mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Serwis Suntour Axon S-RL

Podziel się:

Powodem robienia przeglądu/serwisowania było bardzo denerwujące stukanie przy każdym mocniejszym odbiciu. Przyczyna – pewnie coś ze sprężyną (i tak właśnie się okazało). Sporo osób myśli, że skoro to amortyzator powietrzny to nie ma tam żadnej sprężyny, a jednak jest, odpowiada ona właśnie za odbijanie.
Ogólnie o konstrukcji axona – w prawej golenie znajduje się tłumik i blokada, tłumik jest nierozbieralny więc tutaj nic nie zrobimy. W lewej goleni mamy komorę powietrzną i sprężynę.

No to zabieramy się do roboty – narzędzia jakie nam będą potrzebne to imbus 5’tka, klucz nasadowy 10 (chyba 10, nie pamiętam ;)), młotek. Potrzebny będzie również smar – jeden z najtańszych smarów do amortyzatorów to Judy butter, ~30zl za 29ml. Pierwsza bardzo ważna rzecz – spuszczamy powietrze przed rozkręcaniem amortyzatora. Następnie odkręcamy blokadę na prawej goleni, dwie śrubki na imbus 2,5 – nie trzeba będzie ściągać manetki z kierownicy. Po odkręceniu blokady możemy spokojnie wyciągnąć amortyzator. Imbusem 5 odkręcamy na dole obu goleni śruby, nie do końca, zostawiamy je wkręcone na 2-3 obroty. Teraz bierzemy młotek i przez np przez jakiś drewniany klocek stukamy z wyczuciem w każdą śrub aż poczujemy że golenie się poluzowały. Jeżeli wszystko poszło ok to górne golenie powinny bez problemu wyjść z dolnych. Powinno to wyglądać jak na zdjęciu:

Górne golenie Axona wyjęte z dolnych
Prawa goleń:

Prawa goleń Sr Axon

A tu lewa:

Lewa goleń Sr Axon
Kluczem nasadowym 10 wykręcamy tłumik z prawej goleni, u mnie nie trzeba było używać do tego siły, śruba lekko się odkręciła (zaznaczone na zdjęciu).

Tłumik wykręcamy nasadowym kluczem 10 mm
Z goleni wyjmujemy cały tłumik, nic więcej tam nie znajdziemy ;). Wygląda tak:

Tłumik Suntour Axon
Teraz lewa goleń – tutaj sprawa wygląda trochę inaczej. Jeżeli ktoś ma problemy ze schodzącym powietrzem to przydało by się wykręcić od góry wentyl, sprawdzić wszystkie uszczelki itd. U mnie powietrze nie schodziło więc zostawiłem to w spokoju i rozkręciłem wszystko od dołu.

Odkręcamy zaznaczoną nakrętkę, klucz płaski, nie pamiętam niestety rozmiaru, kombinerki lub francuz.

Lewa goleń Sr Axon
Nakrętka nie jest mocno skręcona więc niczego nie uszkodzimy i lekko zejdzie. Wyjmujemy z goleni coś takiego:

"Wnętrzności" lewej goleni
Całość po rozłożeniu wygląda tak:

Suntour Axon po rozłożeniu
Mimo kilku błotnistych maratonów i jazdy w ulewach, w środku wszystko było w miarę nasmarowane, jedynie uszczelki kompletnie suche i bez smaru. Wewnątrz dolnych golenie było dużo czystego smaru więc nic nie ruszałem, bo czyszczenie tego i nałożenie nowego byłoby dość trudne i zajmie sporo czasu.
Bierzemy się za tłumik – a w zasadzie to nie ma tu nic do roboty. Jeżeli jest na nim czysty smar to zostawiamy tak jak jest. Tłumik jest nierozbieralny, można jedynie na górną część nałożyć trochę smaru (na tą które chowa się w tłumiku). Czyścimy na górze „guzik” od blokady bo dostaje tam się sporo piachu.
Teraz to co było w lewej goleni (2 zdjęcie powyżej). Obejdzie się raczej bez rozkręcania tego na poszczególne części. Dokładnie całość wycieramy ze starego smaru, szczególnie sprężynę, później wszystko przecieramy benzyną. Nanosimy nowy smar (ja używałem Judy butter, warto jednak wydać te ~30zł na porządny smar), dość obficie na sprężynę. W środku górnych goleni smar był czysty więc tego też nie ruszałem. Bo nasmarowanie możemy całość z powrotem wsadzić do lewej goleni i przykręcamy. Tłumik tak samo przykręcamy i zabieramy się za dolne golenie. Czyścimy dokładnie uszczelki, na zewnątrz i w środku, można do tego użyć wd40 i wacików do uszu. Teraz w miejsca zaznaczone na zdjęciu, w zagłębienia w uszczelkach od wewnątrz nakładamy dużo smaru:

Miejsce smarowania uszczelek Suntour Axon

Jego nadmiar później wytrzemy z goleni. Jeżeli całe górne golenie mamy już poskręcane to wkładamy je w dolne, przykręcamy na dole śruby i gotowe, pompujemy amortyzator do odpowiedniego ciśnienia.. Po założeniu amortyzatora do roweru trzeba go trochę pouginać i wycierać z goleni smar. Na koniec jeszcze przykręcamy blokadę.
Wszystkie te czynności są naprawdę bardzo proste, a w moim przypadku pomogło, po serwisie sprężyna przestała stukać.

Autor: Tomasz Fidura

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Serwis amortyzatora na przykładzie RST Omega SL 2004 i Rock Shox Judy TT 2002Serwis amortyzatora na przykładzie RST Omega SL 2004 i Rock Shox Judy TT 2002 Budowa Serwis widelca na przykładzie RST Omega SL 2004 i Rock Shox Judy TT 2002. Widelce mimo że maja trochę inne parametry to budowa jest bardzo podobna, a mianowicie: w lewych goleniach […]
  • Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r z tłumieniem TPCSerwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r z tłumieniem TPC Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem jest cross coutry oraz maratony. Mimo, że obecnie to dość leciwy sprzęt, to technologia i […]
  • Serwis Marzocchi XC-600Serwis Marzocchi XC-600 Co będzie potrzebne: - olej o gęstości 20W (ewentualnie może być 15W), - szczypce do pierścieni segera, - stare szmaty do wycierania oleju i smaru, - gazety jeśli robimy serwis w […]
  • Serwis Marzocchi MX Comp Air 04Serwis Marzocchi MX Comp Air 04 1. Potrzebne rzeczy Widelec ten, pomimo wielu głosów krytyki wcale nie jest taki zły. Lekkie modyfikacje pozwalają wyciągnąć z niego całe 105mm skoku i cieszyć się całkiem płynną pracą. […]
  • Nowości od Sr Suntour na rok 2009Nowości od Sr Suntour na rok 2009 Początek roku dla świata rowerów to z pewnością czas gdy producenci wszelakiego sprzętu rowerowego prezentują swoje nowe produkty które będą sprzedawać w nadchodzącym sezonie. Nie inaczej […]
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie