedał do korby i cieszyć się jazdą.
Na zdjęciach prezentowany był model PD-M540, powyższe instrukcje można zastosować także do modelu PD-M520, który wewnątrz wygląda tak:

Jak widać różnice to gniazdo na klucz płaski do odkręcania osi z korby, oraz czarna plastikowa nakrętka z wielowypustem, zamiast srebrnej aluminiowej z gniazdem na klucz płaski.

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Pedały Shimano PD-M520 – testPedały Shimano PD-M520 – test Dane techniczne: -waga: 380g -oś obraca się na łożyskach kulkowych -otwarta konstrukcja zapobiegająca zapychaniu się błotem W 2004 roku firma Shimano wprowadziła na rynek dwa […]
  • Test Pedałow SPD Shimano XT PD-M770Test Pedałow SPD Shimano XT PD-M770 Wielu amatorów jazdy wyczynowej po pewnym czasie zaczyna rozważać możliwość zmiany standardowych platformowych pedałów na pedały zatrzaskowe. Dotyczy to raczej rowerzystów uprawiających […]
  • Pedały zatrzaskowe SHIMANO PD-M540Pedały zatrzaskowe SHIMANO PD-M540 Pedały PD-M540 to nowy model firmy SHIMANO na rok 2004 stanowiący kontynuację linii pedałów zapoczątkowaną przez model PD-M959. Całkowicie nowa konstrukcja, posiadająca ulepszony mechanizm […]
  • Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanejGravity Dropper – serwis sztycy regulowanej W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej sztycy Gravity Dropper w wersji Turbo. Wbrew pozorom jest to urządzenie o nieskomplikowanej budowie, nie […]
  • Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na przykładzie piasty Shimano FH-M580Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na przykładzie piasty Shimano FH-M580 Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża złożoność konstrukcji. Oprócz łączenia koła rowerowego z ramą roweru pełni także funkcję napędową przekazując energię […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie