mtbikes.pl - rower, rowery, wortal rowerowy
Enduro Trophy

Wstęp – cz.III – stuki, trzaski – skąd się biorą

Podziel się:

STUKI, TRZASKI – SKĄD SIĘ BIORĄ?

Przyczyny
Nieraz zdarza nam się, że w rowerze zacznie coś stukać, trzeszczeć. Na nasze nieszczęście ramy przenoszą drgania i choć przyczyna stukania znajduje się w mostku, to może nam się wydawać, że dźwięk dochodzi z korby. Wtedy po omacku zaczynamy sprawdzać wszystko po kolei nie wiedząc właściwie od czego zacząć.
Najczęstszą przyczyną powstawania dziwnych dźwięków jest wymycie się smaru z miejsc, w których powinien się znaleźć, a więc na wszelkiego rodzaju gwintach, w łożyskach. Brak smaru powoduje powstanie większego tarcia, oporu. Ale ma on też właściwości tłumiące.
Kolejną przyczyną może być jakaś drobinka, taka jak ziarnko piasku, które znajdzie się tam gdzie go nie powinno być – na przykład w łożyskach.
Zawsze jest jeszcze możliwość uderzania o siebie poruszających się części (na przykład stuknięcie w amortyzatorze nie musi oznaczać czegoś strasznego, a może tylko to, że sprężyna wygięła się nieco w bok i uderzyła o golenie amortyzatora). Mogą to też być poruszające się pancerze, lub linka, która o coś zahacza.

Poszukiwania
Najlepiej przyczyn szukać w naturalnych warunkach, a więc w czasie jazdy. Sprawdzamy czy dźwięk pojawia się gdy tylko pedałujemy czy też ciągle. Jeśli tylko w czasie kręcenia korbami to przyczyną hałasu jest zespół napędowy lub sztyca (ruszamy pośladkami w końcu). Następnie wstańmy z siodełka, jeśli nadal stuka, trzeszczy to o siodełko i sztycę nie musimy się już martwić. To na pewno nie one są przyczyną.

Jeśli stuk występuje cyklicznie sprawdźmy czy jego częstotliwość pokrywa się z częstotliwością obracania się kół, czy też z częstotliwością z jaką obracamy korbą. Jeśli to ten pierwszy przypadek, to przyczyną najpewniej jest któreś z kół.
Gdy już stoimy na pedałach i zauważymy, że trzaski w tym momencie się nasiliły sugeruje nam to, że ich przyczyną jest kokpit – mostek lub kierownica, ewentualnie amortyzator, lub jeśli trzymamy rogi, to również one.
Stuki mogą pojawiać się również tylko i wyłącznie w czasie zmiany biegów lub hamowania, szukajmy wtedy przyczyny w manetkach, klamkach, hamulcach lub pancerzach.
Zauważmy, czy trzaski pojawiają się tylko wtedy, gdy w koszyku znajduje się bidon. Wtedy przyczyną z pewnością jest koszyk bidonu.

Jak usunąć nieprzyjemne dźwięki?
Najczęściej wystarczy odkręcić podejrzane o trzeszczenie części, upewnić się, czy nie są brudne, nie ma na nich w miejscach łączenia ziarenek piasku. Następnie smarujemy te miejsca i skręcamy z odpowiednią siłą. Jeśli to ich nie wyeliminuje należy kontynuować poszukiwania.
Najlepiej szukać w następujących miejscach:

  • jarzmo siodła i sztyca – posmarujmy pręty siodełka, a także tą część rury podsiodłowej, która znajduje się w ramie, nie zapomnijmy również o zacisku; 
  • pedały – odkręćmy pedały i posmarujmy gwinty, przyczyna może również leżeć w ich środku – upewnijmy się, czy nie mają luzów i nie potrzebują serwisu;
  • korba i support – mocowanie na kwadrat jest często przyczyną trzasków, ale upewnijmy się również, że gwinty supportu są posmarowane, korbę trzeba mocno dokręcić, a co jakiś czas upewnić się, czy nie są poluzowane;
  • mostek – może to być zarówno łączenie z kierownicą, jak i z rurą sterową, cienka warstw smaru na pewno nie spowoduje, że części zaczną się obracać;
  • częstą przyczyną są niestety stery, w kiepskich serwisach wbijane do ramy na sucho, jeśli jesteśmy pewni, że to nie łożyska, a właśnie osadzenie sterów w ramie jest przyczyną trzasków musimy posmarować te miejsca, jeśli nie potrafimy wybić i wbić poprawnie sterów pewnym ratunkiem może być wd-40, spryskajmy łączenia, zarówno te na zewnątrz ramy jak i od wewnątrz (pomocna będzie cienka rurka dołączana do preparatu), przy odrobinie szczęścia płyn się dostanie do wewnątrz i wyciszy nieprzyjemny dźwięk.
  • pancerze – uderzają o siebie lub trą – Można spróbować tłumić te dźwięki i w miejscach, gdzie pancerze o siebie uderzają przykleić małe gąbki, lub też spróbować zmienić ułożenie pancerzy.

Autor: Hubert Kwiatkowski

Może zainteresować Cię jeszcze:

  • Wstęp – cz.I – zanim zacznieszWstęp – cz.I – zanim zaczniesz ZANIM ZACZNIESZ BAWIĆ SIĘ W MECHANIKA Zanim zaczniesz naprawiać rower przypomnij sobie o kilku podstawowych zasadach i przyzwyczajeniach, które pozwolą Ci na szybszą i bezpieczniejszą […]
  • Geometria roweru – czym to się je?Geometria roweru – czym to się je? 1. Wstęp Może i rama rowerowa wydaje być się prostą konstrukcją - dwa trójkąty w hardtailach zawsze są w pewien sposób widoczne. Jednak niuanse w ich projektach powodują, że projektowanie […]
  • Więcej zębów, większa frajda, większy… problem? Lepsza kaseta na 8, czy 9?Więcej zębów, większa frajda, większy… problem? Lepsza kaseta na 8, czy 9? Więcej zębów, większa frajda, większy... problem? O tym, że przerzutki bardzo ułatwiają nam życie nie trzeba nikogo przekonywać. Pierwsza przerzutka została wyprodukowana w 1947 i […]
  • Wstęp – cz.IV – myjemy rowerWstęp – cz.IV – myjemy rower MYJEMY ROWER Całe mycie roweru skupia się na oczyszczeniu go z błota, piasku, kurzu i wszystkiego innego co możemy spotkać na trasie, a następnie na odpowiednim zakonserwowaniu sprzętu […]
  • Momenty obrotowe-czyli jak nie łatwo być mechanikiemMomenty obrotowe-czyli jak nie łatwo być mechanikiem Często mówimy, że trzeba mocno lub z dużą siłą dokręcić jakąś śrubę. Tymczasem w twierdzeniu takim tkwi fizyczny błąd. Już w starożytności wielki matematyk i fizyk - Archimedes - odkrył […]
Tagi wpisu: , ,

Kategoria: Porady warsztatowe, Warsztat
   mtbikes.pl na facebook.com    mtbikes.pl na youtube.com    mtbikes.pl na picasaweb.google.com    RSS mtbikes.pl

Mactronic Laser - test tylnej lampki rowerowej

Jakiś czas temu w redakcji zawitał kurier przywożąc kolejna przesyłkę ...

Decathlon Arroyo Pack ORAO SG800 (Xudd 800) - test...

Ochrona oczu to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Nie ważne czy ...

Mactronic Shout BPM-200L - test niepozornej lampki...

Kilka tygodni temu w nasze redakcyjne ręce trafiła latarka Mactronic ...

Gravity Dropper Turbo – test sztycy regulowanej

Regulowane wsporniki siodła w ostatnim czasie szturmem zdobywają rynek części ...

Thule EasyFold 931 - test składanego bagażnika row...

Każdy zapalony rowerzysta prędzej, czy później będzie chciał przewieźć swój ...

Pokaż wszystkie

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II

Wymiana łożysk suportu Hollowtech II na przykładzi...

Zewnętrzne łożyska suportu z czasem tracą swoje pierwotne właściwości i ...

Gravity Dropper - serwis

Gravity Dropper – serwis sztycy regulowanej

W niniejszym poradniku postaramy się przybliżyć jak wygląda serwis regulowanej ...

Montaż hamulców tarczowych

W dzisiejszych czasach w rowerach MTB coraz częściej spotykamy hamulce ...

Serwis amortyzatora Manitou Skareb Comp Air 2005 r...

Manitou Skareb to typowy przedstawiciel lekkich widelców amortyzowanych, których przeznaczeniem ...

Serwis piasty z łożyskami kulkowymi i bębenka na p...

Piasta tylna to część roweru którą charakteryzuje względnie dość duża ...

Pokaż wszystkie

Widok z zamku Bucholly

Scotland Castle Tour 2009 - relacja z wyprawy

Szkocja- to słowo działało na mnie jak magnez przez długie ...

Pasmo Brzanki i Pogórze Ciężkowickie na rowerze

TRASA: Biecz -> Skołyszyn - > Liwocz (562m n.p.m.) -> Brzanka ...

Wysowa Zdrój i okoliczne opuszczone wsie na rowerz...

TRASA: Wysowa Zdrój -> Huta Wysowska -> Czertyżne -> Banica -> ...

Trasa Szlakiem Drewnianych Cerkwi w Beskidzie Nisk...

TRASA: Gorlice -> Bielanka -> Leszczyny -> Nowica -> Przysłup -> ...

Śladami kolebki przemysłu naftowego-Szlak Greenway...

TRASA: Gorlice -> Siary -> Sękowa -> Męcina Mała -> Męcina ...

Pokaż wszystkie