mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Wstęp – cz.II – narzędzia

Podziel się:

NARZĘDZIA

To, co powinno znaleźć się w Twoim rowerowym warsztacie bardzo mocno uzależnione jest od tego ile napraw i jakie naprawy masz zamiar wykonywać.

Jeśli chcesz tylko dokonywać regulacji hamulców, przerzutek w zupełności wystarczy Ci jakiś multi-tool zawierający klucze potrzebne do regulacji w Twoim sprzęcie. Najczęściej są to: śrubokręt krzyżakowy, imbus 5mm i któryś z mniejszych rozmiarów – 4, 3 lub 2.5mm – najlepiej sprawdź sam i dobierz odpowiedni produkt. Według mnie warto zainwestować w narzędzia sprawdzonych i zaufanych firm, takich jak Park Tool, SKS, Crank Bros, Topeak, Sigma Sport. Na drugim miejscu stawiałbym produkty sygnowane marką znanych producentów rowerów, np. Author, Kellys. Uważałbym natomiast na okazje na allegro, czy w supermarketach. Jednak nie jest to regułą, mając nieco szczęścia za drobne pieniądze można znaleźć dobre i trwałe narzędzie, które będzie spełniało nasze wymagania i wcale nie będzie ustępowało firmowym narzędziom. Zaopatrz się także w pompkę, jest ich bardzo szeroki wybór na rynku, warto poszukać i znaleźć taką, która zadowoli nas, a przy tym nie nadwyręży zbytnio naszej kieszeni.

Jednak jeśli przesiadywanie w warsztacie, i grzebanie przy swoim rowerze, sprawia Ci więcej przyjemności to zestaw: multi-tool + pompka szybko okaże się dla Ciebie niewystarczający. Zaopatrz się wtedy w klucze oddzielne, multi-tool mimo wszystkich swoich zalet jest często niewygodny. Nie ma potrzeby żebyś od razu kupował pełno narzędzi. Z czasem na pewno uda Ci się zebrać wszystkie potrzebne klucze.

Zacznij od kupienia imbusów w rozmiarach do 8mm i dwóch śrubokrętów – płaskiego i krzyżakowego. O ile nawet w supermarkecie można dostać sprawdzające się śrubokręty to klucze imbusowe często używane szybko mogą się zniszczyć. Jednak już inwestycja rzędu 20 zł pozwoli Ci kupić dobry zestaw marki np. Stanley. Klucze takie posłużą Ci całkiem długo i nie będziesz musiał co chwilę ich wymieniać lub reanimować. Dobre klucze najłatwiej rozpoznać po tym, że na którejś ze ścianek mają umieszczone: nazwę producenta i rozmiar klucza.
Nie należy zapominać o kluczach płaskich, które wciąż można znaleźć w niektórych miejscach roweru (np. pedały, konusy piast). Ich rozmiar dobierz do własnych potrzeb.

Kolejnym twoim zakupem powinien być skuwacz do łańcucha. Nawet jeśli posiadasz łańcuch spinany za pomocą spinki, to tylko skuwacz pomoże Ci usunąć zbędne ogniwa. Zupełnie nie warto kupować skuwaczy najtańszych „made in china”. Są one jednorazowego użytku. Choć lepsze to niż spartańskie metody wybijania sworzni za pomocą gwoździa i młotka.

Następnie kup klucz do kaset i bat. Klucz do kaset kup taki, jaki będzie pasował do twojej. Natomiast bat można wykonać w prosty sposób sposobami domowymi- wystarczy fragment dość grubej blachy, w której wykonamy trzy odpowiednio rozmieszczone otwory, a następnie z fragmentów, nawet zużytego, łańcucha wykonamy resztę. Wystarczy przyjrzeć się, jak jest wykonane taki bat przez firmę zajmującą się produkcją narzędzi.

Niezbędnym elementem wyposażenia warsztatu jest również ściągacz do korb i klucz do suportu. Na rynku jest dostępnych wiele różnych kluczy. Musisz je dobrać zależnie od posiadanego przez Ciebie suportu. W sklepie na pewno Ci pomogą. Jeśli potrafisz, lub masz zamiar nauczyć się, centrować i składać koła, konieczne okaże się sprawienie sobie klucza do szprych. Szprychy występują w kilku rozmiarach, ale zamiast kupować kilka oddzielnych kluczy można nabyć kostkę, która pozwala na kręcenie nyplami w trzech rozmiarach.

Pancerze przerzutek i hamulców może pozornie wyglądają na niezbyt mocne, ale próba przecięcia pancerza piłką do metalu, lub brzeszczotem jest ciężka i nie zawsze zakończy się spodziewanym efektem. Dlatego warto kupić obcinacz do pancerzy lub szczypce czołowe (obcęgi). Te drugie są tańsze, ale wymagają już pewnej sprawności posługiwania się nimi.

Powinieneś też posiadać smar stały (UWAGA! Smary litowe reagują z częściami wykonanymi z magnezu, uważajcie więc, co i czym smarujecie) oraz oleje do łańucha.

Często przydatne są też takie rzeczy, jak: czyste szmatki, papierowe ręczniki, szczotka, wąski pędzel o twardym włosiu, strzykawka, imadło oraz najbardziej uniwersalne narzędzia jakie stworzył człowiek: młotek i kombinerki. Nie należy zapominać o organizacji warsztatu. Wszelkie pudełka, pojemniczki, pomogą nam schować różnego rodzaju drobne przedmioty – śrubki, końcówki pancerzy itp. itd.

To jest podstawowe wyposażenie „młodego mechanika rowerowego”. Zawsze można dalej rozbudowywać swoje miejsce pracy. Z tych bardziej zaawansowanych narzędzi najprzydatniejszym jest chyba centrownica. Pomaga nam ona utrzymać w odpowiednim porządku koła, a także składać nowe. Warto zaopatrzyć się w jakiś stojak, który ułatwi nam pracę przy rowerze. Nie będziemy się obawiali, czy rower nam się przewróci. Nie będziemy musieli wołać kolegi żeby nam trzymał tylne koło w „górze”. Same zalety.

Już tylko totalnym mechanikom-maniakom polecam kupienie narzędzi mocno wyspecjalizowanych, takich jak prasa do sterów, „bolec” do wbijania gwiazdki, przyrząd do pomiaru naprężenia szprych, czy różnego rodzaju gwintownice. Tego typu narzędzi nie mają często nawet serwisy rowerowe.

Jeśli naprawisz rowery kolegom warto spróbować nakłonić ich żeby pomogli ci skompletować warsztat. Myślę, że to jest i tak niska cena za bardziej profesjonalny, pewny i bezpłatny serwis.

Autor: Hubert Kwiatkowski

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Momenty obrotowe-czyli jak nie łatwo być mechanikiemMomenty obrotowe-czyli jak nie łatwo być mechanikiem Często mówimy, że trzeba mocno lub z dużą siłą dokręcić jakąś śrubę. Tymczasem w twierdzeniu takim tkwi fizyczny błąd. Już w starożytności wielki matematyk i fizyk - Archimedes - odkrył […]
  • Wstęp – cz.IV – myjemy rowerWstęp – cz.IV – myjemy rower MYJEMY ROWER Całe mycie roweru skupia się na oczyszczeniu go z błota, piasku, kurzu i wszystkiego innego co możemy spotkać na trasie, a następnie na odpowiednim zakonserwowaniu sprzętu […]
  • Geometria roweru – czym to się je?Geometria roweru – czym to się je? 1. Wstęp Może i rama rowerowa wydaje być się prostą konstrukcją - dwa trójkąty w hardtailach zawsze są w pewien sposób widoczne. Jednak niuanse w ich projektach powodują, że projektowanie […]
  • Ostateczne dopasowanie roweruOstateczne dopasowanie roweru W zależności od naszych uwarunkowań fizycznych musimy ustawić rower, który przecież jest produkowany zaledwie w kilku rozmiarach. Sylwetek ludzkich jest cała różnorodność i każdej pasuje […]
  • Więcej zębów, większa frajda, większy… problem? Lepsza kaseta na 8, czy 9?Więcej zębów, większa frajda, większy… problem? Lepsza kaseta na 8, czy 9? Więcej zębów, większa frajda, większy... problem? O tym, że przerzutki bardzo ułatwiają nam życie nie trzeba nikogo przekonywać. Pierwsza przerzutka została wyprodukowana w 1947 i […]
Tagi wpisu: ,

Kategoria: Porady warsztatowe, Warsztat
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie